Jump to content
Annons

Behöver lite hjälp med mixningen :P


Gäst

Recommended Posts

Tjena!

Skulle behöva lite hjälp med att färdigställa en låt som jag suttit med och försökt att få till en bra mixning men inte riktigt fått till det något bra..

Problemet är att kicken krockar med basen i ”droppet” (tror jag), till en början när bara kicken + pad går så låter det bra men när flera grejer kommer in så hörs nästan inte kicken alls och basen bara dundrar dovt (mullrar) Har börjat med att mixa lite med EQ:n men får aldrig till det.

Har inte hållit på särskilt länge och använder mig utav FL så jag undrar om det är någon som vet vad jag ska göra.

Någon som vill hjälpa?!:P

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du inte har något jag kan lyssna på blir det bara spekulationer :)

Bas och kick behöver inte nödvändigtvis ligga på samma oktav. I drum&bass ligger t ex subben längst ner (~35-50 Hz) och kicken en oktav ovan (~70-100 Hz) vilket gör att de inte krockar och grötar ihop sig. EDM är väl generellt tvärtom, där ligger oftast kick längst ner för att få till 4/4-dunket. Jag tycker det är ett bra knep för att få tightare botten, att separera på detta viset.

Ju närmare kick och bas ligger varandra frekvensmässigt desto större risk att det grötar ihop sig. De kan såklart ligga på samma frekvens, men då ska man nog se till att de inte går in i, eller ligger på, varandra.

Har du för mycket sustain på basgången? (den borde vara 0)

Är kicken för lång? Alltså att sinuskurvan som utgör sub i kicken glider in i basgången? Testa att korta ner kicken. Här skulle nog någon rekommendera en kompressor, men du kan lika gärna testa att lägga en fade out på din kick sample för att korta ner den ett par 50-200 millisekunder. Kick samples brukar vara rätt långa...

Saknar kicken definition runt 1500-2000 Hz? En boost där kan lyfta fram snärt om det är det du vill ha.

Och ja... sidechain? :)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Sonni Jonsson:

Tack för tipsen!

Ska kolla de där med sidechain.=)

Kan starkt rekomendera Youtube kanalen "in the mix". oavsett vilken musikstil du producerar eller håller till i så är hans tutorials fantastiska.

Här är en av hans videor om sidechain i fl studio.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...