Jump to content

Black Friday 2020 för musikstudion – samlade erbjudanden

Recommended Posts

Nu haglar årets erbjudanden inför Black Friday in. I den här tråden samlar vi det mesta och bästa av erbjudanden till studion, musikdatorn eller instrumentsamlingen. Här är en del av det som har kommit in till oss i form av pressmeddelanden.

Jag och Andreas Hedberg lägger till erbjudanden successivt, men fyll gärna på listan med inlägg längre ner om det är något du saknar.

• Gilla 2

Schysst initiativ

Dessa är jag sugen på (vissa är inköpta redan :))

Coooooolt Spring reverb. Så nöjd med denna, behöver inte lägga mycket tid för att få till något bra.

https://www.audiothing.net/effects/springs/

Trackspacer: Så enkel och så bra.

https://www.wavesfactory.com/audio-plugins/trackspacer/

Izotope Neoverb. Med AI. Blanda olika reverbs i en och samma instans 🙂 99 dollar

https://www.izotope.com/en/shop/neoverb.htm

Gain reduction med attityd 🙂

https://joeysturgistones.com/products/gain-reduction-deluxe

• Gilla 2

Funderar på Celemony Melodyne 5 Essential. Kostar en femhundring istf ca 1000kr. (Finns även uppgradering från denna.) Har nån testat denna med Waveform 11?

EDIT

Jag laddade hem en 30-dagars testversion. Funkar med Waveform 11 Free. Jag lyckades med Essential-versionen enkelt flytta sångtonerna rätt och det lät mycket bättre än innan. Essential ingår om man köper Waveform 11 PRO för ca 600kr med Black Friday rabatten. Om jag fattat rätt så kan den versionen av Essential uppgraderas gratis till version 5 om det råkar vara 4 man får.

Edited by Erik dP

Trevlig tråd, mitt första inlägg på forumet. Jag är en musikentusiast som kommer från elgitarr, rörstärkare och allt som hör till. Men är nu fokuserad på jobba i datorn med syntar och elektronisk musik. Tycker det är hur kul som helt och väldigt inspirerande fast jag numera räknas som mogen ungdom (det är aldrig för sent).

Mina val denna gången Sonic academy Kick 2, hur bra som helst och 40 % off. Trackspacer som är lättjobbad för halva priset hos Pluginboutique. Tycker Izotopes nya Neoverb för halva priset ser intressant ut, ska fundera lite. Sonnox Inflator för - 75 % ser givet ut. Också sugen på Nils Frahm Noire Native för halva priset.

Önskelistan: The Glue Cytomic som inte lär gå ner i pris. Sista synten: U-HE Diva, samma där. Såg dock att Bitwig hade Diva på 25 % off tidigare vid en förlängning.  

15 hours ago, Erik dP said:

Funderar på Celemony Melodyne 5 Essential. Kostar en femhundring istf ca 1000kr. (Finns även uppgradering från denna.) Har nån testat denna med Waveform 11?

Jag letar efter något som kan polyfonisk audio till midi och det kan Melodyne. Men man behöver gå upp två storlekar och drar det i väg till 4 papp och ingenet Black Friday pris.

1 timme sedan sa red_house_painter:

Btw, är det någon som har koll på bra stråk (framförallt cellos) och horn plugins? Allt som inte låter film är av intresse!

Jag använder gratisstråkarna/blåsinstrumenten från Spitfire LABS och deras gratis-orkester (Discover). I alla fall duger dom åt mig.

https://www.spitfireaudio.com/shop/a-z/bbc-symphony-orchestra-discover/

https://labs.spitfireaudio.com/#category=&search=&new=true

Du får kanske en uppfattning hur det kan låta i denna låt då jag använt rätt mycket av deras blås och stråkar...

https://soundcloud.app.goo.gl/q3nYUy8Usu72NWW87

Edited by Erik dP
  • Gilla 1
6 hours ago, Erik dP said:

Jag använder gratisstråkarna/blåsinstrumenten från Spitfire LABS och deras gratis-orkester (Discover). I alla fall duger dom åt mig.

https://www.spitfireaudio.com/shop/a-z/bbc-symphony-orchestra-discover/

https://labs.spitfireaudio.com/#category=&search=&new=true

Du får kanske en uppfattning hur det kan låta i denna låt då jag använt rätt mycket av deras blås och stråkar...

https://soundcloud.app.goo.gl/q3nYUy8Usu72NWW87

Tack! Dom har helt flugit förbi mig!

22 minuter sedan sa red_house_painter:

Tack! Dom har helt flugit förbi mig!

