Jump to content
Annons

Spela in trummor


Marrox

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt nybörjare när det kommer till att spela in trummor. Jag impulsköpte ett kit med billiga trummickar begagnat för att testa lite men kom på att jag inte har något ljudkort för att spela in så många mickar samtidigt. För nuvarande har jag ett ljudkort Sapphire 6 USB med 2 ingångar så det räcker ju inte långt.
Så jag antar att jag måste köpa mig ett ljudkort med ca 8 ingångar, samt XLR kablar. Är det något mer jag behöver? Och kan ni rekommendera något hyffsat billigt ljudkort?
Hittade något begagnat runt 1000-2000kr som hade 8 ingångar med vet inte om det var bra eller inte. Ett exempel var Presonus Firestudio Project för runt 1000 lappen, är det något att ha? Tänkte spela in med en pc dator och med programmet Reaper om det har något med saken och göra.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alternativet är väl att låta mickarna gå genom en mixer ... jag tänker sammanslå två trumsett med div extra till ett drumstudio och kommer nån gång skaffa en gammal analog mixer med många kanaler från Soundcraft eller kanske Allen&Heart, de är kända för bra ljud. Xenyx från Behringer har tom. usb, men de är kända för icke bra ljud 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Yes, 8 kanaler kommer man rätt långt på! 4 kanaler funkar också (t.ex. overhead left, overhead right, kick, snare) men kan kännas begränsat efter ett tag.

Jag skulle nog ha valt ett USB-ljudkort av gammal vana, men du verkar ju redan köra Firewire, så Firestudio-kortet låter som en prisvärd lösning. Om du tänker köpa något hyfsat billigt tror jag att du ska fokusera på ett kort som funkar utan problem - eventuell skillnad i ljudkvalitet kommer att vara försumbar mellan olika kort. Läs recensioner och se om ljudkortet brukar funka bra med ditt OS och DAW.

Jag har själv använt Presonus AudioBox 1818VSL en hel del. Har funkat problemfritt för mig, är ett ”budgetkort” men fyller mina behov.