Jump to content

Recommended Posts

I am in no need of feedbacks. Its more of a "i have a melody and these lyrics fit my melody type of thing"

 

A box of crayons

A box of crayons spilling out i feel the same.
Some days are blue and it is hard to spell my name.
Sometimes its yellow and the sun is out.
Im feeling fine and i have no doubt.

I keep getting flashes of colors here.
Sometimes the world is not so clear.
Like a box of crayons i see the world.
In all the colors it is twirled.


The color green it makes me warm. thinking of the trees in all its forms.
Red is the color that i like best.
Because its love and it beats the rest.

I keep getting flashes of colors here.
Sometimes the world is not so clear.
Like a box of crayons i see the world.
In all the colors it is twirled.


I dont like black cause it is dark.
It gives me chills, it doesnt have a spark.
My life is like a mix of all, these colors here
They paint my soul.
I see them everywhere i go
Sometimes they'r dull
Sometimes they glow

I keep getting flashes of colors here.
Sometimes the world is not so clear.
Like a box of crayons i see the world.
In all the colors it is twirled.





 

If you have any questions please contact me.

Atrax51@hotmail.com 

Best regards from Robin H.

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

My feeling is that you should try to move away from the nursery rhyme feeling and work more with double meaning and hidden meaning. Try not to be so obvious. And there really is nothing wrong with trying to tell a story, albeit a simple one. :-)

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Not good idear to do my type of rhyming, because it sucks ... you can do better.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Senaste foruminläggen

  • guyg7_red.jpg

    Studiofestival – Skapa bästa 70-talssoundet!
    Höstens tävling är igång.
    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Eva Hillered
      Ett vanligt problem vid textförfattande är att skriva rätt antal ord till musiken. För många eller för få ord kan låta krystat. Här visar vi hur du får text och musik att tala samma språk.
      Antingen har man lätt för att skriva musik och spela in snygga musikbakgrunder, eller så har man börjat skriva låtar utifrån texter – kanske genom att modifiera sitt gamla dagboksskrivande till låttexter. Det är så det oftast ser ut, vi har våra styrkor som låtskrivare i antingen musiken eller texten, och det är få som är lika starka på båda områdena.