Dom här var gratis för nåt år sen. Vill minnas att det lät bra men har inte använt i nån större utsträckning. Sonivox orchestral strings. Finns en trialversion:

https://sonivoxmi.com/products/details/orchestral-companion-strings

16 hours ago, Casper Bjerkehagen said:

Plocka upp slates gratis "fresh air"

Det är nog den bästa topp eq:n i pluggformat jag hört! 

Det är en exciter inte en eq. Men en riktigt kul freebee.  Riktigt bra att den inte är en VMR plug dessutom. Waves CLA också en freebee att plocka!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Studio
      HAMBURG, Germany — Steinberg today announced the forthcoming release of Cubasis 3.2, the latest update of the award-winning music production app. Redeveloped from the ground up, Cubasis 3 has evolved into a full-fledged DAW that offers universal app support for the iPad, iPhone and Android devices.
      Waves exclusive plug-ins
      After the successful collaboration between Steinberg and Waves a few years ago, the leading manufacturer of award-winning effects processors returns to the inspiring world of Cubasis with their highly acclaimed Waves Tune Real-Time and H-Delay Hybrid Delay plug- ins, available exclusively through in-app purchase on iOS. Tune Real-Time provides instant and automatic, natural-sounding vocal pitch correction, while H-Delay Hybrid Delay offers slap-back echo, ping-pong delay and tempo-sync with modulation. H-Delay Hybrid Delay is newly available in the Waves Plug-in Bundle IAP and is a free update for existing users.
      Mick Olesh, Waves EVP of Sales & Marketing, comments, “We are delighted to support Steinberg, providing iPad and iPhone users with Cubasis, two additional Waves plug-ins, enabling their users access to these unique studio-quality mixing tools. With these tools being iOS-compatible, Cubasis users can now upgrade their tracks, enhance their creativity and achieve a professional sound-standard. Waves’ availability for iOS is in line with our belief in open platforms, which correlates with our persistent objective to faithfully serve all users, regardless of hosts, pro audio field or genres.”
      Amazing additions to Cubasis 3
      Cubasis extends usability by adding keyboard and mouse support, allowing users to expedite their workflow with keyboard shortcuts to record, play, navigate, edit and other popular Cubase shortcuts.
      Under iOS, Cubasis goes one step further to ensure maximum performance and stability. Audio Unit implementation has been enhanced to run simultaneously more third-party AU instruments and effects plug-ins than ever before. Newly introduced multicore rendering support allows Cubasis to utilize the full potential of newer devices.
      Alongside the great new features, Cubasis 3.2 includes many user-requested improvements and fixes throughout the iOS and Android versions of the application.
      Marketing Manager Lars Slowak comments: “We are delighted to partner up with our friends at Waves once again, and that they have agreed to provide exclusive plug-ins through in- app purchase to Cubasis. Plus, we’ve listened closely to our customers, making many small refinements and fixes that I’m sure will find great appeal.”

Availability and pricing
      Cubasis 3.2 will be available from December 21, 2020. through the App Store and Google Play Store. The update is free for Cubasis 3 customers, available for download for 54.99 euros including German VAT.
      Special offers with 30% off Cubasis 3.2 and 50% off selected in-app purchases will be available from December 21, 2020, until January 11, 2021.
      Latest feature additions
      Waves meets Cubasis: Waves Tune Real-Time IAP and Waves H-Delay Hybrid Delay [iOS] Keyboard shortcut and mouse support [iOS and Android] Multicore rendering and improved Audio Unit performance [iOS] 45+ improvements in total on both platforms [iOS and Android] Read more here
      YouTube channel
    • By Jon Rinneby
      Årets nästa sista Fredagstips är här och vad bättre än att sammanställa en lista över några riktigt bra pluggar från det gångna året? Att lista samtliga kreationer som släppts under 2020 är dock snudd på omöjligt och förmodligen inte heller särskilt produktivt. Detta är därför ingen lista över de ”bästa pluggarna” utan bara min högst personliga åsikt. Extra roligt är också att en hel del gratispluggar lyckats nästla sig in. Nåväl, här kommer mina mina favoritpluggar för mixning och mastring år 2020, utan inbördes ordning. Observera att priserna är ungefärliga.
      Fuse Audio Labs Flywheel

Flywheel ställer sig i ledet av aldrig sinande rullbandspluggar och bjuder på en relativt lättbegriplig historia. Välj mellan 15 och 30 IPS, rullbandstyperna I och II, klassiskt svaj samt högfrekvent avrullning med HF EQ och HYST. Sedan är det bara att välja hur hårt du vill pressa pluggen med Record gain. Flywheel passar utmärkt på grupper och hela mixar och har en tendens att linda in ljudet som i en varm filt utan att det känns dovt eller processat.
      Hemsida: Fuse Audio Labs Flywheel
      Pris: 500 kr
      Hornet ThirtyOne MK2

