Jump to content
K Hjelm

Biljud/klapper från dragspel

Recommended Posts

Spelar in dragspel med kondensatormickar som jag tycker ger bästa ljudet.

MEN! Klappret från dragspelet hörs.

Jag spelar ofta väldigt mjuk och meditativt, dvs inget tjosan.Men klappret går inte att få bort trots att jag backar mickarna och sänker inspelningsnivån.

Nån som vet om det finns nåt knep, typ enbart spela in klappret och försöka hitta ett sätt att filtrera bort det utan att man ”dödar” frekvensområdet på övriga musiken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Har samma problem med xylophon, anslagets knack hörs ... leker även med ett knapp-dragspel där det hörs när knapparna hoppar tillbaks ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då vet du vad jag menar.

Knappljudet hörs, speciellt när man släpper upp knappen.

Letar en app som identifierar ljudet och filtrerar bort det men är rädd att ljudet blir påverkat....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det finns "reparationsmjukvara" som är tänkt att fixa olika slags fel som brus, knäppar, sprak, brum etc. En "declicker" skulle kunna fungera.

Brukar kosta en slant, men det finns en plugin till Audacity som är freeware. Har inte testat dock https://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?t=96130

Ett tips om man använder sådan mjukvara är att ställa mikrofonerna nära! De reagerar på snabba ljud (transienter) och på för stort avstånd fångar mikrofonerna även klickljudens "akustik" och då fungerar de sämre/inte.

 

Edited by HasseFX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av att micka dragspel, men har labbat en hel del med kontrabas, akustiskt piano, tenor- och sopransax mm och tycker din fråga är allmänt intressant. Jag ville bara kolla: Vilken mickplacering använder du idag? Jag läste  ett tips om att man kan micka dragspel lite snett uppifrån för att minska upptagningen av klickljuden. Avstånd kanske 0,5 till 1 m, och micken riktad snedd nedåt från en lite högre placering. Har du testat det? 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan sa HasseFX:

Det finns "reparationsmjukvara" som är tänkt att fixa olika slags fel som brus, knäppar, sprak, brum etc. En "declicker" skulle kunna fungera.

Brukar kosta en slant, men det finns en plugin till Audacity som är freeware. Har inte testat dock https://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?t=96130

Ett tips om man använder sådan mjukvara är att ställa mikrofonerna nära! De reagerar på snabba ljud (transienter) och på för stort avstånd fångar mikrofonerna även klickljudens "akustik" och då fungerar de sämre/inte.

 

Det låter väldigt intressant, ska googla runt och leta.

Jag använder Auria på Ipad, otroligt lättjobbat och överskådligt.

Har inte fördjupat mej i plugins men din info ger mej hopp!

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan sa Jayway:

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av att micka dragspel, men har labbat en hel del med kontrabas, akustiskt piano, tenor- och sopransax mm och tycker din fråga är allmänt intressant. Jag ville bara kolla: Vilken mickplacering använder du idag? Jag läste  ett tips om att man kan micka dragspel lite snett uppifrån för att minska upptagningen av klickljuden. Avstånd kanske 0,5 till 1 m, och micken riktad snedd nedåt från en lite högre placering. Har du testat det? 🙂

Jag har ju placerat micken där ljudet låter bäst vilket är ca 1m i xy rakt framifrån.

Dessutom två mickar ca 2m ifrån högre upp och riktad nedåt för rumsakustiken.

Får ett väldigt fylligt ljud med tydlig  vacker diskant och bra balans mellan bas diskant.

Har provat att ha närmickarna lite uppifrån nedåt och upplevt att den ljusa diskanten tappar.

Men har varit så fokuserad på det att jag inte uppmärksammat klickljuden som hörs speciellt när tangenten (pianodragspel) släpps upp.

Jag upplever att klickljudet hörs från samtliga mickpositioner ungefär lika.

Men din info får mej att ta en vända till med just mickplaceringen. Tänkte jag kan be nån spela stumt, dvs enbart trycka på tangenter, och flytta runt mickarna....

En vän till mej, professionell dragspelare med egen studio i Norge beklagar sej över samma problem. Han har inte heller löst problemet. Byter helt enkelt dragspel till ett med mindre biljud när han spelar in.

Den lösningen är utesluten för mej då de två dragspel jag använder helt kommit att prägla min spelstil. Dragspel som instrument låter otroligt olika och är personliga i mina öron. Sen spelar märke in också. Men gemensam nämnare för dragspel över lag är just knappljuden både på diskant och bas. Det här blir framträdande just när man spelar mjukt och finstämt.

Men kan människan åka till månen måste det gå att spela in dragspel utan biljud, det gäller bara att hitta ”rätta knappen” tänker jag... 😊

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man spelar dragspel som en ballerina hoppa i en pöl utan att det stänker ... dvs släpper långsamt upp knappen ... ?!

Det måste bara finnas en lösning ... gärna även för Xylophon-anslaget (metall ej trä) ...

 

LOTTERY.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

HomerJSimpson:

Ja, har faktiskt försökt ”Ballerina” variant, dvs spela försiktigare. Men så kan man ju inte hålla på....

Ett alternativ är förstås att köpa en annan typ av mickar och kapitulera gällande kondensatormick. Om det nu hjälper....😢

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multichannel recording? I så fall närmicka knapparna som separat(a) spår, fasvänd och försök "släcka ut" med att justera volymen. Med lite tur kan du kanske minska knappljuden utan att ta bort för mycket av övriga frekvenser...

  • Tack! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har en bra akustisk miljö borde du kunna sätta micken längre ifrån.....

