Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Sitter med två olika ljudkort med två olika ASIO-drivrutiner och skulle gärna vilja kombinera båda samtidigt. I Cubase går det ju bara att välja en drivrutin, och då får det bli någon gukk-variant som har milshög latency. Dessutom så synkar inte korten. Någon som vet hur man kommer undan detta eller om det är hel kört?

Edited by matteus
Annons
Posted
Det är helt kört - tyvärr. Du kan bara köra ASIO till ett kort i taget - eller till två likadana kort om tillverkaren har gjort bra drivrutiner...

Några tips på bra sådana kort?

Håller nämligen på att leta efter lösningar för att kunna spela in trumset med en trummare som tycker att det är viktigt att ha minst fem hängpukor och två golvpukor... (Vilket resulterar i 13-16 mickar någonting...).

Posted

M-Audios kort kan köras tillsammans (upp till 4 stycken har jag för mig). Om det måste vara samma modell, eller om man kan kombinera exempelvis ett Audiophile med 1010LT vet jag dock inte.

Posted
Det är helt kört - tyvärr. Du kan bara köra ASIO till ett kort i taget - eller till två likadana kort om tillverkaren har gjort bra drivrutiner...

Håller nämligen på att leta efter lösningar för att kunna spela in trumset med en trummare som tycker att det är viktigt att ha minst fem hängpukor och två golvpukor... (Vilket resulterar i 13-16 mickar någonting...).

RME och Echo har i alla fall sådana som fungerar väldigt bra. 😲

Om du skaffar ett RME HDSP9652, så finns det redan från början möjlighet att ansluta 3st externa 8-kanaliga A/D-D/A-omvandlare - och du behöver inte ens fundera på om det funkar med två kort ihop (men det gör det...).

Echo Layla och Gina går fint att köra ihop - men i fallet med Layla, så har du också möjlighet att koppla in en extern A/D-D/A-omvandlare för att få totalt 16 in/ut utan att ha ett extra kort - på samma sätt som RME Multiface...

Posted

Lästet nånstans att med0 Nya "ASIO for ALL" drivisarna kan man lägga upp flera ljudkort.Dock är det fortfarande Beta version så det är inte garanterat att det fungerar men kan vara värt å pröva..

Posted

RME och Echo har i alla fall sådana som fungerar väldigt bra. 😆

Om du skaffar ett RME HDSP9652, så finns det redan från början möjlighet att ansluta 3st externa 8-kanaliga A/D-D/A-omvandlare - och du behöver inte ens fundera på om det funkar med två kort ihop (men det gör det...).

Echo Layla och Gina går fint att köra ihop - men i fallet med Layla, så har du också möjlighet att koppla in en extern A/D-D/A-omvandlare för att få totalt 16 in/ut utan att ha ett extra kort - på samma sätt som RME Multiface...

Verkar ju helt ok! Fast 24 kanalar var ju lite overkill! Men det kanske inte blir billigare ändå, om man hittar ett kort med 16 kanaler (via ADAT)?

Posted

Om du kör med ett Echo Layla3G eller RME Multiface+PCI, så har du 8st A/D-D/A från början i den externa burken där alla anslutningar finns - och så lägger du till en Line Audio Design OMP för att få 8st högklassiga preampar. För att få 8 preampar till, så väljer du lämplig extern omvandlare med ADAT-interface - och där finns det ett gäng att välja bland - både bra och mindre bra... 😉 Du kan exempelvis ta en Behringer ADA-8000 om du vill komma undan billigt - eller en RME Octamic D, så har du preampar och omvandlare i samma burk.

Det ger dig i så fall 16 micingångar med ett och samma ljudkort. 🙂

Posted

Det finns ju många lösningar på problemet. Tyvärr så sitter jag med en LAYLA 20 bit så jag löser inte det. Har en preamp som har S/PDIF ut så där får jag ju 2 kanaler till. Men sen är det stopp om jag inte köper en LAYLA till...

Posted
Det finns ju många lösningar på problemet. Tyvärr så sitter jag med en LAYLA 20 bit så jag löser inte det. Har en preamp som har S/PDIF ut så där får jag ju 2 kanaler till. Men sen är det stopp om jag inte köper en LAYLA till...

Fanns det inte ADAT-portar på de gamla Layla-korten?

20-bits omvandlare är kanske inte det roligaste i dessa 24-bitstider, så du skulle kanske överväga att skaffa ett nytt Layla3G i stället? 6950:- är listpriset på dem, så det har nog blivit billigare sedan du köpte ditt...?

Jag vet inte säkert om ASIO-drivern kan hantera både gammalt och nytt Layla ihop. Får nog återkomma om det.