Jump to content

Jamulus; jamma/repa direkt över internet

Recommended Posts

Vill ni spela tillsammans med andra över internet rekommenderar jag Jamulus som är gratis och fungerar fantastiskt i min mening. Det installeras enkelt och finns för GNU/Linux, Windows samt MacOs.

http://llcon.sourceforge.net/

P.S. Använd helst nätverkskabel istället för Wifi samt välj servrar i listorna med låg ping för att få minsta möjliga fördröjning.

• Gilla 2
1 hour ago, YellowStudio said:

Coolt, då skall man bara hitta nån och jamma med.

Det fantastiska är att du kan gå med i kanaler där och hoppa in i repen/jammen utan att fråga innan. Du slipper vänta på en vän som trilskar med att alltid boka preliminära kvällar som aldrig blir av då de har "så mycket att göra och aldrig någon tid över".

Edited by punkrockdude
Rättelse
  • 2 weeks later...

Är det några som är med på att en kväll spela lite i Jamulus? Vi bestämmer oss för några enkla låtar så att vi initialt har något att spela och när det är gjort så bestämmer vi servern som vi ska välja att jamma på. Innan vi jammar så har varje deltagare ställt in ett acceptabelt ljud. Mikrofon är inte tvunget då det finns chattfunktion. När ni använder Jamulus så rekommenderas starkt nätverkskabel istället för Wifi för stabil fördröjning utan dropouts eller missljud.

• Gilla 1
  • 3 months later...

Låter jekligt lockande. Hast nästan bara tid på kvällar/ vissa e.m. 

Bäst blir det om inte familjen är hemma.  Antingen stör jag dom,  eller dom mig! 🙄🤣

Har införskaffat Jamulus!

Hoppas man får tid ikväll att prova. Om någon här vill lira lite så heter jag vayzeria där.  Borde kunna ha en tagg här på forumet med sitt nickname på Jamulus så man kan hitta/ lägga till varandra. Grymt sugen på repa igen😉😊😎🤟

Edited by vayzeria
  • Gilla 1

Gå medi Telegramgruppen Jamulus Sverige så finner vi varandra lätt. Jag är på Jamulus ofta och jammar samt satt upp servrar. En del av oss som jammar har även videomöte över Jitsi Meet som är hur enkelt som helst att använda. Ingen registrering och man skriver enbart in vad man vill kalla sitt videomöte och sitt smeknamn som man vill ha. De andra som vill in i videomötet skriver även de in samma videomötesnamn som förste personen namngav och då möts de.

Används Jitsi samtidigt så kan latencyn behöva höjas ett snäpp för att undvika artifakter i ljudkvalitén pga att datorn får arbete lite mera.

https://meet.jit.si/

Intressanta/fantastiska är att det går att använda Jamulus med datorer som är 15-20 år gamla med deras inbyggda ljudkort ifall man är fattig eller inte har annat. Har själv provat detta med en Debian 10 installation, JACK och gitarrförstarkaremuleringsplugin (långt ord) med 128 samples latens. Jag fick då en sammanlagd fördröjning på enbart 20ms på en server i närheten.

• Gilla 2

Har försökt få det är fika med Cubase, Voicemeeter och Bias Amp 2.

Får både ren signal OCH Bias Amp samtidigt eller bara regn signal.  Lite hög fördröjning t.o.f. men hur ser signalkedjan ut för att få det att hållas ihop. Funderar på att skippa Cubasae och bara köra BA2 sjön stand alone?

Kikat runt på nätet men inget som får mig att fatta!😥

Det är ett separat program och inte en plugin. Samplingsfrekvensen måste vara 48000 då inbyggda codecen Opus iaf arbetar med det.

Du kan i Windows koppla samman Jamulus med Reaper ifall du installerar det och väljer tillbaka ReaRoute. Det krävs lite routing men är du intresserad så kan jag skicka en Reaperprojektfil som är konfigurerad för två kanske, mikrofon och instrument in, som sedan skickas vidare till Jamulus.

Boka en kväll så kan jag hjälpa er sätta upp era projekt med hjälp av Anydesk och chat (föredrar chatten i kanalen Jamulus Sverige i Telegram).

ReaRoute efter Reaperinstallation kan användas i andra ASIO-kompatibla program. Dock måste Reaper användas som kärnan där alla program som använder ReaRoute "återvänder" till. Detsamma gäller Jamulus. Reaper ställer man inte är använda ens ljudkorts ASIO och sedan kan på kanaler välja att skicka ljud ur till t.ex. utgång ReaRoute 1/2. I Jamulus väljer man ReaRoute som ASIO-enhet. Kanaler skickas sedan tillbaka via ReaRoute som man tar emot i Reaper genom att på en egen kanal välja input ReaRoute 1/2 och använda monitoring for att höra ljudet.

Jag rekommenderar att använda 64 samples latens och aktivera "Enable small network buffers" i settings i Jamulus. 64 och den inställningen minskar fördröjningen avsevärt. Stäng av all direkt monitoring som ljudkortet erbjuder. Du måste lära dig att samarbeta med fördröjningen för annars förstör du för de andra.

Edited by punkrockdude

Tar gärna emot lite hjälp.  Använder inte Reaper utan  Cubase, men principen är ju densamma. 

Har 48.000 Hz / 128 i samplerate enligt default.

I Voicemeeter så har jag låg fördröjning, knappt märkbart att det släpar efter,  men det finns där ändå irriterande nog🙄🤔.

In/ut kanaler i Cubase är gjorda för Voicemeeter och även in/ut i Voicemeeter.

Funderade på att byta host (Voicemeeter)

Komma överens med dag och tid?

Ta det över telefon också för enkelhet och smidighet?