Jump to content
Annons

Problem med nedladdning av ljudfiler på Logic Pro X


Musikskapare

Recommended Posts

Hej! 
startade upp Logic Pro X för 90 dagars gratis användande och i nedladdnings processen kom det upp olika val av tillvägagångssätt. Man kunde välja att ladda ner de bockade ljudfilerna, välja ytterligare ljudfiler eller installera alla ljudfiler till Logic Pro X. Jag valde alla, då jag inte visste att det var ca 10.000 olika ljudfiler. Stängde av datorn och avbröt den processen. Vill gärna ha de ljuden som logic själv hade bockat. Nu syns alla de 10.000 ljudfiler men bara det att de inte är nedladdade än, (nedladdnings kolumnen är synlig bredvid) vilket känns sisådär? Vill veta ifall det är de bockade ”original” ljuden som är nedladdde eller ifall det är den del av process som den hann med när det skulle ladda ner alla de 10.000 ljudfiler. Hur ska jag gå tillväga nu? Är helt ny på Logic programmet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klicka på Logic Pro X uppe i menyraden och välj Sound Library > Open Sound Manager. Där ser du vad som är installerat, det du måste ha är den översta; "Essential Sounds and Instruments for Logic Pro and Mainstage" 

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Så om jag sedan trycker på den kommer resten av de ljudfiler som redan är installerade genom den ”10.000 nedladdnings processen” att försvinna automatiskt eller måste jag ta bort de? Vill gärna att de inte tar onödig lagring? Tack för svaret!  

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du redan laddat ner stannar kvar. Mycket kul du missar om du bara laddar ner "essentials", hur stor är ssd:n på macen ? Logic har en "Relocate Sound Library" funktion, så skaffa en extern disk om interna är för liten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är 1tb 😂 Fick lite panik när alla 10.000 började laddas ner då det kändes oändligt mycket med olika ljudfiler. Så du tycker det är bäst att ladda ner alla 10.000? 

Har du en Mac och använder logic? Hur stor är din SSD och laddade du ner alla ljudfiler som fanns direkt? För ableton som jag hade innan hade inte en sån funktion så alla ljudfiler som fanns var de som var tillgängliga i Ableton och kändes inte som att det var lika många ljudfiler som i Logic. Är helt ny på sådana stora musikprogram då jag använt mindre tidigare, så uppskattar tankar och åsikter om detta. 

Redigerat av Musikskapare
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vet ej ifall detta är som det ska vara eller ifall det beror på nedladdningen av ”all sounds”. Det finns nedladdade ljudfiler som lyser (eftersom att de är nedladdade) på ljudfilslistan, men sedan finns det även flertalet som inte lyser däremellan de nedladdade. Det blir då som olika slags hack emellan de nedladdade och icke nedladdade om du förstår. Vill gärna göra det ”cleant” och få bort de (de icke installerade). Så om jag trycker på ”reinstall sound library” kan jag då börja om på nytt och endast ha t.e.x essential sounds installerade utan att resten av alla 10.000 ljudfiler ska finnas med i listan? 
 

På ”sound library manager” står det bredvid en del ljud är ”incompleted”, bredvid de flesta står de installerade och på vissa är det blankt bredvid. 

Redigerat av Musikskapare
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för ljudfilslista du talar om ? Menar du Apple looparna till höger ? De som är "utgråade" är väl de du pausat nerladdning för skulle jag tro... Hur många loopar säger Logic att du har ? Står längst ner till höger, dryga 27.000 här... Vet inte om reinstall sound library gör det du vill, men skadar ju inte att prova. Du ska inte behöva installera om hela Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja det är den jag talar om, asså där alla instrument å olika ljud är, i listan åt höger. I live loops. Det står 10793 items.

De som är utgråade har en ”nedladdnings pil” bredvid som man kan trycka på för att den ska laddas ner. Så de bara finns med i listan tillsammans med alla ljud som jag egentligen vill ha.

 

Redigerat av Musikskapare
Link to comment
Dela på andra sajter

Live Loops är något helt annat, och instrumenten hittar du i Library till vänster 😉 Listan till höger är Apple loops 🙂 Tycker du ska ladda ner allihop om du stör dej på "luckorna", sammanlagt är mina apple loops på knappt 7 GB, inga problem för dej ju...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, jag är ju så ny på programmet så vet inte riktigt skillnaden på Apple loops och live loops än, det är väl bara vanliga instrument loops av olika slag haha men har inte ens försökt lära mig och skapa musik i programmet än utan har mest hakat upp mig på de utgråade ljudfilerna osv och hela den grejen eftersom att det hände presis när jag skulle starta upp programmet. 
Blir 70gb för mig men är heller inte ett fan av att ens använda färdiga loops utan gillar att skapa eget... Måste bara komma igång lite först😆 

Tror du det lönar sig och ringa Apple support för att få hjälp med just detta eller blir det för komplext? 

Redigerat av Musikskapare
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...