Jump to content
Jesper Klein

Nyttja alla ingångar på Scarlett 18i6 / 18i8?

Recommended Posts

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att spela in med alla 18 ingångarna på en gång med Focusrite 18i6? 

Jag vill kunna spela in mitt egna 6-mannaband live alla på en gång och vi använder nästan enbart analoga instrument så jag vill därför kunna kräma ur så många inspelningskanaler som möjligt av mitt Scarlett 18i6. Har erfarenhet av 16 kanalsinspelning med 8 analoga in + 8 via separat ADAT interface vilken fungerat bra, men nu tänkte jag även försöka mig på att lägga till s/p dif-ingångarna. Som jag förstått det lär det bli 48 kHz som ska användas. Skulle behöva tips av någon som gjort detta - vad använde du för A/D-omvandlare som gav s/pdif-signalen? Har sett att det finns billiga omvandlare med RCA analog in - RCA spdif ut på typ Kjell & Co o likn för några hundra spänn - funkar dessa om man har linjenivå-ljudkälla?  Eller måste man ha pro audioprodukt typ micpre med digital ut? Någon tipsade om gamla effektburkar ala Lexicon som har sp/dif ut. Funkar dessa? Hur löste du word clock synk? 

Min setup:

Macbook Pro 2019  OS Catalina

Logic Pro X

Focusrite Scarlett 18i6

Behringer Ultragain ADA8000 8 ch micpre / ADAT interface

6 olika analoga rörbestyckade mikförstärkare: tlaudio5060, ART TPSII, Studio projectsVTB1, 2 ART tube som jag använder till ljudkällor som gitarrförstärkare, sång, line in elbas m.m. 

Annons