Jump to content
Annons

Fylla i skatteuppgifter på distrokid?


RobinAlex

Recommended Posts

Hej! 

Gör lite musik på fritiden och använder mig av distrokid. 

Förut kunde man se dem ynka få kronorna man tjänat om man klickade på "bank". Nu måste man fylla i skatteuppgifter för att kunna gå vidare. 

Har dock ingen aning om vad jag ska fylla i då jag inte har företag och detta endast är hobby? Se bifogad bild

Screenshot_2020-11-24-07-46-43-51.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan. 

Läste mig till det lite kort och som det ser ut så är det inget som du kan fylla i. Skattenummret är något man får som icke svensk medborgare om du t.ex ska jobba i Sverige mindre än 1 år.

Annars hade det räckt med personnummer och om du har eventuell anställning eller inkomst på annat vis skulle jag tro 🤔

https://www.med.lu.se/english/intramed/employment/international_academic_staff_support_iass/after_arrival/tax_identification_number_tin#:~:text=A tax identification number (Skatteregistreringsnummer,Sweden less than 365 days.

Redigerat av vayzeria
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, jag läste på lite och verkar som man bara kör sitt personnummer, fanns en sida som skatteverket länkade till som kollade hur uppställningen av "foreign tax number" skulle vara beroende på vilket land man bodde i. Våran 19XXXXXX-XXXX blev grönad där så körde på det. 

Som tur är också Sverige i ett bra "Tax treaty" med USA så stod att Distrokid tar 0% om man var svensk medborgare. Hade man otur så hade Distrokid rätt att ta upp till 30% skatt om bodde i ett land med sämre skatteavtal kopplat till USA. Surt med dubbla skatter! 

Så nu gick det komma vidare och problemet verkar löst, tackar för hjälpen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2020-11-25 at 16:22 sa RobinAlex:

Hej igen, jag läste på lite och verkar som man bara kör sitt personnummer, fanns en sida som skatteverket länkade till som kollade hur uppställningen av "foreign tax number" skulle vara beroende på vilket land man bodde i. Våran 19XXXXXX-XXXX blev grönad där så körde på det. 

Som tur är också Sverige i ett bra "Tax treaty" med USA så stod att Distrokid tar 0% om man var svensk medborgare. Hade man otur så hade Distrokid rätt att ta upp till 30% skatt om bodde i ett land med sämre skatteavtal kopplat till USA. Surt med dubbla skatter! 

Så nu gick det komma vidare och problemet verkar löst, tackar för hjälpen! 

Hej,

 

Hur fyllde du i resten?

Ska man välja alla alternativ som ges?

 

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Fälten:

Hej,

 

Hur fyllde du i resten?

Ska man välja alla alternativ som ges?

 

Tackar

Yes det är bara välja dem alternativen som kommer upp i de tre "rutorna" om det är samma vi tänker på. Står något med "0% royalty Sweden paragraph blabla". Bara följa där och köra in personnummer som jag gjorde 🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa RobinAlex:

Yes det är bara välja dem alternativen som kommer upp i de tre "rutorna" om det är samma vi tänker på. Står något med "0% royalty Sweden paragraph blabla". Bara följa där och köra in personnummer som jag gjorde 🙏

Tack,

 

så här står det:

"10 Special rate and conditions (if applicable): The beneficial owner is claiming the provisions of Article and paragraph  12of the treaty identified on line 9 above to claim a 0 % rate of withholding on royalties"

 

Vet någon vad detta betyder?

" I am a tax resident of the specified country and qualify for benefits under the treaty because I do not have a permanent establishment in the U.S. and neither the right to use the property nor the property itself with respect to which the royalties are paid is effectively connected with any such permanent establishment or fixed base."

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan sa Fälten:

Tack,

 

så här står det:

"10 Special rate and conditions (if applicable): The beneficial owner is claiming the provisions of Article and paragraph  12of the treaty identified on line 9 above to claim a 0 % rate of withholding on royalties"

 

Vet någon vad detta betyder?

" I am a tax resident of the specified country and qualify for benefits under the treaty because I do not have a permanent establishment in the U.S. and neither the right to use the property nor the property itself with respect to which the royalties are paid is effectively connected with any such permanent establishment or fixed base."

Exakt bara följa det där, det dem menar är att vissa länder har olika beskattningar när det gäller USA. Sverige har 0% skatt på royalties, men andra länder kan ha upp till 30% som de måste betala om de använder distrokid eftersom det ligger i USA. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa RobinAlex:

Exakt bara följa det där, det dem menar är att vissa länder har olika beskattningar när det gäller USA. Sverige har 0% skatt på royalties, men andra länder kan ha upp till 30% som de måste betala om de använder distrokid eftersom det ligger i USA. 

 

Perfekt,

 

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Är det någon som fått en 1042-S från IRS genom DistroKid?

Jag har nyligen fått en sådan från 2020, men då den är lösenordsskyddad kommer jag inte åt den enl de uppgifter jag skall ange. DistroKid har inte en supersnabb support eller är speciellt hjälpsamma. 

Något som kan med säkerhet säga hur det fungerar med Sverige och DistroKid-utbetalningar?

Tack på förhand

Tobias

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...