Jump to content
Annons

Datorskärm? Finns några Ultrawide användare här?


red_house_painter

Recommended Posts

Jag är i tankarna att pensionera min iMac (2012) och gå över till mac mini (m1-chip) och behöver då tänka på att skaffa en skärm för ändamålet.

Jag har länge levt med apples retina 21.5" och den är fin och skarp och det vore hemskt att gå ner i kvalite gällande skärm.

Ultrawide verkar vara ett riktigt spännande koncept och jag hittar flera fördelar till att använda det men vet inte hur det skulle funka i praktiken jämfört med en vanlig 27" skärm. Jag tror nämligen det står sig mellan 27" eller 34" ultrawide. (Det är alltså samma storlek på höjden)

Jag vet inte heller hur populärt det är att fråga någon av butikssäljarna om man kan få köpa hem 2 skärmar eller fler för att prova och sedan lämna tillbaka dem.
Någon som har erfarenhet av dessa skärmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte M1-processorn lite för klen för en studiodator? (Apple säljer ju fortfarande i5-mac mini, vilket kan tolkas som att den varianten är för de med mer krävande behov.)

 

När det gäller skärm så kan man sällan få för mycket. Då jag fick dubbla 24"-skärmar på jobbet undrade jag först vad jag skulle med det till, men det tog inte länge innan jag undrade hur jag klarat mig med mindre innan. Så jag skulle definitivt överväga ultrawide!

Redigerat av oioioi
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

De nya m1 macarna är ungefär som top modellen av mac mini med i7, om man bortser från
minnet. 16G är på tok för lite för många användare.  Som laptop processor är den ett stort steg framåt med bra fart och bra batteritid samtidigt. Men m1 är långt långt efter workstation CPU:er från AMD.
Det ska bli mycket spännande och se hur apple kommer att göra med CPU:er i Mac Pro och iMac.

När apple släpper 16 tum's macbook pro så kommer troligen även m1x till mac mini och förmodligen även med 32Gb som tillval och då försvinner alla intel mac mini's.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
43 minutes ago, mixamannen said:

Jag håller inte med om att 16 gig är för lite ram. Har jag kört på i flera år. Det kanske är för lite för dig. För många räcker det nog.

Min cubase idag brukar snurra runt på runt 16Gb. Sedan tar Kontakt servern ett par Gb till.

Lägger man dessutom till att jag nog vill kunna använda burken 3-5 år så är 16Gb för lite för en studio dator.  Dessa maskiner går inte att uppgradera i efterhand. För en "lättvikts" macbook air så tror jag 16Gb kan fungera några år. Men visst beror det mycket på vad man gör. Kör man helt utan sample baserade instrument så tror jag nog att 8Gb fungerar ett tag till. Omnisphere, toontrack och NI minnet är slut...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, oioioi said:

När det gäller skärm så kan man sällan få för mycket. Då jag fick dubbla 24"-skärmar på jobbet undrade jag först vad jag skulle med det till, men det tog inte länge innan jag undrade hur jag klarat mig med mindre innan. Så jag skulle definitivt överväga ultrawide!

Ur just ultrawide synpunkt är det precis det som talar för mig som fördel. Att just kunna köra alla tracking och se allt! Men också vid mix kunna a plugins framme och följa flera spår samtidigt.

Det som inte är just självklart för mig är att jag fortfarande skulle vilja ha bilden något större också. Jag vet inte om vanliga 27" fixar det eller om bilden blir exakt lika stor men att man får med den vida vinkeln. Vill inte heller tro jag tittar på en tennismatch när man mixar.😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, pme said:

Min cubase idag brukar snurra runt på runt 16Gb. Sedan tar Kontakt servern ett par Gb till.

Lägger man dessutom till att jag nog vill kunna använda burken 3-5 år så är 16Gb för lite för en studio dator.  Dessa maskiner går inte att uppgradera i efterhand. För en "lättvikts" macbook air så tror jag 16Gb kan fungera några år. Men visst beror det mycket på vad man gör. Kör man helt utan sample baserade instrument så tror jag nog att 8Gb fungerar ett tag till. Omnisphere, toontrack och NI minnet är slut...

