Jump to content

Garageband registrerar inte ljudet från MOTU med extern mick?

Recommended Posts

Sist jag spelade in gick det utmärkt. Har sedan kopplat isär delarna (Macbookpro, MOTU 828 2, Extern Neuman mic), och nu när jag kopplat ihop dem igen tar inte garageband upp ljudet från micken/MOTU trots att MOTUn reagerar på ljud från micken. Jag kan inte heller höra ngt ljud från mikrofonen i hörlurarna.

Uppenbarligen för långt mellan inspelningarna...jag glömmer vilka knappar/inställningar jag ska ha. Suck!

På Garageband liger MOTU både som input och output. Jag har klickat i så att spåren är aktiva men det blir bara ett rakt streck vid inspelning.

Vad ska jag göra?

Tacksam för tips! /AC

Annons

Inte vet jag om jag kan hjälpa (var tvungen att googla MOTU) men ljud justeras ju på flera ställen. Har du kollat AudioMIDI setup? Rätt kanal på ljudkort/interface? Rätt kanal på Gb? Medhörning på? Ljud i Systeminställningar? Ljud i Inställningar i Garageband? Dumma frågor kanske men jag använder olika källor vid olika tillfällen och glömmer lätt det. Det var allt en glad amatör kunde komma på. Lycka till!

Tack!! Nu har jag löst det! Under alla provtryckningar och desperata försök hade jag bytt kabelingång i ljudkortet och då räckte det inte med att det stod "MOTU" som inljud i datorn utan jag var tvungen att välja om till "MOTU 2" (kanal 2) inne på varje ljudspår. 🙂

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By ACCD
      Hej! Ny här. Och ny på Garageband.
      Har spelat in stämmor till en låt i Garageband. Överst på skärmen i GB ligger ljudfilen som jag laddat in att sjunga till. Under ligger mina spår med stämmor.
      Vill nu exportera bara mina spår så jag kan skicka dem till projektledaren. Han kan ta emot AIFF eller Wave. Om jag exporterar allt så hamnar de i en ihopklumpad fil i Itunes, där min fil väl inte är separerad för mottagaren? Eller "delar de upp sig" när han laddar ner dem?
      Om jag raderar den översta "bakgrundsmusiken" och bara exporterar min fil så blir filen kortare (3.13) då jag inte börjar sjunga förrän en bit in i låten (som är 4.00). Då blir det väl svårt att applicera den på den övriga låten?
      Hur gör jag för att bara exportera mitt spår men så att den stämmer i längd med resten för den som ska lägga in den i Logic?
      Måste jag spela in en tom snutt i början och slutet bara för att få med rätt längd?
      Tacksam för all hjälp! /ACCD
    • By Niklas10
      Hej! Jag undrar om någon vet hur man lägger in en hel accapella-fil till pianorollen så att varje tangent motsvarar en liten del av låten. Alltså så att man kan spela upp hela accapellan genom att gå från vänster till höger på keyboarden. Alltså inte bara samma sound i olika pitch. Jag vet att kygo gör detta när han ”leker” med vocals men jag har inte lyckats klura ut hur man delar upp låten i korta delar som spelas av de olika tangenterna?!
    • By asphyxia
      Hej
      Är på jakt efter något mer mobil lösning 
      undrar en MacBook  pro retina 2015 är något att ha?
      eller ska man isåfall satsa på något nyare
      datorn ska användas främst till logic men även andra daw`s 
      Krav ska vara Apple 😀
      tack på förhand 😀😀
    • By FireplaceRecords
      Hej,
      Om jag köper en ny Macbook Pro ifrån Macoteket idag så är den installerad med OSX Mojave.
      Mojave är INTE kompatibelt med Pro tools och inte heller mitt ljudkort Mbox 3 så nu undrar jag:
      Enligt Macoteket kan man inte installera ett äldre OS på en ny dator men enligt Youtube videos så verkar det gå!?
      Vad säger ni om detta? Kan man köpa en Macbook pro idag och köra prot ools på den genom att installera om datorn från Mojave till High sierra eller äldre versioner?
      Citat ifrån Macoteket:
      "Det är tyvärr inget som går att fixa då Apple själva förinstallerar alla datorer med Mojave från fabrik och det går inte att ändra det tyvärr. Förstår ditt dilemma men det är ej något som går att ändra för oss. Det går dessutom inte att installera "äldre" system i efterhand än vad datorn levereras med, det sätter firmware stop för. Behöver du en dator med äldre system är det begagnat som gäller."
      Tacksam för svar för nu är det snurrigt! :/
      Mvh

• By Erik dP
      Egen låt, Till Life Do Us Part, inspelad med Ipad Air 2
      Mick: Shure SM7b
      Processor: TC-Helicon Harmony Singer (för gain, de-ess, EQ, compr, reverb, inga harmonier), dock ej den nya som saknar gain-ratt.
      Ljudkort: Roland Duo-Capture Ex
      Bakgrundsmusik: GarageBand för IOS, uppspelad som guide på en kanal i ljudkortet men ersatt senare med stereospår på PC.
      Videoapp: MoviePro för IOS som klarar att spela in i ett Europeiskt format, dvs 25 bilder per sekund, och även spelar in stereo från ljudkortet.
      Efterarbetning på PC för att lägga sång i centrum, ta bort guide-musik, lägga på bakgrundsmusik, lite extra reverb på sång, EQ på bakgrundsmusik. Lyrik och lite videoeffekter är tillagda. Mycket går att editera direkt i MoviePro, men ljudet går inte att editera så att sången hamnar i mitten eftersom inspelning av två kanaler resulterar i att sången hamnar på ena kanalen och guidemusiken på andra. Därför PC för detta.

• Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.