Jump to content
Annons

Bra eller dåligt att lägga ut albumlåtar som singlar på Spotify?


Farbror Pop

Recommended Posts

Efter ett par singlar släpper jag mitt första album inom kort. Jag har gjort unika omslag för varje låt, men inser att det inte är så man ser på musik på Spotify mfl. Om man tex söker fram "Dom Andra" av Kent, så visas ju albumomslaget för "Vapen & Ammunition". Nu funderar jag på om jag ändå ska lägga ut låtarna som singlar, samtidig som albumet, just för att jag gillar att koppla bild/omslag till respektive låt. Bra eller dåligt?

Det jag möjligen kan tänka mig är att albumet försvinner bland alla singlar, så kanske skulle det vara en bra idé att smygsläppa singlarna dagen innan, så att albumet hamnar överst, som senaste släpp...? 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker Spotifys artistsidor är helt usla generellt. Går man in på artister som släppt mycket album, singlar och varit med på VA-album är det extremt stökigt och svårnavigerat, åtminstone på mobiltelefon. Den biten känns ofrånkomlig.

På Spotify har du ju annars Artist Pick om du går in på artist profile, där borde du rimligen placera albumet?

bild.png.3d9db2aa042bcaf437269c222de902b8.png

Fördelen med att släppa fler singlar från albumet innan albumsläpp är att du kan promota dem till Spotifys egna curated playlists. Släpper man ett album får man däremot bara välja en låt för promo...?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa candybag:

Jag tycker Spotifys artistsidor är helt usla generellt. Går man in på artister som släppt mycket album, singlar och varit med på VA-album är det extremt stökigt och svårnavigerat, åtminstone på mobiltelefon. Den biten känns ofrånkomlig.

Sant. Där tycker jag Apple Music funkar bättre, med större skillnad mellan album, singlar och enskilda låtar. Jag kör via Amuse, så låtarna finns på flera musiktjänster, men jag bedömer Spotify som den viktigaste. Bandcamp gör det möjligt att lägga artwork för respektive låt på ett album. Det är den enda musiktjänsten jag använder utanför Amuse.

1 timme sedan sa candybag:

På Spotify har du ju annars Artist Pick om du går in på artist profile, där borde du rimligen placera albumet?

bild.png.3d9db2aa042bcaf437269c222de902b8.png

Ja, den använder jag, men den försvinner efter 2 veckor, så man måste uppdatera för att ha kvar den. Om du kollar på skärmdumpen här så ser du ju "album-artwork" ihop med låten. Det är lite så jag tänker, att om jag senare rekommenderar en låt från albumet så kommer albumet visas, men om jag väljer samma låt från "singeln" så visas den unika artworken. Det gillar jag. 🙂 

artist_pick.thumb.jpeg.3a6bd331f542c2509d3a0060daf3e4a8.jpeg

1 timme sedan sa candybag:

Fördelen med att släppa fler singlar från albumet innan albumsläpp är att du kan promota dem till Spotifys egna curated playlists. Släpper man ett album får man däremot bara välja en låt för promo...?

Det har du helt rätt i. Jag har släppt 4 singlar som jag försökt promota, med noll resultat. Jag har inte mer än 15 följare ännu och dessa får nya släpp från de artister de följer i sitt nyhetsflöde, så det är isåfall argumentet för mig, men känns inte särskilt avgörande för mig i nuläget tyvärr. Annars kan man tänka att det är ett argument för att isåfall släppa dem i efterhand, typ varannan vecka, så man kan pitcha dem till flödet. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...