 

Jag tror inte nödvändigtvis jag har så mycket problem med att det äter ram hos mig. Jag har kört 16gb rätt länge och funkat jättebra. Kör inga tunga pluggar. Har UAD samt HW men jag känner mig lite kvävd faktiskt att det bara finns 16gb på nya mini macs. Jag skulle säkert börja med det om jag visste att det finns uppgraderingsval om jag skulle behöva.

Men går det att se hur mycket Ram minne som används när man kör en session på mac? Hade varit intressant att veta

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 minute ago, red_house_painter said:

Jag tror inte nödvändigtvis jag har så mycket problem med att det äter ram hos mig. Jag har kört 16gb rätt länge och funkat jättebra. Kör inga tunga pluggar. Har UAD samt HW men jag känner mig lite kvävd faktiskt att det bara finns 16gb på nya mini macs. Jag skulle säkert börja med det om jag visste att det finns uppgraderingsval om jag skulle behöva.

Men går det att se hur mycket Ram minne som används när man kör en session på mac? Hade varit intressant att veta

Det finns en utility som heter Activity Monitor. Där kan får man en bra överblick av vad maskinen förbrukar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kontorsdator (som ska säljas) kontra nyinköpt Mac Mini med M1 (tyvärr bara med 8 GB RAM pga. långa leveranstider). Enligt Apple och andra ska det inte vara något bekymmer med lite RAM eftersom processor, grafik och RAM är ihopbyggda på något sätt och delar kapacitet: Final Cut tickade på bra med bara 8 GB RAM och M1-processorn har för övrigt cirka 2000 poäng bättre än t.ex. en sexkärnig i7:a från 2018.

 

Håller på att installera om en del program och återkommer med test av prestandan.

Skärmavbild 2020-12-02 kl. 19.55.08.png

Skärmavbild 2020-12-02 kl. 19.58.37.png

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har precis fått min MacBook Air M1, tyvärr bara med 8 GB ram. Varianten med 16 GB tog, som Peter sa här ovanför, för lång tid att få. Hursom, det har redan framkommit att M1 är kraftfulla chip, och jag kan bara instämma. Det här är inte ett inkrementellt steg för MacBook Air, MacBook Pro 13 tum och Mac mini. Det är ett enormt kliv av ett slag vi kanske inte tidigare har sett. Men min poäng är att det inte går att jämföra 8 GB i en gammal dator med 8 GB i den här. 8 GB i dessa nya burkar räcker avsevärt mycket längre.

Jag har anslutit min till en extern 5K-skärm via Thunderbolt 3 och det finns inte en tillstymmelse till extra värme i datorn eller annat. Min tidigare blev konsekvent varm och drog igång en fläkt. Och för att svara på frågan så tror jag det ska gå att köpa och testa produkter på Apple Store och lämna tillbaka om man inte är nöjd. Osäker på om de har ultra wide. Jag funderade på en LG 5K2K till min M1, men det blev en LG UltraFine 5K eftersom jag lika ofta behöver jobba på höjden som på bredden.

Lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
9 minutes ago, Peter Roos said:

Min kontorsdator (som ska säljas) kontra nyinköpt Mac Mini med M1 (tyvärr bara med 8 GB RAM pga. långa leveranstider). Enligt Apple och andra ska det inte vara något bekymmer med lite RAM eftersom processor, grafik och RAM är ihopbyggd på något sätt och delar kapacitet:

Det där helt skruvat.  Att man snor 2gb ram för grafik gör att man får MINDRE med ram för applikationer. Men visst, den nya grafiken har gjort kommunikationen mellan CPU och GPU snabbare och effektivare, men fortfarande så förlorar man ram som annars är direkt kopplat till GPUn.  Men grafiken är klass med en nuvarande MacPro i grundutförande fast utan behovet av två stora fläktar! Det som är lite läskingt med bara 8 gb är att maskinen kommer att använda swap disken ganska mycket, och man ska veta att flash diskar har ett begränsat antal skrivcykler och när flashet är utslitet så är det bara att kasta hela maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa pme:

Det där helt skruvat.  Att man snor 2gb ram för grafik gör att man får MINDRE med ram för applikationer. Men visst, den nya grafiken har gjort kommunikationen mellan CPU och GPU snabbare och effektivare, men fortfarande så förlorar man ram som annars är direkt kopplat till GPUn.  Men grafiken är klass med en nuvarande MacPro i grundutförande fast utan behovet av två stora fläktar! Det som är lite läskingt med bara 8 gb är att maskinen kommer att använda swap disken ganska mycket, och man ska veta att flash diskar har ett begränsat antal skrivcykler och när flashet är utslitet så är det bara att kasta hela maskinen.

