Jump to content
Annons

Kritik på låt


Fidden

Recommended Posts

Det var länge sedan jag testade något av mina alster mot forumets kritiker. Delvis beror det kanske på att jag inte skapar så överdrivet mkt de senaste åren. 

Hur som helst, här är en ganska enkel elektronisk låt med lite rötter i 80-tal som jag jobbat med i helgen. 

Skulle vilja höra lite synpunkter på om mixen håller och om det blir för tråkigt i längden. Har en vana att dränka mina låtar i körer och en massa lager med instrument, men tycker jag har hållit mig borta från det denna gången, även om syntmattan kanske är lite tjock. Tycker själv det låter helt ok, men är säkert bara hemmablind. 

Vore även intressant att höra om det där okynnestonartsändringen funkar.

 

 
Ny version 2020-10-18

 

Redigerat av Fidden
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltid trevligt att höra alster från dig❤️ Personligen tycker jag inte att låten som sådan är långtråkig att lyssna på; mycket tack vare att din röst är spännande och är den röda tråden. Håller dock med @mixamannen att du måste vara Johnny-on-the-spot med tonartsbytena; det är du inte nu. Nära men inte där. Jobba vidare med det och du är hemma, sångmässigt. Du glissar lite här och där men det är fan så tokcharmigt. Mer om sången senare.
Gillar de pannade syntharna men önskar mer ”oomph” i dem. ”Trummaskinen” är trevlig.

I sin nuvarande form får låten tre BETAMAX-kassetter av fem möjliga.

Jobba vidare med sångövergångarna, fläska till de pannade syntharna och högst eventuellt lite mer verb på reffarna (ja, kanske t o m ett flange- eller chorus bara för att gå bananer och liva upp just reffarna).
Har du provat försiktiga delay-trails på ”slutorden” i versarna? Kanske värt att testa ändå.

Vänligen,

CHAE

 

Redigerat av CHAE
Savtfle och sopig meningsbyggnad
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa mixamannen:

Du måste nog pricka övergången jävligt noga med sången för att övergången ska funka… 🙂 Jag skulle vilja ha en mera markerad spännande övergång till tonart två så att säga. Funkar nästan bättre andra gången, du är nog lite tidig kanske med sången där på första ordet. Mera körer!!! 🙂 Skön låt. Blippiblippisyntarna är lite höga kanske. Lyssnar man på svag volym stör dom lite. Bra jobb!

Tackar som tusan, mycket bra poäng där som jag inte tänkt på. Fraseringen måste justeras i första övergången, så jag inte tjuvstartar tonartsändringen. Någon mer spännande övergång vet jag inte om jag får till, men jag kanske ger det ett försök. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan sa CHAE:

Alltid trevligt att höra alster från dig❤️ Personligen tycker jag inte att låten som sådan är långtråkig att lyssna på; mycket tack vare att din röst är spännande och är den röda tråden. Håller dock med @mixamannen att du måste vara Johnny-on-the-spot med tonartsbytena; det är du inte nu. Nära men inte där. Jobba vidare med det och du är hemma, sångmässigt. Du glissar lite här och där men det är fan så tokcharmigt. Mer om sången senare.
Gillar de pannade syntharna men önskar mer ”oomph” i dem. ”Trummaskinen” är trevlig.

I sin nuvarande form får låten tre BETAMAX-kassetter av fem möjliga.

Jobba vidare med sångövergångarna, fläska till de pannade syntharna och högst eventuellt lite mer verb på reffarna (j, kanske t o m ett flange- eller chorus bara för att gå bananer och liva upp just reffarna.
Har du provar försiktiga delay-trails på ”slutorden” i versarna? Kanske värt att testa ändå.

Vänligen,

CHAE

 

Detta är också en grym idé, skulle nog kunna bli riktigt snyggt med ett delay på utvalda fraser. Fasen, vilka bra tips jag får 😃

Link to comment
Dela på andra sajter

Pysslade ihop en ny version, med lite mycket delay och någon kör, plus förbättrad övergång till första refrängen.

Eftersom min paus kommer bli lite försenad döpte jag om låten till delayed pause. Det är visserligen en ren tillfällighet och efterkonstruktion, men ändå 😄

 

 

Redigerat av Fidden
Glömde länken...
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...