Jump to content
Annons

Curved Strings, ny låt. Skulle gärna ta emot lite kritik på vad jag kan förbättra i framtida projekt!


Recommended Posts

Tja! Blev klar med en låt i morse så tänkte att jag lite snällt kunde be om någon form av kritik om någon är villig att lyssna.

Det är en elektronisk, lite midtempo låt men ganska uplifting skulle jag säga. Bered er på ett ganska så långt intro innan det börjar hända grejer!

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnat nu i mobilen.  Bra början.. gillar!

Men det upplevs ett svagt White noise som stör Liiite.  Kan bara vara i mobilen. 

Meh det tar väldigt lång tid innan det händer något,  men när det händer är det alldeles för lite.  Behövs ett driv/ tryck.  Mer element, alldeles för lång utan något faktiskt sker🤔.

Förstår vart du vill komma,  misstolka inte. Kan kanske behövs en" matta" något stadigt som övriga pass och element åker ovanpå.  

 

Detta är INTE  min typ av musik,  så ta detta med en nypa salt.  Men ljudmässigt gillar jag valet än" instrument". 🤟🤘👍😎👊

 

 

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ljudbild, mycket toner som spelas långt upp i diskanten.

Jag tycker huvudmelodin med plucks är svår att hänga med i, iaf den sista hälften av melodi-slingan. Det låter för improviserat och som att den är uppbyggd i sjättedelstakt men intvingad i åttondelstakt. Lite ryckigt flow!

Jag hör att det är bas men jag tycker den saknar karaktär. Tror låten skulle lyft om den hade mer framtoning och inte bara var en enkel sinusvåg. Effekter som saturation och/eller fler subtila lager i oktaverna ovanför hade hjälpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-22 at 03:46 sa candybag:

Intressant ljudbild, mycket toner som spelas långt upp i diskanten.

Jag tycker huvudmelodin med plucks är svår att hänga med i, iaf den sista hälften av melodi-slingan. Det låter för improviserat och som att den är uppbyggd i sjättedelstakt men intvingad i åttondelstakt. Lite ryckigt flow!

Jag hör att det är bas men jag tycker den saknar karaktär. Tror låten skulle lyft om den hade mer framtoning och inte bara var en enkel sinusvåg. Effekter som saturation och/eller fler subtila lager i oktaverna ovanför hade hjälpt.

Jag är inte så pålåst om specifika takter och runt det, så skulle nog tro att det är därför det låter improviserat, som det nu faktiskt är. Om jag ska göra en pattern för rythm så provar jag mig fram tills jag hittar något som låter bra, men har ingen aning om vilken takt den nu är uppdelad i..därav är mycket av den musik jag skapar tvetydig. Men har fått en del positiva kommentarer angående det. Men också lite pisk på fingrarna haha.

Sub basen i låten är väldigt låg om jag minns rätt. Är lite nybörjare på just baser och sub baser så går framåt lite försiktigt med det så kommer jag väl lära mig med tiden vad som funkar bäst och när.

I just den här låten är pluckljudet i chord progressionen faktiskt en del av baselementet, plus en svag sub då. Så det är inte så mycket focus på just bas i låten. Men kommer göra en uppdaterad version av den här låten någon gång i framtiden när min kunskap har blivit lite bättre.

Men ska lägga saturation och subtila lager i oktavern när det kommer till baser på minnet! Tack för tipset och framförallt att du tog dig både tiden att lyssna på låten och ge dina synpunkter på den. Tusen tack!

 

Redigerat av Astronomcion
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ok. Jag hade nog kortat introt och lagt mer fokus på 'piano' temat i mitten av låten. Det låter som låten har i alla fall tre olika teman; introt, pianotemat och det sista lead-synt-temat. Gör tre låtar av den, eller välj ett av teman och fokusera på? 

Link to comment
Dela på andra sajter

@Alexander Paul Tack så mycket. Ja en lite kortare version av denna är nog en plan jag haft länge. Jag aimar ofta efter tv-spels-vibbar, så tack för komplimangen! Kanske är de "diffusa" ackorden som gör att melodierna inte fastnar för dig? Tack för du tog dig tid att lyssna och kommentera!

 

@Hippo

Som jag nämnde ovan, en lite kortare version är en plan jag har att göra framöver. Tack för idéerna där. Det är mycket möjligt att jag kanske provar på det framöver. Ville göra en liten "journey" med låten. Tack för du tog dig tid och lyssna och kommentera med!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...