Jump to content
Annons

XY 90˚?


nikkdust

Recommended Posts

Hej!
 

Har en fråga ang. xy mickning. Har hört att 90-110˚ funkar bra, men nu undrar jag om det funkar med mindre, tex. 45˚?
Jag vet, ”prova dig fram, lyssna”. Men jag har inte varit i studion på 6 år, pga. ångest och depression, och har nu kommit igång att fundera iaf, inte redo att sätta mig där än, om ens någonsin igen. Jag bara brainstormar lite, och ville bara veta om detta skulle fungera, eller om det blir ”fel” och inte fungerar, mitten kanske krockar? Fattar att stereobredden blir väldigt minimal men ändå.

https://nikkdust.bandcamp.com/track/all-theese-days

Tack för mig/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Skulle nog säga att det beror nog en hel del på vilket upptagnings mönster mikrofonerna har. De flesta försöker nog maximera stereo effekten och då är nog de vanliga tumreglerna lämpligast. Men men vill man ha en rent fyiskt större mitt så går det nog att ordna med mindre vinkel.  Med shootgun mikrofoner så kan man ha mycket mindre än 45 och ändå få en stereo effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, ok.

Hade tänkt till akustisk gitarr, men jag vill ha ena micken pekandes rakt in mot 12:e bandet och då pekar den andra liksom förbi hela gitarren. På detta viset kan jag använda enbart mic 1 om det skulle visa sig bäst som mono, i låten sedan. Vinklar man mindre än 90, så ”träffar” mic 2 mer på kroppen. Annars måste ju mic 1 vinklas snett upp mot halsen och blir då ganska oanvändbar om 2 mickar senare skulle visa sig otympligt i mix.

 

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...