Jump to content
Annons

Har sätt många använder mixerbord med logic ?


Gäst

Recommended Posts

Hej

tänkte på en grej. Kollade lite på youtube när folk gör hiphop beats i logic. Tror att jag såg en Apple logga på mixerbordet men kan ha fel. Så frågan är, finns det analoga mixerbord som är kompatibla eller gjorda för logic och såfall vad är den till för ?

det är ju en mixer i logic redan. Men finns det fördelar ?

kan man synka bordet och är mixerbordet till för just logic ?

det kan ha varit en ssl jag såg. Vad kan man göra med ett mixerbord som man inte kan göra i en DAW ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla Daw:s (och ljudkort) är kompatibla med alla mixerbord (förutom vissa kontakt-standarder) och man kan göra som jag, och många andra: koppla in sitt ljudkort, sin (extra) surfdator och alla externa effekter på varsin kanal för att få en bra lyssning - istället för att ställa nivåerna i datorn och använda effekterna i musikprogrammet - vilket betyder att jag kan få ett sjyst lyssningsljud utan att spela in med effekterna. Jag kör sångmick på en kanal, baspreamp på en kanal, kameraljud på en kanal, Moog-synt på en osv. Och använder en tappning (Aux/Send) för att kunna routa signalen från mixern till ljudkortet (Zoom Tac 2 som bara har två ingångar.) Mixern är alltså bara ett hjälpmedel om du har många grejor att koppla in - och få ingångar på ljudkortet. Man skulle lika gärna kunna ha ett ljudkort med 8-16 kanaler in. Naturligtvis använder ju många en analog mixer för att mixa sin musik med också - det är ju så den är tänkt att användas till från början; precis som din digitala mixer.
 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur synkar jag mixerbordet med musikprogrammet då ?

tänkte om man mixar med mixerbordet behöver man inte pluggarna i programmet då eller ?

sen när man bouncar låten hur blir det då ?

Har inte riktigt förstått hur det funkar. Är det USB på mixerbordet eller hur kopplar man in allt ?

ursäkta för många ”dumma” frågor men skulle vilja veta hur allt synkas med mixerbordet och datorn ljudkort och programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl enkel säga att det finns två varianter här;

1: Olika typer av digitala kontroller för musikprogrammet. De kommer i olika storlekar och former och kopplas oftast till din dator med USB. Det enda som de gör är att ge dig fysiska knappar och reglage för att styra Logic (eller någon annan DAW).

2: Analoga mixerbord; kopplas ihop med ditt ljudkort (med tex. tele-kablar). Så har du ett mixerbord med 24 kanaler behöver du således ett ljudkort med 24 outputs för att kunna nyttja mixerbordet till fullo. Du får då möjlighet att processa dina ljud utanför datorn, tex. om du har analoga kompressorer eller EQ's. Bouncning sker genom att spela in den mix du har skapat på mixerbordet in i Logic igen på ett stereospår. 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan sa punchline82:

Okej då förstår jag.

tack för svaren..

så egentligen gör det ingen skillnad om jag mixar i datorn. Det blir väl typ samma sak bara det att det är fysiska reglage. 

Mixa i datorn du 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...