Jump to content
Annons

1 av 4 låtar på kommande EP


dajerszz

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver feedback på en låt av mitt band Fuffens som jag känner att jag är egentligen klar med, men mest för att jag har blivit lite döv för vad som egentligen händer. Ena dagen är jag nöjd, andra dagen inte alls. Jag hittar själv inga större problem i mixen så jag är stort behov att få kritik på egentligen allt. Hörs alla instrument tydligt och bra. Är botten bra osv.  Är det redo att släppas för allmänheten?

PS. Det är två trummor på den här låten så jag har fightas rejält med att få en balans på det. Är orolig över att det kanske är lite grötigt.

01 Frankenstein2020 28-08.mp3

Redigerat av dajerszz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med råder dig också att kika på följande artikel om du planerar att släppa låtarna digitalt:

Spontana tankar: Bra dynamik och mix överlag, men låten saknar mellanregister, vilket gör att sången drunknar i trummorna och gitarrerna går miste om välbehövlig kaxighet. Tycker bas och topp ligger bra frekvensmässigt (kanske att det är lite väl mycket energi som väser över 10k och snor fokus från midden, men det är en smaksak), men känner som sagt mest att det saknas lite mellanregister/råhet.

Tycker egentligen låten är redo att mastras som den är, då det egentligen mest handlar om helhetsbilden. Pillade lite och gjorde en snabbmaster. Tog mig också friheten att analysera frekvenskurvan mellan din mix och min master, så du bättre får en bild av vad som hänt:

eq.png.746c5596f5cade1bbcbe0454d2942bef.png

Master med exakt samma LUFS/Volym som din mix: dajerszz_jon_fix.mp3

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för in-put och analys. Det uppskattas! 

jag fixade så det hamnade i -14 LUFS och true peak -1 för streaming-tjänster. det där med true peak hade jag missat. trodde det räckte med att det inte slog upp till 0.0, så jag hade taket på -0,1. 

Jag tycker din snabb-mastering gjorde susen för att sång och gitarr skulle ploppa fram lite extra. Det blev ganska stor skillnad. Min mix lät ju ganska mörk och dov i jämförelse. Vilket blev som nån slags uppenbarelse. Jag har tidigare försökt göra nåt liknande själv men tyckt att mixen lät så kall och vass. Nu är det bara att jag kan applicera detta tänk på de övriga låtar på epn. Men skulle du föredra att jag fixade till mellanregistret på individuella spår ist för på hela mixen?Kanske en dum fråga. Det är väl alltid bäst att göra rätt i mixen i första hand.

STORT tack!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan sa dajerszz:

Tackar så mycket för in-put och analys. Det uppskattas! 

jag fixade så det hamnade i -14 LUFS och true peak -1 för streaming-tjänster. det där med true peak hade jag missat. trodde det räckte med att det inte slog upp till 0.0, så jag hade taket på -0,1. 

Jag tycker din snabb-mastering gjorde susen för att sång och gitarr skulle ploppa fram lite extra. Det blev ganska stor skillnad. Min mix lät ju ganska mörk och dov i jämförelse. Vilket blev som nån slags uppenbarelse. Jag har tidigare försökt göra nåt liknande själv men tyckt att mixen lät så kall och vass. Nu är det bara att jag kan applicera detta tänk på de övriga låtar på epn. Men skulle du föredra att jag fixade till mellanregistret på individuella spår ist för på hela mixen?Kanske en dum fråga. Det är väl alltid bäst att göra rätt i mixen i första hand.

STORT tack!

mvh

Det var så lite så. Gällande att fixa i mixen eller inte... Visst när det handlar om stora problem så löses det bäst i mixen, så som att sången är påtagligt för stark, eller har jobbiga konsonanter, eller att baskaggen ligger och stör osv. Men i detta fallet tycker jag faktiskt det känns välbalanserat och att det mest handlar om övergripande frekvenser. Spara projektet och mixen som den är innan du börjar röra om för mycket.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...