  • Tack! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan sa K Hjelm:

Jag har ju placerat micken där ljudet låter bäst vilket är ca 1m i xy rakt framifrån.

Dessutom två mickar ca 2m ifrån högre upp och riktad nedåt för rumsakustiken.

Får ett väldigt fylligt ljud med tydlig  vacker diskant och bra balans mellan bas diskant.

Tack - intressant inblick i dragspelande och inspelning av dragspel! 🙂

Ja du, du verkar ju ha jobbat en del med att hitta rätt sound. Jag såg att en del rekommenderar bandmickar (ribbon mics) till dragspel - där får man säkert mindre klickljud, men då blir det ju ett helt annat upplägg och dessutom dyyyrt... Dynamiska mickar kan ju vara en medelväg, t.ex. om du lånar ett par SM57:or av någon och jämför.

Andra halmstrån:

• Testa andra vinklar på XY-mickningen. Det kan vara så att dina närmaste mickar pekar direkt mot knapparna på dragspelet, och att man kan få ner klickljuden något genom att rikta om dem bredare Isär eller tätare ihop (fortfarande i XY). Det påverkbar stereobredden, men ändå.

• Kanske hänga upp något mjukt omkring/bakom platsen där du spelar för att dämpa ev högfrekventa reflektioner. 

• Jag tycker spontant att det borde gå att EQ:a bort lite topp i rumsmickarna (hyllfilter) för att minska deras bidrag till klicket.
 

Hursomhelst, hoppas att du hittar en bra lösning! 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som förundrar mig är att vid publikspelning har ju knack-ljudet alltid hörts. Kan inte minnas att nån har klagat på det ... men när jag ska spela in så gör det mig vansinnig ... är det bara spelemän som hör det ? Är publiken för upptagen att höra det ? Eller ha de medlidande med den tydliga nykomlingen på scen ?

 

Simpson munch.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Många dragspel producerar ju otroligt starkt ljud som dränker alla störljuden, men det är samtidigt väldigt dynamiskt - spelar man mjukt och meditativt så kommer de mekaniska ljuden fram mer. Här knäpper det rejält om en mästare... (en mer dynamisk bandonéon i och för sig)

 

Edited by HasseFX
Till-ägg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-08-11 at 23:10 sa HasseFX:

Många dragspel producerar ju otroligt starkt ljud som dränker alla störljuden, men det är samtidigt väldigt dynamiskt - spelar man mjukt och meditativt så kommer de mekaniska ljuden fram mer. Här knäpper det rejält om en mästare... (en mer dynamisk bandonéon i och för sig)

 

Ha ha, ja, här kan man tala om klapper! Riktigt så mycket hörs inte mitt klapper.

Men känner att i just den här inspelningen ger klappret en förtätad livekänsla som nästan förstärker musikupplevelsen.

Kanske är jag fel ute, alla dragspel låter ju! Kanske ska bli vän med klappret och hänvisa till att även dom stora klapprar....? 😊 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-08-11 at 05:46 sa HomerJSimpsson:

Det som förundrar mig är att vid publikspelning har ju knack-ljudet alltid hörts. Kan inte minnas att nån har klagat på det ... men när jag ska spela in så gör det mig vansinnig ... är det bara spelemän som hör det ? Är publiken för upptagen att höra det ? Eller ha de medlidande med den tydliga nykomlingen på scen ?

 

Simpson munch.jpg

Jag tänker aldrig på klapper när jag uppträder eller lyssnar på andra. Medvetenheten om det kommer när man lyssnar i aktiva monitorer.

Efter mixning och när jag sen lyssnar på resultatet i annan ljudkälla tänker jag inte heller på klappret. Däremot balans mellan olika frekvensområden som jag aldrig blir nöjd med....

Ja, klapper eller inte, det är frågan?Lyssna på inspelningen HasseFX delade....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-08-10 at 22:24 sa Jayway:

Tack - intressant inblick i dragspelande och inspelning av dragspel! 🙂

Ja du, du verkar ju ha jobbat en del med att hitta rätt sound. Jag såg att en del rekommenderar bandmickar (ribbon mics) till dragspel - där får man säkert mindre klickljud, men då blir det ju ett helt annat upplägg och dessutom dyyyrt... Dynamiska mickar kan ju vara en medelväg, t.ex. om du lånar ett par SM57:or av någon och jämför.

Andra halmstrån:

• Testa andra vinklar på XY-mickningen. Det kan vara så att dina närmaste mickar pekar direkt mot knapparna på dragspelet, och att man kan få ner klickljuden något genom att rikta om dem bredare Isär eller tätare ihop (fortfarande i XY). Det påverkbar stereobredden, men ändå.

• Kanske hänga upp något mjukt omkring/bakom platsen där du spelar för att dämpa ev högfrekventa reflektioner. 

• Jag tycker spontant att det borde gå att EQ:a bort lite topp i rumsmickarna (hyllfilter) för att minska deras bidrag till klicket.
 

Hursomhelst, hoppas att du hittar en bra lösning! 🙂

Väldigt bra kommentarer. Nu blev jag väldigt intresserad av bandmickar som ju löser andra problem pga 8 upptag. Mina med musikanter och jag vill ju sitta mitt emot varann.

Funderar dock på om det över huvudtaget behövs två mickar för att få balans mellan bas/diskant (stort problem med dragspel) eller om en bandmick räcker som man backar lite.

Såg också att det finns aktiva och passiva bandmickar, förstår inte skillnaden. Men nu kanske jag hamnar i en annan tråd....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det nån som känner för att förklara varför man ska ha band-mick ? Jag har bara kondensator mickar ... Vad blir det för skillnad ? Vad är bandmickar bra på ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.