Jump to content
Annons

UAD pluggar "stänger av sig" utan att säga till vid overload.


red_house_painter

Recommended Posts

Jag står i kvalet att skaffa ytterliggare en till satellite (bara för att inte känna mig begränsad och stressad) till mitt system. Jag har märkt en sjuuuukt jobbig grej som händer. Man använder pluggarna vid mix och tänker sig inte för och adderar en till men får sen meddelande om att man inte kan pga DSP kraften inte räcker till. Fine med mig... MEN när jag tar bort den sista pluggen som jag vid tillfället hade tänkt använda innan datorn sa till så märker jag att andra kanalers pluggar inte funkar alls? De är fortfarande igång men jag märker tydligt att de inte funkar. Lite varstans faktiskt. Spelar heller ingen roll om man bypassar dem och aktiverar dem igen. Jag måste fysiskt ta bort pluggen och lägga tillbaka den för att den ska funka. Kan då också säga att min DSP ligger på 70% kanske? Ibland 50%. Är jag ensam om detta problem? Det känns otroligt förvirrande och jobbigt eftersom man till slut måste gå igenom varje kanal för att se över och se om pluggen faktiskt funkar eller ej. Varför vet jag inte men det händer fasen jämt med Neve 1073 EQ. Man blir ju osäker till slut..

Och visst funkar det bra att daisychaina satelliter med varandra? Eller bör de få varsitt thundbolt uttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade lite liknande problem i mitt Cubase med vissa pluggar. Buggar och går inte är använda dom,  men signal passerar genom dom.

Brukar få starta om datorn, då funkar det.  Vet att ibland kör Cubasae för högt och tar mkt kraft från datorn.  

Kanske kompatibiliserings-baserat problem kombinerar med att pluggarna inte snackar med varandra som dom ska^^ ?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, vayzeria said:

Hade lite liknande problem i mitt Cubase med vissa pluggar. Buggar och går inte är använda dom,  men signal passerar genom dom.

Brukar få starta om datorn, då funkar det.  Vet att ibland kör Cubasae för högt och tar mkt kraft från datorn. 

Jo men nu har ju UAD sin egna lilla DSP-processor. Det har inte direkt varit till någon hjälp att starta om datorn för då kan någon annan bus/kanal låta annorlunda.
Jag förstår att pluggarna tar kraft även om jag bypassar dem på kanalerna men om jag inte minns helt fel så har tex ändå en kompressor gett utslag men inte "låtit". Jag kan ha fel här men tänker någon kanske känner igen fenomenet

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag förstår lite av problemet.  Läste bara lite kort om UAD och DSP 

Kan signalen på vägen bli "omvandlad" så den inte tolkas korrekt än din DSP eller liknande? Blir i slutänden en feläsning som leder till klipp/drop outs eller "felkonvertering" ?

 

Eller så är jag kanske helt ute å cyklar ?! ^^

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 hours ago, vayzeria said:

Hade lite liknande problem i mitt Cubase med vissa pluggar. Buggar och går inte är använda dom,  men signal passerar genom dom.

Brukar få starta om datorn, då funkar det.  Vet att ibland kör Cubasae för högt och tar mkt kraft från datorn.  

Kanske kompatibiliserings-baserat problem kombinerar med att pluggarna inte snackar med varandra som dom ska^^ ?

Det jag fetat: Vad betyder det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...