ThirtyOne MK2 är en 31-bands equalizer av klassiskt snitt bestyckad med funktionen Auto EQ vars uppgift är att hitta den ”perfekta balansen” mellan frekvenserna. Du kan exempelvis spela upp din mix från början till slut och studera hur ThirtyOne MK2 automatiskt justerar de 31 banden, vilka du sedan kan finjustera individuellt. ThirtyOne MK2 fungerar även ypperligt på enskilda instrument - en perfekt hjälpreda för både mixning och mastring.
      Hemsida: Hornet ThirtyOne MK2
      Pris: 200 kr
      TDR Molotov GE

Molotov är en färgad kompressor med syftet att ge dina inspelningar mer karaktär. Kompressorn blandar klassiska egenskaper med mångfacetterad saturation och andra godsaker. Molotov lämpar sig speciellt bra på trummor, sång och bas, men pluggen komprimerar vad helst du matar den med. Även om den i första hand inte utger sig för att vara en mastringskompressor så klarar den även detta galant och du kan ofta komma undan med ganska mycket kompression utan störande bieffekter. 
      Hemsida: TDR Molotov GE
      Pris: 500 kr (finns även som avskalad gratisversion)
      Voxengo TEOTE

TEOTE är en frekvensbalanserare speciellt utvecklad för både mixning och mastring. Pluggen tämjer besvärande resonanser, de-essar och agerar automatisk dynamisk equalizer. TEOTE är en akronym för ”That’s Easier On The Ear” vilket är precis vad den åstadkommer - en behagligare ljudupplevelse (om du rattar rätt förstås).
      Hemsida: Voxengo TEOTE
      Pris: 700 kr
      Slate Digital Fresh Air

Fresh air är en enkel plugin vars huvudsakliga uppgift är att ge dina spår mer luft. De två rattarna styr mid och high air och går att kombinera precis som du vill. Jag vill lyfta ett varningens finger gällande att dra på för mycket, vilket förutom mer tydlighet också ökar volymen. Med detta sagt är Fresh air en trevlig och användbar plugg som fungerar lika bra på enskilda kanaler som hela mixar, speciellt när du vill få saker att poppa ur högtalarna.
      Hemsida: Slate Digital Fresh Air
      Pris: Gratis
      Wavesfactory Echo Cat

Echo Cat är ett otroligt välljudande delay som bygger på Charlie Watkins ”The Copicat” från 1958, speciellt utvecklat för gitarr och använt av artister som The Shadows och Pink Floyd. Just detta delay har något gammalt över sig, i positiv bemärkelse, och känns genuint i sin återgivning med lagom mycket skit under naglarna. Echo Cat gör sig även bra på sång, trummor och andra instrument tack vare ett modernt gränssnitt med fler funktioner än originalet.
      Hemsida: Wavesfactory Echo Cat
      Pris: 800 kr
      Sonible Balancer

Balancer analyserar och ställer in vad pluggen anser vara en passande eq-kurva på allt från bas och gitarr till trummor och sång. Du styr sedan hur mycket av effekten du vill höra med hjälp av Intensity-reglaget. Perfekt när du har ont om tid eller bara söker lite perspektiv på tillvaron. Balancer är väldigt processorsnål och kan utan problem användas på flertalet kanaler. 
      Hemsida: Sonible Balancer
      Pris: Gratis
      United Plugins FrontDAW

FrontDAW är tre olika preamps i ett med syftet att ge dina digitala inspelningar en analog känsla. Lägg pluggen först på varje kanal och bestäm med hjälp av input hur pass färgad signal du vill ha. Ju mer du pressar pluggen desto mer saturation och därmed minskning av dynamik och höga frekvenser. Eller så låter du pluggen jobba subtilt och avnjuter crosstalk (subtilt läckage à la mixerbord) mellan samtliga kanaler. FrontDAW fungerar även på mastern och kan ge hela mixen mer attityd och framåtanda. 
      Hemsida: United Plugins FrontDAW
      Pris: 500 kr
      IK Multimedia Sunset Sound Studio Reverb

