Jump to content

Recommended Posts

Hej,
jag har beställt ett midi-keyboard (KEYLAB-MKII-61) och har ca 6 meter till datorn. 
Är det någon som vet hur man bäst löser avståndet med usb-kabeln? Den försörjer även keyboardet med ström.

Annons

Vet att Kjell & Co har usb-kablar om 5 meter.. de har även förlängningsvarianter..

...jag tänkte mest om det fungerar med så långa kablar.

USB 2 max 5 meter, USB 3 max 3 m, du får använda en strömförsörjd hub för att förlänga.

EDIT Ska gå att använda 5 hubbar i serie för max 30 m för USB2, aldrig testat själv dock.. 🙂

Edited by JakobP
  • Gilla 1

1 timme sedan sa JakobP:

USB 2 max 5 meter, USB 3 max 3 m, du får använda en strömförsörjd hub för att förlänga.

EDIT Ska gå att använda 5 hubbar i serie för max 30 m för USB2, aldrig testat själv dock.. 🙂

OK, då kan jag använda 2 st 3 meters USB 2 med en hub på mitten och få full funktion?

Tack för hjälpen.
Men om jag använder en 240/12 V psu så skulle jag väl inte behöva usb alls utan köra via midi?

Jag skulle nog vara lite försiktig med förlängningskablar, brände ett batteri till en Garmin Virb-kamera  när jag använde en 5 meters förlängningsskabel från Inet. Det verkade som den inte klarade att stömförsörja genom en sådan lång kabel (5+1meter)  - och kabeln blev supervarm.

Jag skulle istället rekommendera en förlängingskabel från datorn till en strömförsörjd USB-hub, och sedan koppla in midikeyboardet.

PS: läste inte hela tråden: JakobP nämnde bra fakta där på kabellängder:-)

Edited by Peter Roos

17 hours ago, glenna said:

Tack för hjälpen.
Men om jag använder en 240/12 V psu så skulle jag väl inte behöva usb alls utan köra via midi?

Det skulle jag testa. Borde fungera.

Finns ju ingen inbyggd ljudbank utan den laddas ner som ett vst (Analog lab), då borde det inte finnas något behov av usb-ansl och midi-kablar har ju inga problem med 6 m.

13421936_800.jpg