Bra input där, pme!

Framtiden får väl utvisa hur dessa maskiner kommer att stå sig konstruktionsmässigt då inte ens Apples experter, eller säljaren på mitt inköpsställe, verkar veta hur samspelet mellan de individuella delarna i dessa nya datorer med M1-chipet verkligen fungerar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 minute ago, Peter Roos said:

Bra input där, pme!

Framtiden får väl utvisa hur dessa maskiner kommer att stå sig konstruktionsmässigt då inte ens Apples experter, eller säljaren på mitt inköpsställe, verkar veta hur samspelet mellan de individuella delarna i dessa nya datorer med M1-chipet verkligen fungerar.

 

Apples experter har nog ganska bra koll på hur det fungerar :-), men de kanske inte vill berätta hela sanningen. Och säljare brukar aldrig ha någon koll på tekniken, tror inte att apple eller deras partner är något undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa pme:

Att man snor 2gb ram för grafik gör att man får MINDRE med ram för applikationer.

Om man jobbar med 3D så är det garanterat kännbart då det krävs mer grafikminne, men jag tvivlar på att det går åt 2 GB för exempelvis Logic på en 5K-skärm. I så fall skulle det vara snudd på omöjligt att koppla en iPad Pro till en 4K-skärm, då den bygger på samma princip. Så länge du inte jobbar med 3D, VR eller liknande så bör det inte behöva gå mer än ett par hundra megabyte till grafiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
13 minutes ago, Björn Olsberg said:

Om man jobbar med 3D så är det garanterat kännbart då det krävs mer grafikminne, men jag tvivlar på att det går åt 2 GB för exempelvis Logic på en 5K-skärm. I så fall skulle det vara snudd på omöjligt att koppla en iPad Pro till en 4K-skärm, då den bygger på samma princip. Så länge du inte jobbar med 3D, VR eller liknande så bör det inte behöva gå mer än ett par hundra megabyte till grafiken.

Det går åt runt 170 Mb bara för den buffert som har renderats och den som renderas "next".  Men visst är det så att 3D kräver mycket mer än 2D. Men vi vill ju alla göra 3D mixningar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Ultrawide medför lite annat arbetssätt än med två skärmar. I det senare fallet är det naturligt att använda skärmarna till olika fönster (Arrange på ena, plugins och mixer på den andra) mer eller mindre permanent. Med en UW får man plats med mycket mer av ett fönster men jämfört med dubbla skärmar så är det trist med flytande plugin-fönster.

Jag kör Logic Arrange över hela 34" UW och klickar igång mixern i nedre halvan i ett delat fönster - ger härlig yta att jobba med, men plugins får man flytta runt. Problemet var att ha plats för ljudkortsmixern. Använder därför en mindre  extraskärm där jag lägger ljudkortsmixern och ev "bra att ha" Logicfönster (MIDI transform, EQ-plugins etc) så får arrange och mixer agera ostört på UW-skärmen,

Redigerat av HasseFX
Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, HasseFX said:

Ultrawide medför lite annat arbetssätt än med två skärmar. I det senare fallet är det naturligt att använda skärmarna till olika fönster (Arrange på ena, plugins och mixer på den andra) mer eller mindre permanent. Med en UW får man plats med mycket mer av ett fönster men jämfört med dubbla skärmar så är det trist med flytande plugin-fönster.

Jag kör Logic Arrange över hela 34" UW och klickar igång mixern i nedre halvan i ett delat fönster - ger härlig yta att jobba med, men plugins får man flytta runt. Problemet var att ha plats för ljudkortsmixern. Använder därför en mindre  extraskärm där jag lägger ljudkortsmixern och ev "bra att ha" Logicfönster (MIDI transform, EQ-plugins etc) så får arrange och mixer agera ostört på UW-skärmen,

Okej grym input! Just detta jag behövt fundera lite över. Jag tror UW mest gynnar mig i tracking syfte och jag är van vid att flytta runt fönster osv. Det kan vara så att en vanlig skärm (fast större) blir det som känns mest rimligt just nu. Men då ska jag ta en runde och se om jag kan köpa/låna hem ett par för att testa tillsammans med en UW

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...