Jump to content
Annons

Vad gör jag fel - MASTRING


Melker Bergner

Recommended Posts

Hej allihopa!

Sitter just nu och försöker mastra min låt, det är en house låt. Som många vet är en stor del av mastering steget, när det gäller house musik, att få sin låt så hög som möjligt. Jag vet att man säger att loudness war är over och sånt, men det tycker jag ändå inte stämmer. Högre låtar uppfattas som lite högre på streamingtjänster, trots att de har volymnormalisering. 

Nu när jag har sagt det kommer min fråga.

Jag har testat två sätt just nu. Det är att använda mig av Izotope Ozones automat mastering för att få ett litet hum av vad som behöver göras med mixen. Mitt problem är att när jag själv försöker mastra så får jag inte upp den i samma volym. Ozones blir också mycket renare. Min mix verkar vara helt ok, eftersom ozone inte vill ändra med mer än ungefär en halv DB på några ställen, så det verkar inte vara mixen det är problem på.

Varför blir det så här? Är det något jag gör fel, eller är det bara att Ozone är bättre än de plugins jag använder? Limitern jag använder är en gratis plugg som jag, efter en rekommendation från nätet hittade. Är det verkligen så stor skillnad på vilken limiter man använder, eller är det som sagt, något som jag gör fel?

Mvh Melker

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Edm ska väl låta rätt maxad ja, enligt Luca Pretolesi, dels för att låta starkt i klubb Pa:t  och för att genren vill låta så, säger Luca tror jag, jag förespråkar inte loudness för loudness skull, men om det låter bättre, absolut. 

Testa att klippa med nån soft clipper, det är väldigt bra förberedelse innan limiter, det ska minska topparna med många db utan att tappa mycket punch. Sedan ska man väl oftast inte gå över 4-5 db limiting (om man nu leker i galna loudness träsk som edm) Jag håller mig till någon db, eller vad som låter bäst för låten generellt. 

Jag gillar joey sturgis pluggar för clipping, de har en clipper i billy decker bus glue för trummor som jag gillar, kan tänka mig att deras "clipper" också bör funka bra
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/22/2020 at 9:28 PM, Casper Bjerkehagen said:

Edm ska väl låta rätt maxad ja, enligt Luca Pretolesi, dels för att låta starkt i klubb Pa:t  och för att genren vill låta så, säger Luca tror jag, jag förespråkar inte loudness för loudness skull, men om det låter bättre, absolut. 

Testa att klippa med nån soft clipper, det är väldigt bra förberedelse innan limiter, det ska minska topparna med många db utan att tappa mycket punch. Sedan ska man väl oftast inte gå över 4-5 db limiting (om man nu leker i galna loudness träsk som edm) Jag håller mig till någon db, eller vad som låter bäst för låten generellt. 

Jag gillar joey sturgis pluggar för clipping, de har en clipper i billy decker bus glue för trummor som jag gillar, kan tänka mig att deras "clipper" också bör funka bra
 

Tack, ska testa att använda en clipper och se hur det går! Jag brukar använda två , tre stycken limiters på slutet som bara minskar med några db.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan sa Melker Bergner:

Tack, ska testa att använda en clipper och se hur det går! Jag brukar använda två , tre stycken limiters på slutet som bara minskar med några db.

Tror det är bättre att ha en limiter ITB som kompenserar in och utvolym perfekt som tex waves L2 eller liknande, så hör man exakt vad som händer med varje db limiting i realtid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer inte att "högre låtar låter lite högre på streaming-tjänster" - kolla vilken mastringsvideo på Youtube som helst, som behandlar just det ämnet. Låtar med för hög volym och för lite dynamik kommer att låta lägre där medans låtar med mer dynamik kan få en push uppåt i upplevd volym, p.g.a. Spotifys, Apple Music och andras normaliseringsalgoritmer.

För övrigt använder jag Ozone (8) själv som är bra hjälpmedel för att få till en bra "master".

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa Peter Roos:

Det stämmer inte att "högre låtar låter lite högre på streaming-tjänster" - kolla vilken mastringsvideo på Youtube som helst. Låtar med för hög volym och för lite dynamik kommer att låta lägre där medans låtar med bättre dynamik kan få en sjuts uppåt i upplevd volym.

I dynamik är det inget man kan göra för att upplevas starkare på ett effektivt sätt, vilket är bra.

Lufs känner dock faktiskt av bas och sub bas "rätt så lite" gämfört med peak eller rms, så frekvensmässigt är det bra att komma ihåg om man har en låt som låter bra med mycket bas, var inte snål med det om det låter bättre 🙂

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa Casper Bjerkehagen:

I dynamik är det inget man kan göra för att upplevas starkare på ett effektivt sätt, vilket är bra.

Lufs känner dock av faktiskt bas och sub bas "rätt så lite" gämfört med peak eller rms, så frekvensmässigt är det bra att komma ihåg om man har en låt som låter bra med mycket bas, var inte snål med det om det låter bättre 🙂

Kolla in den här videon, den behandlar just det här ämnet. Lång, men visar hur det funkar i verkligheten.

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren hörni! Tar med mig det till nästa låt! Jag gjorde klart den låten nu så om ni har något att kommentera på kring just mastern, eller vad som helst kring låten, skulle det vara superkul!

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...