Jump to content
Annons

Mixning Spectrasonics Trilian Tips sökes


Neosus

Recommended Posts

Hej! 

Sitter och pillar lite med Trilian i Cubase 10.5 Pro. Jag tycker inte det låter bra om den där! Har ni nå tips på vad man kan göra med basen?

Såhär låter det nu när jag sitter och joxar. Mixar jag basen för tunt? Ska det på dist? Eller köpa en annan basplugg? 

 

Ge mig bra tips! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyckte den lät bra som den va innan du började pilla 🙂 Jag hade nog inte skurit så mycket botten som du gör i den sista pluggen.. 

Saknar generellt botten i alla spår där, låter som det är nåt fasfel mellan virvel och overhead också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay! Tackar för kommentaren där. Virveln stämde jag ner mer i main pitch än i overhead/room kan vara det som spökar. Jag har nog en tendens att mixa tunt överhuvudtaget men är samtidigt rädd för att fläska på ordentligt.

(Fläsk är gott iofs!)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips är att referenslyssna på (i just detta fall då) en låt där man diggar bottenregistret - så man har nåt att jämföra med.

Ett annat tips gällande basmixning som jag brukar göra är att duplicera basen till två spår. På det ena spåret skär du allt över 200Hz och på det andra allt under 200Hz. Då kan man komprimera lite olika hårt, få bättre kontroll på bottenregistret och så kan man dista det spåret där mellanregistret finns 🙂 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...