Jump to content
Annons

Spela in trummor


Marrox

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt nybörjare när det kommer till att spela in trummor. Jag impulsköpte ett kit med billiga trummickar begagnat för att testa lite men kom på att jag inte har något ljudkort för att spela in så många mickar samtidigt. För nuvarande har jag ett ljudkort Sapphire 6 USB med 2 ingångar så det räcker ju inte långt.
Så jag antar att jag måste köpa mig ett ljudkort med ca 8 ingångar, samt XLR kablar. Är det något mer jag behöver? Och kan ni rekommendera något hyffsat billigt ljudkort?
Hittade något begagnat runt 1000-2000kr som hade 8 ingångar med vet inte om det var bra eller inte. Ett exempel var Presonus Firestudio Project för runt 1000 lappen, är det något att ha? Tänkte spela in med en pc dator och med programmet Reaper om det har något med saken och göra.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alternativet är väl att låta mickarna gå genom en mixer ... jag tänker sammanslå två trumsett med div extra till ett drumstudio och kommer nån gång skaffa en gammal analog mixer med många kanaler från Soundcraft eller kanske Allen&Heart, de är kända för bra ljud. Xenyx från Behringer har tom. usb, men de är kända för icke bra ljud 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Yes, 8 kanaler kommer man rätt långt på! 4 kanaler funkar också (t.ex. overhead left, overhead right, kick, snare) men kan kännas begränsat efter ett tag.

Jag skulle nog ha valt ett USB-ljudkort av gammal vana, men du verkar ju redan köra Firewire, så Firestudio-kortet låter som en prisvärd lösning. Om du tänker köpa något hyfsat billigt tror jag att du ska fokusera på ett kort som funkar utan problem - eventuell skillnad i ljudkvalitet kommer att vara försumbar mellan olika kort. Läs recensioner och se om ljudkortet brukar funka bra med ditt OS och DAW.

Jag har själv använt Presonus AudioBox 1818VSL en hel del. Har funkat problemfritt för mig, är ett ”budgetkort” men fyller mina behov.

Vad du kan behöva annars: Mickstativ! 😉 Antalet beror väl på vilka mickar du har (med eller utan egen klämma).

Bra om man har mickstativ med långa bommar när man ska sätta upp OH-mickarna, och bra om man har lägre stativ och/eller med justerbara bommar om man behöver mickstativ till kick/snare/toms.

Lycka till! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Först kan du fundera vilken anslutning till ljudkort du kan ha. USB känns rätt safe fortfarande. Jag baserar det inte på något men tänker att det är så enormt utbrett och inte så fasligt dyrt. Kan heller inte direkt rekommendera och säga vad som känns bättre än något annat. Men om du inte vill lägga så mycket på det hela så kanske ett Focusrite Scarlett skulle kunna vara något? Det ligger på 4500 nytt enligt thomann. Och då kör du vidare på focusrite också om du digger den grejen.

Det är dessutom Black Friday snart så hade jag varit i din sits hade jag googlat runt alla tänkbara förslag och hållt i hatten och sett om det dyker upp någon deal på 8ch kort!

Sen som Jayway säger, du behöver ha stativ. Några "vanliga" och några korta stativ är ju bra. Mitt tips där bara är att skaffa något hållbart för det finns inget värre än ett kasst jävla stativ... Det är dessutom något du aldrig byter om du skaffar bra kvalite. Lite tyngd är bra..

Kablage också. Som du säger så behöver du skaffa XLR sladdar. Sitter du och ljudkortet nära trummorna? Om inte (eller om du vill hålla det snyggt utan kabelhärvor) så kan en enkel liten multi vara något. Dock inget du behöver på direkten för att köra!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...