Jump to content
Alexander Paul

Reverb på sång med flera spår

Recommended Posts

Lät en sångerska sjunga in en låt till mig och då fick jag med lite backing tracks och harmonies. Undrar hur man ska tänka med reverb om man har flera spår där någon sjunger samma sak i syfte att göra ljudet fylligare? Bör man köra på exakt samma reverb-inställningar på båda?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Prova dig fram och sidechaina till det låter bra kanske :)?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sidechaina har inte mycket med detta att göra tycker jag. Det är bättre att lära sig grunder innan man börjar med avancerade saker. Fattar inte riktigt hur du menar faktiskt? Men du kanske har nåt överjävulskt tips att dela med dig av? :-)

  • Gilla 1
  • Tack! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är jag visserligen inte så insatt i sidechaining som nybörjare, men tycker också det låter lite konstigt i sammanhanget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte att man gör en egen "wet" del som sidechainas mot den torra.

Jag är med ganska ny när det kommer till att skapa musik men lärde mig ganska snabbt hur grötigt det kan bli med mycket reverb 🙂

Tänker jag fel kanske? Är som sagt ingen expert själv.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/23/2020 at 9:42 PM, mixamannen said:

Sidechaina har inte mycket med detta att göra tycker jag. Det är bättre att lära sig grunder innan man börjar med avancerade saker. Fattar inte riktigt hur du menar faktiskt? Men du kanske har nåt överjävulskt tips att dela med dig av? 🙂

Åjovars. Jag lägger ofta en sidechainad kompressor i mina reverb-kanaler för att sången eller gitarren eller whatever, inte ska låta så urvattnad med en massa reverb. Reverb som då klingar ut fullt först när sidechain-kompressorn släpper.

Edited by Nenne
  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vidhåller att i alla fall för relativa nybörjare ska man undvika att snacka om sidechain, det är tillräckligt svårt ändå 🙂

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibland gör jag körer/stämmor torrare ibland blötare än leadet. Det går lixom inte generalisera direkt.

 

Dock så brukar väl många nybörjare använda för mkt reverb. Eller snarare de kör med ett reverb och gör allt för "wet". Tricket är att använda lite av flera FX. På min sång brukar det finnas ett kort reverb, ett medium och ett långt. Typ 400ms, 1.2s och ett 2.5s. Sedan slap delay, 8dels delay och alternativt någon doubler. 

 

Blandar man dem sen så blir det en go massa där man inte kan urskilja vad som är vad. Blir helt annan effekt än att köra 40% wet på 1 reverb.

 

Kolla tutorials å öva på att mixa. Tillslut vet man vad man vill åstadkomma och man bara gör det! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, mixamannen said:

Jag vidhåller att i alla fall för relativa nybörjare ska man undvika att snacka om sidechain, det är tillräckligt svårt ändå 🙂

Det köper jag absolut! 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att märka upp körfilerna, är dom dubbade? I så fall panorera ut dom fullt höger respektive vänster! (Dubbade = två tagningar som sjunger likadant.)
Ställ volymen så att rösterna spelar hyfsat lika starkt, sänd sedan alla körkanalerna till en separat bus och reglera volymen på körpaketet där! Sen får du arbeta med panorering, eq, reverb, delay etc efter tycke och smak för att få körerna att låta i mixen! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-08-22 at 20:45 sa slejnard:

Gärna en lite torrare och hårdare komprimerad. Kanske även lite saturation. Den andra med reverb och du kan även köra delay. 

 Precis vad jag tänkte föreslå. 

Övriga bakgrundskör kan t.o.m EQas ganska hårt, bort med tung botten. Inte FÖR mkt tydlighet. Kan tänka mig "röst i sovrummet du hör, när du står i köket. "😉🤣

Är dom hårt panade spå kan väl säkerligen dra bort en del bas.  Länge omvänd hängmatta EQ.

Första EQ med hög-/långpass 

En andra EQ där det boostas mellan 800- 1200 med nån db?  Självklart med Delay? 

 

Fick bara en tanke🤔🤔🤔

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är harmonier och inte regelrätta körer brukar jag ha dem på ungefär samma ställe som lead vox ligger (i.e. hyfsat centrerade, eller bara lite off). Av samma anledning som man knappast panorerar ut pianots diskant på ena kanten och basregistret på andra. Poängen är ju att de ska feta till lead vox. Verkar vara lite oklart kring detta i tråden? Backing vox är i allt väsentligt samma stämma som huvudmelodi. Harmonier är 3:an eller 5:an (oftast). I min terminologi tänker jag att "körer" är de som sjunger något helt annat som kontrast mot lead vox. 

Men när det gällde reverb är det enligt ovan gärna flera olika reverb som gäller. Jag gillar att ha minst tre olika i ett projekt. Lead vox har oftast ett separat plate reverb. Eller så kanske det funkar med ett och samma, beroende på vad som låter bäst. Det vet du när du har provat. Det viktigaste är att du har EQ:at reverbreturen och tajmat svansarna till spårets BPM. 

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smaksak, men jag brukar gilla att mixa reverb beroende på avstånd i såna här fall. Minst/lättast på leaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.