Jump to content
Annons

Nybörjare - koppla mixer


Axel Anonym

Recommended Posts

Hej,

Jag försöker förstå hur grejer ska kopplas ihop och vilka kablar man ska ha. Jag har en dj-kontroller, en klaviatur, elgitarr, mic och trummaskin som jag vill dra genom en Alto ZEPHYR ZMX122FX och sedan vidare till en Behringer B205D monitor. 


Kopplar så här in i mixern i respektive egen kanal:

Mic -> XLR = inga problem 

Elgitarr -> Tele = inga problem 

Klaviatur -> Stereominijack till Stereo Tele = inga problem (Tror jag. Låter ok.)

Trummaskin -> main mix out via Stereo Tele till Left Tele och Right Tele = inga problem (Tror jag. Låter ok.) 

DJ controller -> här finns XLR- utgång respektive RCA. Jag har dragit RCA till AUX in på mixern. Men när både L och R är inkopplade dör nästan ljudet helt (supermycket reverb och ingen bas) från DJ controllern. Kopplar jag ur ena RCA så låter det rätt men det blir mono antar jag?

Min monitor har RCA ingång och kopplar jag direkt RCA till RCA utan att gå vi mixern låter det ok men jag skulle vilja gå via mixern.

 

Mixern är kopplad med RCA main out till stereo tele på monitorn.

Har testat AUX out från mixern till AUX in på monitorn men samma problem där när båda RCA-kanalerna är inkopplade.

Har även testat controller RCA out -> Tele in på dedikerad kanal men det är samma problem med nästan dött ljud.

Någon whizz i detta forum som kan förklara hur det funkar med mono / stereo etc samt om jag tänker fel med upplägget ovan.  

 

Tack från en nybörjare!

 

Edit:

har även en TE OP-1 synt som jag kopplar 3,5mm -> RCA och det blir samma problem med ljudet.

 

 

Redigerat av Axel Anonym
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
3 timmar sedan sa Axel Anonym:

...Men när både L och R är inkopplade dör nästan ljudet helt (supermycket reverb och ingen bas) 

Skulle kunna vara fasfel, har du möjlighet att fasvända ena signalen på mixern ?

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...