Jump to content
Annons

Intel GPU och knaster? Så här löste jag det enkelt.


punkrockdude

Recommended Posts

Jag vill ge de som har en dator med Intel-inbyggd GPU och knaster (särskilt när det är mycket rörelser på skärmen) ett tips och det är att se ifall de enbart har ett RAM-minne installerat. Tydligen är det ett problem som kan uppstå med flera generationer av Intels GPUs ifall man använder enbart ett RAM-minne och därmed inte får "dual-channel memory" vilket två RAM-minnen ger. Jag hade problemet med knaster och fann efter många års småletande ett tips från RMEs forum.

Jag installerade ett till RAM-minne i både min stationära dator (Haswell) samt min bärbara (Kaby Lake) och nu är båda datorerna fria från knaster när t.ex. piano rollen rör sig och mixerns peak meters rör sig. Även vid 32 samples latency vid 48000Hz fungerar det bra där jag innan var tvungen att använda upp mot 256 samples.

Redigerat av punkrockdude
Lade till tags samt ändrade titeln.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)
30 minutes ago, punkrockdude said:

Man kan fråga tillverkarna av (billigare) datorer varför.

Många vill nog kunna uppgradera utan att behöva slänga det som redan finns där. Och det är nog en ganska bra optimering för billigare datorer. Det är ganska liten del av datorerna som används till musikproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...