Jump to content
Annons

5st bandmikrofoner testas! Men vem är vem på trumsetet? RÄTT SVAR


red_house_painter

Recommended Posts

Igår bestämde jag och Tiger att vi gör ett stort bandmikrofon test av våra egna mickar eftersom vi båda älskar att jobba med dem och använder dem defintivt mer än sällan!

Vi gjorde ett ganska osmickrande test där vi spelade in alla mikrofoner genom mitt Antelope Studio Orion rev 2017s interna preamps med 50dB gain för att kunna få en så "ärlig" känsla från mikrofonen som möjligt och också för att presentera en så "jämn"
inspelning som möjligt. (Volym har sedan justerats i efterhand för att alla ljudexempel ska låta hyfsat nära varandra.)
Men varför säger jag osmickrande?  Givetvis har varje mikrofon sin karaktär och dessa behöver defintivt mer power för att prestera bra. Detta märks tydligt på volymsvagare källor såsom piano och akustisk gitarr där vi crankade 65dB (max på antelope) men fick egentligen bara mer brus så vi uteslut dem från det här testet.

Om folk är intresserade så gör jag ett till test så småning om med lite fetare grejer som verkligen är anpassat för bandmikrofoner!
 

Går man i köpestankar så kan det nämnas att 3 av mickarna ligger i ca 10.000kr träsket (dvs om vi delar R88 i tu till en R84) och för att göra det mer intressant så slänger jag med en T-bone som ligger på tusingen och en RCA som helt enkelt kostar lite mera pengar 😆 )
Och för att förtydliga... En passiv bandmikrofon behöver ha sin kompis (bättre preamp) för att verkligen få skina. Har man inte det så kan istället en aktiv bandmikrofon vara ett alternativ.
Men för att återgå...
 

Testet består av 2 trumtagningar (front och som OH) där alla mikrofoner har recats vid samma tillfälle. "4." är alltså samma mikrofon i de båda tagningarna. Men vem är vem?

Rösta gärna vilken ni tror är vilken!

Svaren presenteras 1a oktober!

 

Mickarna som används kommer här i bokstavsordning:

- AEA R88 (= stereomikrofon men är inspelad med sin L side)
- Coles 4038
- Extinct Audio BM9
- RCA 44bx
- T-bone RB500

 

UPPDATERING!

Som utlovat kommer uppdateringen här på bandmickstestet. För att vara ärlig hade jag nog hoppats på mer input och tycker överlag här på forumet men man kan ju inte alltid få allt. Om någon tycker testet borde ha gjorts annorlunda får detta gärna meddelas.
Hur som, varför vi själva gjorde testet var för att verkligen förstå och till slut välja rätt mick för de olika ändamål. Något man sällan hinner göra i en studio vid inspelning. Iallafall om man börjar komma upp i X antal mikrofoner och jobbar mot en klocka. Jag har sällan haft den tiden iallafall och tror säkert fler här känner igen sig. Detta "osmickrande" test har verkligen visat sig varit väldigt användbart för mig iallafall! Inte minst med en rätt matching av preamp.

För att förtydliga, detta testet med dessa måtten passade verkligen inte alla mikrofonerna. Stackars RCA (som förvisso kanske också skulle må bra av en liten rutinkoll) lät sämst i fronten vilken vi tyckte var intressant. Men som mono OH genom en highgain preamp med kompressor så är soundet oundvikligt! Ingen av de andra mickarna kommer ens i närheten i mitt tycke. Mest karaktär och för mig ett väldigt säreget slutet av 60- början av 70s west coast sound. Det bara sitter liksom. Men då skulle jag nog själv ha velat trycka ner den något ytterliggare mot kitet och vridit den lite mer. Lite EQ, på med comp. KLART!

Hursom, jag skulle vilja påstå att man kanske fick fram 60% av helhetssoundet för varje mick..? Mycket handlar om rätt placering och val av preamp för att ha låtit fajten varit ärligare. Men nu hade alla samma förutsättningar och det var klart intressant! När vi dock öppnade upp kompressorn och försökte få fram ännu mer göttigt så kom bruset fram. Och då började mickarna ramla av en efter en... Iallafall om vi utgår från brusnivå med dessa preamps.

Men alltså T-bone, inte helt fel! Går att modda med en trafo. Så får 2000kr... shit pommesfrittes...

 

RÄTT SVAR I BLINDTESTET:

1. RCA 44BX

2. COLES 4038

3. T-BONE RB-500

4. EXTINCT AUDIO BM9

5. AEA R88 (i mono)

 

Test 1. FRONT
Alla mickar är placerade 80cm högt och ca 80cm från trumkitet pekandes mot övre delen av bastrumman

 

Test 2. OH
Alla mickar är placerade 130cm över trumkitet pekandes mot beatern

 

Redigerat av red_house_painter
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
20 hours ago, crillemannen said:

3an coles?

Tycker alla lät bra, enda som stack ut lite var ettan som jag tyckte lät sämst. Mer middig inte lika fet.

Tack för testet!

 

Förvånansvärt lika faktiskt

Hmm intressant!

För övrigt så tänkte jag nog att det skulle vara lite mer tryck i det här testet av forumanvändarna. Det kan nog också vara så att detta blindtestet i regel är för folk som faktiskt har och använder bandmikrofoner och någonstans känner igen sig i ljudet och lätt kan använda sig av uteslutningsmetoden!


Utan att avslöja för mycket här så vill jag själv påstå att vissa av mickarna funkar mindre bra på dessa mått som vi använt i testet så jag tror det också spelar roll.

Men vi ser, någon kanske vågar gissa lite mer här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså alla hade ju bandmick-soundet. Ingen jättestor skillnad så sett! Jag har använt de flesta kända bandmikrofonerna men endast ägt coles. Vore intressant med billigt vs dyrt. Typ Golden age Bandmick  Vs Coles. Sådana tester försöker jag själv göra i och med min nya YT kanal.  Highend är ju oftast bra och då handlar det mest om personliga preferenser 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, joachime said:

Så om jag förstått rätt föredrog jag alltså T-Bone som frontmick? 🙂 

Yes! Vi var själva förvånade över hur bra den presterade! Men när vi komprimerade signalen och höjde volymen fann man ett väldigt illalåtande diskanthiss. Märktes mindre på trummor när vi spelade med 50dB jämfört med testet på piano i 65dB. Då vart det väldigt klart vilken som var billig kontra dyr. AEA var tystast.

Men med en trafomodd T-bone så tror jag man har en killer till slut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...