Jump to content
Annons

fråga om upphovsrätt/bild/melodifestivalen (eller allmänt pepp)


JoannaD

Recommended Posts

EDIT: Inlägget saknar lite relevans nu. Fick tillbaka en slags grund som inte direkt var som jag hade tänkt. Så jag struntar i det bidraget. Jag får jobba på det själv istället tills nästa år så det blir som jag tänkt. Jag har istället satsat på en annan låt (som jag redan hade påbörjad, men inte klar) som TUSAN och skickade den på mixning idag med deadline imorgon. Den låten ska jag skicka in och den tror jag verkligen på.

Angående bilden: SVT svarade att bilden man ska använda är på artisten, men det går bra att även använda vilken bild som helst. Det är låten som räknas. Så har man typ demosång så kan man skippa bild på artist.

Kom igen nu, alla ni som har en riktigt bra färdig låt, SKICKA IN! TÄNK INTE att ni vill, men kanske inte kommer med. NI/VI KAN LÄTT KOMMA MED!! 

MVH mest taggad i stan just nu, ursäkta mitt svammel i den här tråden!! 😄

Redigerat av JoannaD
innehåll blev lite irrelevant
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!
Jag tänker så här: Producent måste inte innebära låtskrivare. Det låter på dig som att låten var i princip klar när du lämnade över den till producenten, och att du fick hjälp med arr och inspelning . Det låter även som att producenten är bekväm i den beskrivningen. Då borde det väl vara ok att enbart skriva ditt namn som kompositör?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-11 at 23:53 sa Jayway:

Hej! 
Jag tänker så här: Producent måste inte innebära låtskrivare. Det låter på dig som att låten var i princip klar när du lämnade över den till producenten, och att du fick hjälp med arr och inspelning . Det låter även som att producenten är bekväm i den beskrivningen. Då borde det väl vara ok att enbart skriva ditt namn som kompositör?

 

 Tack för svar! Ja, det är de tankarna jag har haft. Låttexten och sångmelodin var klar. Även genre, idéer för sound, bpm, arrangemang var helt klart på detaljnivå, synthljud,  ackord för basen och idéerna för refräng/brygga/stick och slutet. Så hela låtidéen var verkligen tydlig och inspelad samt slafs-proddad med massa förklaringar också... 🙂 

Men tekniskt sett så är tanken att producenten ska fixa  instrumentalen till den inspelade sången. Med lite småpill från min sida kanske. Jag betalar honom också för detta på förhand och är ensam upphovsman. Men hade låten släppts på spotify hade jag angett honom som medproducent. Jag låtskrivare, han producent/ co-producer. I melodifestivalen fungerar det ju inte riktigt så, utan alla inblandade ska (?) stå som upphovsmän. Eller? Jag tänker att det kanske är pga det vanliga upplägget med låtskrivare/producenter som samarbetar. 

Edit: hittade exempel på när det finns låtskrivare men en extra producent med, som är angiven som producent i efterhand men som inte är med som upphovsman i sjävla tävlingen. Samma sak med vissa musiker antar jag, de hjälper till men är inte upphovsmän.
🙂

Redigerat av JoannaD
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Nej, jag vet inte... 

Iaf, har en annan låt jag ska skicka in och den har jag stått för 97% själv (inkl produktion) och den tror jag verkligen på! 😄Var först tveksam till den men har nu jobbat järnet med den ! Är så exhalterad, mixar med sången nu.  Och appropå det du laddade upp här, jag såg också detta. Vads betyder bild? Ska det vara (demo)artisten eller... upphovsman? Eller random omslag? 

Var inte alls beredd på "bild". Artisten är inte ens bestämd än. 🙂

Ps, Vad kul att det verkar finnas fler som ska skicka in bidrag?! MELLO 2021! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa berch:

Är väl väl bara de som har kontakt med "rätt" skivbolag som får sina bidrag godkända till mello?

Nej! (eller, säkert, men i alla fall) det är ändrat sedan 2018 tror jag, att alla nu skickar in sina bidrag via bidrag.melodifestivalen.se. 🙂 Just för att ge fler låtskrivare chansen och förhoppningsvis höja kvaliten... Det har ju varit en del kritik tidigare. 

Så har du en riktigt bra låt, KÖR!! 😄
 Jag kommer skicka en, eller i bästa (orimligt) två. Är så exhalterad, haha. Har noll kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...