Jump to content
Annons

[LÖST] Att ansluta mic till logic??


Musikskapare

Recommended Posts

Har kopplat in mitt ljudkort och logic har hittat det, men den hittar ej min input dvs min Rode nt1 a mic? Har att välja mellan ”System setting, ZOOM U-24 Driver (vilket är mitt ljudkort) eller Built- in Microphone”. Vad kan jag göra åt detta? 

Redigerat av CHAE
Rubbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
HasseFX (oregistrerad)

Du har väl kopplat mikrofonen till ljudkortet på en ingång t ex nr 1? Har du valt Zoom-drivern så finns miken att hitta på samma ingång i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Logic vet inte namnet på miken utan Logic ser endast ett ljudkort med två ingångar, så du väljer Zoom kanal 2 när du väljer INPUT till spåret i Logic.

Redigerat av HasseFX
Link to comment
Dela på andra sajter

Inne på prefernser, så står alltså ljudkortets namn ”ZOOM U-24 Driver” på både output device och input device, ska det vara så? Står inget om ”kanal 2”. För i mitt förra musikprogram så valde man ljudkortet och sedan micen, genom att klicka på micens namn. 

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Ja då är du på väg rätt. Sedan skapar du ett audiospår i Logic och till vänster så väljer du "Input 2" för det spåret.

För att miken ska fungera behöver du också ha på "48V" för mikingångarna på Zoomen.

Edit - great! 🙂

 

logicinput.png

Redigerat av HasseFX
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att jag inte kan göra ett audio spår för att endast ”external midi” är vald och inget annat går att välja. Sökte precis runt och läste att CoreAudio måste vara på då jag även använder en iMac. Ska jag då bocka av ”core Audio” som är enabled i preferenser? 

Redigerat av Musikskapare
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Core Audio ska vara "på" och Zoom ska vara input och output device.

När du skapar ett nytt spår (med vänsta "stora" plustecknet) så ska du kunna välja mellan några olika typer av spår. Har du inte dessa alternativ?

track.png.9a8e37e29763d2ed916c0b31bfeb2eee.png

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Du klickar på vita plus-tecknet som syns snett till vänster ovanför "Audio 1" i min första skärmdump ovan?  Finns inget Audio-alternativ? Kan du välja "Software Instrument" t.ex.?

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Om du testar att ändra i inställningar för input och output från "Zoom U24" till "Built in", finns de olika spåralternativen valbara då?

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Logic ser inte att Zoom-drivern har någon ljudfunktion... Om du går in i Maccens Ljud/MIDI-inställningar, syns Zoom där?

macljud.png.082164ee3b1e2683d37d75e34e2152ad.png

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...