Jump to content
Annons

Två toner vid inspelning av midi-instrument i logic pro


Fingal

Recommended Posts

Hej!

När jag spelar in ett midi-instrument så får jag dubbla toner i exakt samma position. När jag ska korrigera tonen flyttar sig den övre och den undre ligger kvar i samma läge. Det går att rita toner med pennan, då är det som vanligt. Då undrar jag om det är någon här som råkat ut för samma problem eller om det kan vara en bugg i Logic pro x, senaste versionen? Min bedömning är att det måste vara något knas med programvaran. Vad har man för användning av två toner som kommer i exakt samma position när man spelar en ton?? 

Hoppas och önskar att någon kan svara på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
10 timmar sedan sa HasseFX:

Inget jag känner igen! Vad använder du för att spela in MIDI med?

Ursäkta HasseFX! Nu förstår jag vad du menar, just nu med iRig Keys 2, är på resande fot. Tror du det kan vara något knas med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan sa vayzeria:

Kollar inställningar på midi så den inte använder sig av Dynamics, harmony eller liknande? Prova att sätta allt i "default" i Daw och eventuell annan mjukvara du använder.  Annars ominstallation?

Tack! kollar upp detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade på keyboarden i logic med musen, blev inga dubbeltoner där. Så jag antar att någon inställning i min iRig Keys är fel, har inte rört någon inställning där och den har fungerat tills nu. Grejerna lever sitt eget liv ibland. Ska också erkänna att jag inte är någon stjärna på keyboarden och vet ej hur man fixar detta. Får kolla bruksanvisningen helt enkelt. Tack alla ni för era svar! Återkommer om jag misslyckas med detta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan sa JakobP:

Nej så brukar inte usb-keyboard fungera. Ta bort midikabeln och prova igen 🙂

Fa-an vad jag skäms just nu!😖 Jag har använt den här keyboarden väldigt sällan, och befinner mig långt hemifrån nu och har en del att göra med den. Du har räddat min dag!! Tack JakobP!! Ursäkta att jag besvärade er med en sådan skitsak.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Topp  🙂 Ett vanligt fel annars är att man "visar" för mycket MIDI-information i Logic, där NOTE OFF ibland visas som NOTE ON med velocity = 0 (det handlade också länken ovan om).

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan sa HasseFX:

Topp  🙂 Ett vanligt fel annars är att man "visar" för mycket MIDI-information i Logic, där NOTE OFF ibland visas som NOTE ON med velocity = 0 (det handlade också länken ovan om).

Tack för info! Bra att ha i åtanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...