Jump to content
Annons

Ny instrumental.


Nbient

Recommended Posts

Annons

Hmm..hör ju direkt att pianot ska upp..

och...aldrig mer MP3 på soundcloud.. 😂
basen dånar värre än fan själv...soundcloud effekt...
ska lägga annat format. 
Fixat. aif.  Betydligt bättre

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna funkar inte alls enligt mig, speciellt hihaten som går igenom hela låten. Tror det skulle passa mycket bättre med få trummor som är placerade långt bak i ljudbilden.

Svårt att säga mycket mer då trummorna stjäl mycket fokus, men tycker helt klart att det bakom låter intressant. Skulle vilja höra den helt utan trummorna.

 

Lyssnade igen nu och då tyckte jag inte trummorna lät lika fel. Möjligt att det går att använda dem om du tar bort vissa, sänker dom och lägger på reverb. Får se vad andra säger, är osäker på vilket som är mest rätt , mitt första eller andra intryck.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa -Johan-:

Trummorna funkar inte alls enligt mig, speciellt hihaten som går igenom hela låten. Tror det skulle passa mycket bättre med få trummor som är placerade långt bak i ljudbilden.

Svårt att säga mycket mer då trummorna stjäl mycket fokus, men tycker helt klart att det bakom låter intressant. Skulle vilja höra den helt utan trummorna.

 

Lyssnade igen nu och då tyckte jag inte trummorna lät lika fel. Möjligt att det går att använda dem om du tar bort vissa, sänker dom och lägger på reverb. Får se vad andra säger, är osäker på vilket som är mest rätt , mitt första eller andra intryck.

Tackar för lyssning. Jag håller i viss mån med om trummorna. De ligger liksom likadant hela tiden, även om jag speedar upp hi-haten mha delay i refrängen typ. Jag är inte helt nöjd med hur kicken ligger i alla lägen. Den borde varieras lite för att få en mer markant skillnad mellan stycken s a s. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan sa candybag:

Jag tycker trummorna ska vara kvar, men kanske lite lowpass filter för att få in sticks/hihats/shakers bättre i mixen. Eller hitta mjukare samples... och  en smula reverb på?

Grym komposition i övrigt, diggar känslan!

Tack 😊

Nu har jag en version av varje 😉.  Har jobbat lite med trummorna oxå, bla lagt en de-esser på sagda samples för att få dem lite mjukare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om reverb på hihatsen. Sedan något som jag själv brukar få städa upp efter tag, eq:a basfrekvenser, oftast brukar jag kapa de flesta instrument så de inte har så mycket bas, så att endast de menade att ge bas ligger kvar. 

Kompositionsmässigt: Gillar de mörka stråkarna, men som sagt, testa att istället köra en låg bas sträng vid sidan om som har det mesta av basen, och kapa basen på syntharna istället, sedan när din riktiga bassline kommer in, kapa bas strängen så de inte bråkar med varandra. 

Inte jätteförtjust i introt med hihats, kanske istället börja med stråk/synth och fada in hihatsen?

Annars, den är skön! Skulle vilja ha lite mer plats för arpeg som kommer in runt 1:20, gillar den skarpt, men det är lite för mycket som bråkar med varandra, så den är lite svår att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Emortal:

Håller med om reverb på hihatsen. Sedan något som jag själv brukar få städa upp efter tag, eq:a basfrekvenser, oftast brukar jag kapa de flesta instrument så de inte har så mycket bas, så att endast de menade att ge bas ligger kvar. 

Kompositionsmässigt: Gillar de mörka stråkarna, men som sagt, testa att istället köra en låg bas sträng vid sidan om som har det mesta av basen, och kapa basen på syntharna istället, sedan när din riktiga bassline kommer in, kapa bas strängen så de inte bråkar med varandra. 

Inte jätteförtjust i introt med hihats, kanske istället börja med stråk/synth och fada in hihatsen?

Annars, den är skön! Skulle vilja ha lite mer plats för arpeg som kommer in runt 1:20, gillar den skarpt, men det är lite för mycket som bråkar med varandra, så den är lite svår att höra.

Tackar ödmjukast.

Det var ingen dum idé med bas string på sidan om för att få undan gröten i övriga instruments low mids. Ska leka lite med den. Alltid lite orolig för att det ska låta för tunt när man börjar skära. 
Arpen har jag medvetet lagt ganska lågt just för att inte bråka med huvudmelodin. Tanken med den var mest att skapa lite mer push, och få lite strössel i top end. Tanken är att den ska kännas mer än höras typ. Har provat att panorera den oxå, men det förtog känslan i den lite.  

Btw, har du lyssnat på den trumfria versionen ovan? Vad tycker du, med eller utan? 😁
 

 


 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska ha trummor, allt handlar bara om mixen. 

Normalt brukar jag ha hög volym för:
Kick och snare (hihats brukar jag dra ner i mixen)
Bassline ligger kanske lite under kick/snare
lead partier som sång och synthar som kör melodier brukar jag sikta in runt samma nivå som kick, fast det beror på låten..

Resten brukar jag lägga lite i bakgrunden, typ 10-15 db under, beror lite på vart du kör som startpunkt iofs 🙂
Chorus brukar jag också dra ner jämfört med leaden, det gäller även t.ex synthar som körs ihop med lead guitar etc..
Också, viktigast är att man lägger eq på det mesta, försök urskilja det som ska höras, resten kan du dra ner, när allt kommer på plats för du en rätt skön ljudbild. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fixat en massa. Snyggat till arr och skurit bort jobbiga frekvenser, mm.  Förbättrat mixen.
Trummorna är mer återhållsamma nu.

Vad tycks?

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra tycker jag. Trummorna låter bra nu. Kanske att de skulle komma in lite tidigare nu bara, när de inte tar så mycket plats. Arpen Emortal snackade om är nog pyttelite för framträdande, kanske sänka den typ 2%? Eller lite mer våt reverb. (Är termen våt på svenska?)

 

Gillar den utan trummor med, men föredrar den senaste versionen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa -Johan-:

Låter bra tycker jag. Trummorna låter bra nu. Kanske att de skulle komma in lite tidigare nu bara, när de inte tar så mycket plats. Arpen Emortal snackade om är nog pyttelite för framträdande, kanske sänka den typ 2%? Eller lite mer våt reverb. (Är termen våt på svenska?)

 

Gillar den utan trummor med, men föredrar den senaste versionen.

Tack så mycket för lyssning.

Jag har provat att tidigarelägga trummorna, men fann att de inte får den önskade upphöjande effekten jag är ute efter.
Möjligen att titta på om man kan ha någon form av percussion lite tidigare.  Få se.

Arpen har jag gjort om lite så den lirar bättre till beatet nu. Känner dock inte själv att den ligger för högt.

Däremot måste jag fixa nivåerna på pianot lite i början 😁. Det försvinner lite där på nåt ställe.

edit: noterade att både flutes och strings låg rätt högt. En liten sänkning av dem gav även en sänkning av arpen 😉. Länken uppdaterad.

Redigerat av Nbient
Autospelling B.S.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...