Sunset Sound Studio Reverb låter dig kliva in liverum, ekokammare, sångbås, plåtar och fjäderreverb samplade (Volumetric Response Modeling (VRM™) från Los Angeles legendariska kultstudio. Ett utmärkt och mångsidigt reverb som verkligen ger känslan av att "vara där". Personligen gillar jag att använda reverbet på samtliga gruppkanaler och väljer då ett passande rum som grupperna får passera genom, om än subtilt. Detta kan du bland annat läsa mer om här:
      Hemsida: IK Multimedia Sunset Sound Studio Reverb
      Pris: 1200 kr
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      Nya och spännande pluggar finns det gott. För gott om skulle jag nästan vilja påstå. Utbudet av pluggar i form av equalizers, kompressorer, reverb, delay, enhancers, mjukvaruinstrument, analoga emuleringar och annat, är idag så stort att det ofta känns övermäktigt. I förlängningen leder detta grovt förenklat till två saker:
      Du testar allt, men blir sällan nöjd eftersom nästa spännande plugg ständigt väntar runt hörnet. Gräset är som bekant alltid grönare på andra sidan. Fokus tas därmed bort från musiken och tar sikte på tekniken. Detta är enligt mig livsfarligt, ur ett kreativt och musikaliskt perspektiv. Du testar ingenting, då intresset eller orken helt enkelt inte finns. Vilket så klart innebär att du går miste om en hel del godbitar. Med detta som utgångspunkt har jag därför valt ut fem av mina nuvarande favoritpluggar, som jag i stort sett alltid använder i mina projekt. Kanske är det något som smakar?
      DDMF - MagicDeathEye
      Ett ord räcker egentligen för att beskriva denna volymjusterare: Magi. Här har du en kompressor som fungerar på i stort sett vad som helst där tjusningen ligger i enkelheten, men naturligtvis också i soundet. MagicDeathEye har en förmåga att på ett transparent sätt tajta till bottenpaketet på ett sätt jag tidigare aldrig upplevt i en plugin. Mina personliga användningsområden är främst sång, bas, akustisk gitarr och som mastringskompressor (med 150 Hz-filtret aktiverat). Trolleri.

Tillverkarens hemsida

Kush Audio - TWK
      Den senaste mojo-pluggen från min favorittillverkare Kush Audio. En ratt är allt som behövs för att framkalla varma övertoner och den skönaste överstyrning du kan tänka dig. Det handlar om textur och rörelse. TWK fungerar på allt från enskida kanaler till bussar och hela mixar och har en förmåga att ”analogisera” ljudet på ett väldigt behagligt vis, samtidigt som det poppar ur högtalarna. Något som gärna förknippas med exempelvis rullbandare från 70-talet. Att kalla TWK för en enkel rullbandsemulering vore dock att simplifiera pluggen, då det händer betydligt mer under huven. Gammalt blandas med nytt.

Video: Omega Transformer Model TWK
      Tillverkarens hemsida

Masteringthemix - BASSROOM
      En kontrollerad botten är bland det svåraste att åstadkomma när det kommer till mixning och mastring. Detta löser BASSROOM på ett strålande sätt med ett innovativt och enkelt grässnitt. Ladda valfri preset i passande genre och låt sedan pluggen analysera området 0-320 Hz och därefter komma med förslag på lämplig åtgärd. Du kommer bli förvånad över hur mycket ett upprensat basregister kan göra för hela mixen.

Video: Bassroom
      Tillverkarens hemsida

Soundtheory - Gullfoss
      Lättanvända Gullfoss beskrivs av tillverkarna som att ha ett par extra gyllene öron. Dessa öron kommer i form av en plugg vars uppgift är att dynamiskt rätta till den frekvensmässiga balansen på hela mixar. Detta görs med ett fåtal parametrar i kombination med ett överskådligt och lättbegripligt gränssnitt. Mitt rekommendation är att använda Gullfoss ganska sparsamt, då det är lätt hänt att effekten blir för uppenbar. Men i rätt dos är pluggen minst sagt iöronfallande vacker.

Introduction and the Main Controls
      Tillverkarens hemsida

Waves - Mixcentric
      ”Fuskpluggen” som jag lite skämtsamt brukar kalla den, förenklar (likt ovanstående pluggar) livet för alla som mixar och mastrar på egen hand. Detta genom intensity-ratten vilken styr hur mycket pluggen ska arbeta – ju mer du drar på, desto tydligare, mer detaljerar och komprimerat blir utfallet. Mixcentric fungerar enligt mig bäst på lite dovare mixar, som är i behov av en sista finpolering. Sitter du däremot på en bright mix så har pluggen sällan något att tillföra. Med detta sagt är Mixcentric många gånger en räddare i nöden och ett säkert köp för de flesta som mixar och mastrar på egen hand.

