Jump to content
Annons
  • 0

Velocity problem ?


Gäst

Fråga

Hej

vissa syntar som jag använder i reason så händer det ingen skillnad när jag drar ner velocity i piano rullen..det är vissa instrument i syntarna, en del funkar medans andra inte funkar. Som tex subtractor bass guitar mm.

ska det vara så ?

sen är det flera som blir samma sak. Har jag missat nåt att tex vissa inte går att ändra ? 
jag vill ju ha variation så det låter mänskligt och inte statiskt och robot aktigt.

väldigt tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Alltid funderat över detta själv men aldrig brytt mig om det 😄

Om vi tar bass guitar i Subtractor är det Velocity-ratten för F. Env som styr. Står den på noll händer det ingenting med anslagstangskänsligheten. Står den på max hämtar den allt från filter envelope, och står den på minus är det filter envelope fast omvänt.

Troligtvis är det alltså inte alla patchar som använder sig av anslagskänslighet, och vill man ha det behöver man ställa in en egen filterkurva för detta.

image.png.a650de99e2e0c6e51925c4d3a2df9f64.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Okej, då ”är det inget fel” på själva mjukvaran då. Så man måste styra det på själva synten. Vet inte men det verkar lite krångligt de där. Hur får man vissa noter lägre och andra högre ?

tänkte på om man vill ha tex varannan ?

men tack för hjälpen iaf..

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag fattar vad du menar.

Kan tänka mig att det är enklare och mer intuitivt att automatisera ett Low Pass Filter som ger en bra ton i önskat neutralläge. Är det någon not du vill ha dämpad så sänker du filtret, och vill du ha lite skarpare/hårdare så öppnar du upp det mer. Allt med egen automation i automationsspåret då.

Det här är samma sak som att arbeta med Filter Envelope, med skillnaden att du justerar anslagskänsligheten med ett LPF manuellt istället för hur hårt du faktiskt trycker på tangenterna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...