      Foto © 2011 J. Ronald Lee
      Gemensamt för oss alla är att vi måste försöka få till en helhet, ett lyckligt äktenskap mellan text och musik. Och som i alla relationer måste man ibland kompromissa genom att offra ett favorituttryck, eller genom att förändra en musikdel man från början tyckte var genialisk. I bästa fall blir ett plus ett mer än två.
      Man skulle kunna säga att det finns en sorts ”sångspråk” som lämpar sig riktigt bra att gifta ihop med musik. Det är en ganska stor skillnad mellan texten i en sång och texten i en dikt, en novell eller en roman. Ett sätt att få inspiration och komma in i sångspråket är att lyssna noga på musik man själv blir inspirerad av. Sök upp texten till din favoritsång på nätet och läs den utan att höra musiken. Det som utmärker en sångtext är att det finns en tydlig form och rytm.
      Om du lyssnar på en fras riktigt noga kommer du att höra att orden i sig har en melodi, att det finns en naturlig betoning på vissa ord, en inneboende rytm. Om du säger frasen om och om igen, så kan du ofta höra att det känns naturligt att göra en liten minipaus på vissa ställen i frasen. Om du håller dig till den inneboende rytmen, melodin och betoningen i orden, så bidrar det till att text och musik verkligen känns som en helhet.
      Om du utgår från en textidé är det väldigt tacksamt att börja med en huvudfras, som kan tänkas vara hooken i låten. Du kan då hitta melodin bara genom att utgå från hur frasen låter när du säger den högt. Följ den naturliga betoningen, höj melodin från talläge upp till ett sångläge. Om ett ord blir betonat när du säger det – låt just det ordet få en högre ton i din melodi. Du kan pröva att säga din textfras till lite olika taktarter och lyssna efter när det svänger som bäst. Om du utgår från inspelad musik så pröva att först bara tala textfrasen till din inspelade bakgrund, som en rap, så att du får till ett sväng. Det generella rådet är att ha en ton på varje stavelse.
      Har du en melodi men ingen text kan du testa att improvisera en melodi med blajtext. Gå in i känslan och sjung om och om igen tills ord dyker upp spontant. Dels brukar de här spon­tanorden faktiskt ha en innebörd som stämmer med din egen känsla, och dels brukar de svänga bra ihop med melodin. Återigen, en stavelse på varje ton är grundreceptet. Det finns undantag – låtar som är väldigt ordrika. Om du till exempel lyssnar på Säkerts låt Vi kommer att dö samtidigt, så är vissa fraser fyllda med fler ord än vad som får plats om man räknar tonerna i den bärande melodin. Annika Norlin är också en artist som är en utpräglad textmänniska, hon är journalist i botten och skriver massor av text innan hon börjar med en låt. Det ger en annan känsla än en text som helt anpassar sig efter melodin. Om du lyssnar på Oskar Linnros Från och med du så är det en låt som strikt håller sig till en ton per stavelse, och som också har ett relativt regelbundet rimschema. Det ger en annan karaktär och bidrar till att det blir catchy och svängigt.
      Linnros använder sig också av ett så kallat inrim som skiljer sig från vanliga så kallade slutrim. Ett inrim är ett rim där olika ord rimmar inuti en mening. Så här låter det i Linnros låt: ”… men jag har samma trasor på och röker samma Marlboro.” Det kommer bara en gång i låten, men ökar svänget.
      Det vanligaste är att man använder sig av rim på något sätt, eftersom det ökar svänget och förtydligar rytmen. Rimorden får också en extra framträdande roll i texten, speciellt i så kallade slutrim, ord som rimmar i slutet av en rad. Undvik nödrim, och använd bara ord som är viktiga för sången.
      När man både vill rimma och undvika de värsta klyschorna kan man lätt fastna i rimträsket. Det går att ta sig upp genom att ändra rimflätningen. Ett bra knep är att inte rimma så ofta i verserna, där man utvecklar sitt tema eller berättar sin historia, men att ha en tätare rimflätning i refrängen, som är sångens centrum.
      Man kan också använda sig av alliteration för att förstärka rytmen i texten, det vill säga att flera ord börjar på samma bokstav. Det lämpar sig också jättebra för låttitlar, Ready to Run av Dixie Chicks är ett exempel.
      Att börja varje vers med samma fras men variera versens slutord är ett sätt att ge texten en rytmisering, att skapa en tydlig form och ett sväng som lämpar sig för en sångtext.
      Ett annat sätt att få en text att svänga med musiken är att begränsa antalet stavelser till ett visst antal per rad. Att inte använda så många ord ger en viss känsla av rymd och kan låta väldigt snyggt i en låt.
      Öva dig på att skriva utifrån ett visst ämne och håll dig till, exempelvis, tre stavelser per rad. Låt den sista raden bryta mönstret. Det kan vara snyggt att ha ett sådant mönster i verserna och sedan låta refrängen bryta det och ha fler ord/stavelser i varje rad. I en av mina senaste låtar har jag använt den här principen. Jag håller mig – inte helt exakt, men så nära det går utan att göra avkall på innebörden och valet av ord – till ett visst mönster av stavelser. Tre plus tre plus tre – och så en slutrad med fler ord:
      Vers:
      Snowflakes fall
      to the ground
      Sun comes out
      melts them down
      Mountainside
      River runs to feed the tide
      Vers:
      Grass grows high
      Hot blue skies
      must give way
      to frosty nights
      Little birds must
      learn to fly and say goodbye
      Refräng:
      Dance in the circle now and don’t you cry for me
      I´ll be gone for a little while and it won’t be long you see
      Everything is here, that we need
      (ur Dance in the Circle av Eva Hillered)

      I serien:
      Gör din första låt i 6 steg 5 steg som förbättrar din låt Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1 Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2 Så hittar du ämnen till dina låtar Så hittar du rytmen i texten (denna) Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar Co-writing – så skriver du låtar med andra Tricken som får dig att växa som låtskrivare Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna

      Om artikelförfattaren
      Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se
    • By Atrax51
      No feedback is needed. Its more of a "i have a melody and this text fits in my song" type of thing.
      I dont have time to produce music so please feel free to use my lyrics but i would very much like to hear the result so please upload it here if you do it.
      Thank you !
       
      The mighty eagle
      I saw it on the news today.
      Countries are at war.
      Missiles launched and people's in dispair.
      Powerhungry men in suits play  game.
      You and me we end up maimed ! Its always the same.


      Why does men in suits dictate
      Ordinary peoples fate ?
      Why did truth and logic loose its luster
      Can it be because the world has gone insane neatly tied on to chain.
      A chain made from moral disdain.


      And the war is raging on
      We never hear the stories of those who left their homes.
      All heroes , men in suits bang on their chests.
      Behind the curtain , contracts , oil and riches rests.


      Why does men in suits dictate
      Ordinary peoples fate ?
      Why did truth and logic loose its luster
      Can it be because the world has gone insane neatly tied on to chain.
      A chain made from moral disdain.


      And when the war comes to an end.
      The eagle leave its prey bloodied on the bed.
      Its people ohh people paying with their lives.
      Its people ohh people paying with their lives.
      Recources! Siphoned and the eagle thrives.
       
      If you have any questions please contact me.
      Atrax51@hotmail.com
      Best regards from Robin H.



  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.