Jump to content
Annons

HW vs SW? Vilka HW enheter kan ni inte leva utan? Varför?


red_house_painter

Recommended Posts

Nu pågår black friday/cyber monday dealsen för fullt. Jag själv har skaffat lite nya plugins från lite olika håll. Men samtidigt står jag och funderar på ett par SW men tänker jag istället har har en större använding av hårdvaran. Med "användning" så gillar jag att låsa vissa val. Det kan handla om hur man trackar vissa grejer eller submixar ut något speciellt.

En enhet jag tänker som är väldigt speciell men också väldigt eftertraktad på SW sidan är LA2. Jag äger ingen sådan emulering alls för detta är något jag personligen känner att jag skulle vilja äga någon gång i form av hårdvara. Det kan vara ett orginal eller en kopia. Jag har en annan HW rörkompressor som är helt otrolig på sång och bas. Jag använder den både vid tracking och vid mix. Det är också en sådan burk jag inte behöver ha på alla 200 kanaler. Men den är magisk när man rattar fram det där ljudet där det liksom bara sitter. Arbetssättet ger mig samma typ av magi som när man vet när en tagning sitter. Jag kan såklart leva utan den men jag vill inte.
Skulle jag få leva med bara en hårdvara (efter man skaffat bra preamps såklart..) skulle det vara en sådan här burk.

En SSL busskomp (stam audio) är också en sådan burk jag äger. För mig är den otroligt användbar som HW. Man kan cranka den en massa och det låter sällan fel. Man gör sitt val och går sedan vidare.

Little Labs VOG är en liten outsider i det hela. Jag äger HW och har jobbat med SW versionen en hel del. HW vinnar alla gånger. Den används kanske bara på BK, bas och vokal. Finns säkert fler användningsområden men det är helt klart en box som åker fram mer sällan än ofta. Det är en problemfixare deluxe. Vridmomentet är på milimeterbasis som softwaren inte kommer i närheten av. Känslan man får när ljudet poppar ut ur högtalarna kommer inte automatiskt med softwaren.

 

Det skulle vara intressant att höra hur folk tänker kring sina val av HW och hur man väljer sina SW. Speciellt i sådana här köpestider just nu.

Vad kan ni inte leva utan?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft rätt mkt HW men efter jag investerat i väldigt bra mikrofoner så tycker jag inte HW är nödvändig. 

Man får bara attackera ITB mixen lite Annorlunda gentemot mot om man kör Hybrid.

Kanske tråkigt svar men jag tycker i ärlighetens namn att det är lite waste med HW enheter. Bra mikrofoner och bra preamps är allt man behöver

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har väl mer pluggar än vad man egentligen behöver. Men det som används mest och längst är instrument pluggar. Eller för den delen hw-instrument.  Annars är väl ljudkortet centralt. Hörlurar och monitorer är också viktiga, men kanske inte lika viktiga som mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...