Jump to content
Annons

Tips på sekundära monitorer till Genelecs i ett halvstort rum?


red_house_painter

Recommended Posts

Hej! Jag sitter och tittar runt på lite alternativ till mina main Genelecs i studiorummet. (ändrar om min förra topic för mer relevans...)

Jag har 8340, det är varianten med 6.5" woof och deras SAM-teknologi. Jag gillar dessa men kan ibland känna de är rätt "förlåtande". Väldigt sköna att jobba med men som sagt, lite förlåtande vilket gör att jag får göra om lite pill då och då i mix efter att jag lämnat rummet. Jag har lite annat jag kan lyssna på men önskar lite fler alternativ där jag sitter.
Jag har ett halvstort rum som är rätt hyfsat akustikbehandlat. (byggt efter skissen och mätningar från en akustiker). Det är dock mer ett rum anpassat för inspelning/produktion än ett renodlat mixrum.

Jag har ett ganska stort arbetsbord vilket gör att mina monitorer är ca 160cm ifrån varandra (i triangel då).

 

Då jag har den längden till min position men också har lyssnare längre bak i rummet sitter jag och klurar på att gå ett steg högre i Genelec historien... Kanske ett par 8350 (med 8") eller 8341 då dessa har lite bättre spridningsfeatures än 8340.

Jag har haft några tankar på att skaffa in ett set med antingen Yamaha HS50 eller HS80 bara för att få en större skillnad på storleken av monitorerna. Just nu tror jag att det mest lutar åt HS80 då jag kan driva på dessa lite starkare än HS50. Oavsett så kostar de inte så mycket och jag kan dem hyfsat. Det är också gött att de är lite platta i basen jämfört med Genelec!

Med det alternativet så skulle det också innebära att jag har pengar över till att skaffa en sub om jag inte byter ut mina 8340. För dessa gillar jag. Men kan vara skönt att få den där basen ibland. Jag kan dock inte uttala mig bra om sub då jag aldrig har jobbat med någon. Men jag kan verkligen se mig att det hade kunnat funka i rummet

 

Hade varit skönt med lite input från folk. Det är rätt mycket olika musik som jobbas i rummet.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • red_house_painter ändrade titeln till Tips på sekundära monitorer till Genelecs i ett halvstort rum?
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...