Video: Greg Wells demonstrates his Mixing Plugin MixCentric
      Tillverkarens hemsida
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

• By Ollie Olson
      I denna artikel kommer jag visa ett konkret exempel från låten "Gud ger ingen allt", från Bo Kaspers Orkesters nya album "23:55".
      Att använda delayer på rätt sätt, om det nu finns ett rätt och ett fel i den här frågan, gör att du skapar djup i mixen eller produktionen. (Läs gärna mitt tidigare tips Skapa djup i dina mixar med reverb och delay). Olika musikgenrer har olika delay-preferenser. Vissa stilar vill ha sången torr och nära, och andra musikstilar vill ha eko-svansar på varje ord, och ganska många vill bara ha ett bra sångljud som känns stort men inte har för mycket effektkänsla. Vi kan börja med att konstatera att om det finns alltför många ljud i produktionen så finns det risk för att effekterna drunknar och aldrig hörs, och de ger då knappt någon effekt (sic) vilket ju är synd på bra idéer. Hur ska du då förhålla dig?
      Generellt sett så tycker jag att du ska börja med att kika på dina inspirationskällor, och lyssna på hur de hanterar delayer och se om det funkar även i din mix.
      Här kan du lyssna på hur jag gjorde med sång-delayet i Bo Kaspers Orkesters låt ”Gud ger ingen allt” från deras senaste album ”23:55”.
      Som du kan se nedan så har jag använt två delayer, ett SoundToys från Echoboy och ett H-Delay från Waves. Dessa två delay-effekter har lite olika karaktärer, och det är därför jag använder två olika delayer, istället för att använda två av samma delay, men med olika inställningar. Echoboy-delayet har jag ställt in som ett stereodelay i 1/8-delar med en ganska lite feedback för att inte studsarna ska bli för många. Jag har använt lite Low Cut och lite High Cut för att delayet ska bli lite smalare i frekvenserna och gå igenom ljudbilden. Jag har dragit på lite i Groove och Feel för att göra delayet lite långsammare så att studsarna inte blir så statiska. (Se bild nedan).
        SoundToys Echoboy   På H-delayet har jag ställt in 1/4-delstrioler med en feedback som ger cirka en och en halv studs. Här har jag varit ännu snävare med low cut och hi cut för att göra studsarna ännu smalare i frekvens, och delayet är inte inställt i stereo eller ping-pong-läge vilket ger en simulerad monoeffekt och på så sätt särskiljer det sig ifrån det första delayet både i tonfärg, delaytid och i stereobredd.   Waves H-delay Dessa två delayer matas från varsin send. H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen (Se bild nedan) till effekterna som sitter på varsin retur (AUX) och de matas olika starkt beronde på vilken av delayerna jag vill ska ha prioritet i mixen.

Två delayer matas från varsin send, H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen

Just i detta fall skickar jag lite mer till Bus 17-18 som går till Echoboy-delayet som ju är inställt på 1/8-delar, och det är för att jag vill via delayet bredda sången i Left – Right- hänseende. Det är därför jag har ställt det i stereoläge och inte ping-pong då studsarna hade kommit varannan gång i vänster respektive höger sida.
      Nu kommer de jämnt i bägge sidorna (vänster och höger sida) och ger illusionen av att sången ligger i lätt stereo, och tack vare att det inte är så många studsar, och att studsarna i sig är lite tidsförskjutna så riskerar vi inte att dessa blandar sig och försvinner, eller ännu värre, stökar till rytmiken i mixen. Som du ser på bilden så har jag varit ganska sparsam med att skicka till båda delayerna och det beror på att jag inte vill ha för mycket effekt och eko-känsla på sången, utan jag vill ha den relativt nära i ljudbilden. Om jag nu ville ha mer stereokänsla, mer effekt och en tydligare 1/8-dels känsla så hade jag skickat mer. 
      När det kommer till H-delayet som ju är längre, så använder jag det för att skapa djup i ljudbilden, för att man ska uppleva rymden i mixen. Nu är inte heller detta uppskruvat för att ge väldigt tydliga studsar utan mer en förnimmelse av delayet och bidra till luftigheten. Båda dessa brukar jag skicka till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen. (Se bild till vänster).
      Jag brukar också skicka det långa monodelayet, (H-Delay) till det korta stereodelayet, (Echoboy) för att få dem att blanda sig med varandra, och för att göra mixen lite mer sammanvävd. Just i detta fall så ville jag ha en tydligare monokänsla på det långa delayet och det är därför som den senden är avslagen.
      Testa detta och se vad du får för resultat, och lyssna på låten och se om du kan höra vad det får för effekt i mixen.
      Bägge delayerna skickade till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen
    • By Björn Olsberg
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...