Jump to content
Annons

demo låt


Recommended Posts

Hej!

Jag har en liten ny låt på g. Den har inga fx/White noise, inga automation clips eller sånt. Bara en grundprodd med EQ och en compressor här och där. Volymerna är Bara tillfälliga nu i början.

Har dock lite problem med hur jag ska få compressorn att fungera ordentligt, speciellt på syntharna. Hi hatsen och "trummorna" går också lite trögt. Vet ni någon Youtube kanal eller liknande som lär ut det här? För skulle verkligen behöva lära mig mer.

Och kan någon något tips på hur man får sitt lead att bli brett men samtidigt vara i mono? Just nu spretar den lite här och där. Ozone imager fungerar inte sådär jättebra. Kanske jag som gör fel? Hur man nu lyckas göra fel med ett plugin som består av två spakar.

Min fråga är alltså, har låten potential eller ej?

 

Redigerat av Hasselsnoken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det låter som du har bra koll på mixen. Möjligtvis saknas det lite kropp, typ 300-600 hz? Om jag var du skulle jag pausat mixbiten och fokuserat mer på arrangemang och uppbyggnad. Och lagt Ozone Imager på hyllan ett tag.

Till att börja med vore det trevligt med mer variation i rytm på huvudmelodin istället för att det bara hamrar på.

Basgången harmoniserar inte riktigt vid t ex1:05.. är det ett F som inte hör hemma?

Här är två stereoknep jag gillar:

1. Stereo delay! Och jag menar inte bara ett, utan flera delays på samma spår, seriekopplade. För att det inte ska låta som kakafoni brukar jag sätta ett smakfullt grund-delay som passar med melodins rytm, oftast 3/16 men ibland 1/4 inklusive ping-pong (stereo) delay. Efter detta lägger jag ett till långsammare och mindre vått delay än det första. Sedan kanske ett tredje, även detta långsammare och ännu mindre vått delay än det andra. Tripp, trapp, trull fast i delays. Det är också klokt att lägga all delay i en separat sidechain mot kicken, då får man bättre kontroll på svansen och kan automatisera bort den helt om så önskas.

2. Skapa grundljudet i mono, gör sedan ytterligare två grundljud som alla skiljer sig lite (eller mycket) från varandra. Det kan vara variation i pitch, vågform eller bara white noise. Ditt grundljud har du i mono, ditt andra ljud panorerar du hårt till höger och dit tredje panorerar du hårt till vänster. Alla ljud ska spela samma noter.

Lägg på en plugin som gör om din master bus till mono för att kolla så du inte har för mycket phase cannelloni, eller jag menar cancellation. Växla mellan stereo/mono och lyssna om ljudet "försvinner" eller tappar intensitet i mono. Tappar ljudet FÖR MYCKET intensitet får du jobba om dina två stereo-ljud i höger/vänster så de inte krockar. Lite fassläckning får man tåla. Det Ozone Imager gör är att tala om för dig, i rörlig bild, hur mycket phase cancellation du har. Men vi bryr oss inte om bilder, vi vill bara veta om det låter bra i mono!

Varför vill vi att det ska låta bra i mono?

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, lite tunn är den kanske, det här du rätt i, men det ska snart fixas. Och ja, jag hade tänkt att satsa på uppbyggnaden av låten nu ett tag. Lägga till en pad och lite White noise här och där. Det där med att basen skulle vara off pitch förstår jag inte riktigt, för jag hittar inget som verkar vara fel med den. Kanske får ta och dubbelkolla imorgon.😶 Lätt att det blir något slarv här och där ibland. Dina mixningstips tar jag med mig och kollar igenom när jag når mixningsstadiet i låten.

Och svaret till den stora frågan är: Vi vill att mixen låter bra i mono därför att många ljudsystem är i mono och inte stereo (tror jag).😄👍 

Känner mig fortfarande efter cirka 1,5 år som en riktig nybörjare när det gäller musikproduktion, hehe.😁😔

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...