Jump to content
Annons

Första gången jag plockar ihop en pc. Nån som har synpunkter på valet av delar??


Mikael Bourner

Recommended Posts

Kör Cubase 10.5 Två alternativ på moderkort. Valt bort rena gamingkort för att slippa ev.  funktioner jag inte behöver. Frågat på Steinbergs forum men där verkar alla sova. kan väldigt lite men jag har suttit ett par veckor och jämfört och tror att det här ska vara en rimlig kombination som dessutom kommer att gå att uppgradera några år framåt.Måste fråga innan jag handlar.

Intel Core i5-10400
Socket-LGA1200, 6-Core, 12-Thread, 2.9/4.3GHz, Comet Lake

ASUS PRIME H470-PLUS
LGA1200, ATX, H470, DDR4, 2x M.2

ASUS PRIME Z490-P
LGA1200, ATX, Z490, DDR4, 2x M.2



----------------------------------------------------------------

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD

Corsair RM650x 650W PSU

Corsair Carbide 275R Midi Tower Vit

Redigerat av Mikael Bourner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intel Core i5-10600 istället  sedan en större ssd 1tb+.
Du kan säkert köpa 3000mhz eller snabbare minne för nästan samma pris också vet dock inte hur mycket det gör inom musik.

Skulle säga att det är värt o köpa en lite dyrare processorkylare också för att få datorn tyst.
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10600 hade jag som första alternativ men jag blev tvungen att skala ner det för att hålla mig nedanför 10 000. Valde 1200 socket för att jag tänkte att jag kan uppgradera processorn senare om jag behöver. Fått uppfattningen att den kommer att leva längre än 1151 men som sagt var jag gör det här i blindo mer eller mindre.

Minne med högre hastighet ska jag definitivt kolla och jag ska köpa en annan kylare. 

Möjligen den här. Den är kompakt jämfört med många andra och om jag inte har fel så är monteringen bredare än dom kylare som är "standard".  Ska vara kompatibel.
https://noctua.at/en/nh-d9l/cpucomp


 

Link to comment
Dela på andra sajter

En 10600 kostar bara 400kr mer än 10400 och det är den viktigaste delen i din dator när det kommer till att producera musik men 10400 är också väldigt snabb.

1200 ersätter 1151 så det är helt klart rätt väg att gå om man köper nytt.

Noctua NH-D15 skulle är tystare om du får plats med den.
Angående moderkort så kör på det billigare du länkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok! Med er hjälp har jag reviderat listan och jag köper 490 kortet och 10600 processorn Landar på 10 och tar småplocket senare (väntar med att bestämma vilket fläkt jag köper tills jag ser kortet på plats i lådan.
Tack för hjälpen. Det var värt mycket för mig.

Så blir skillnaden på vad jag hade förut och vad jag förhoppningsvis lyckats få ihop plus att jag jag kan rodda med burken senare . Roligare att göra än med en kontorsburk från HP.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i3-3110M-vs-Intel-Core-i5-10600/m844vs4069

Redigerat av Mikael Bourner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...