Jump to content
Annons

[LÖST] Kabel till Aktiva monitorer


K Hjelm

Recommended Posts

Annons

Ja, så långt är jag med.

Men funderar på typ av kabel, mikrofonkabel...?

Jag märker att monitorerna brummar lite.

Det blir bättre om jag håller i kabeln men det funkar ju inte. Blir bättre om jag byter elitag också och undviker att sätta monitorerna i samma uttag som ljudkortet.

Funderar på balanserad eller obalanserad kabel också.. Surrtonen är rätt enerverande....

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som jag visade är balanserad, det är två ringar på telepluggen.

Har du jordade eller ojordade eluttag? Att surret försvinner när då håller i kabeln tyder på jord-problem. Brummar båda monitorerna lika mycket?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den ena monitorn brummar lite mer.

Det är nydragna ledningar från separat elskåp med egen jordfelsbrytare, ordade uttag. Tror elektrikern tom använde lite dyrare extra skärmad sladd just till det uttaget jag använder till Ipad och ljudkortet.

Flyttar jag monitorernas nätkontakt till ett annat jordat uttag i rummet minskar brummet så jag har löst det så. Men det som är kvar stör i längden....

Men brummet minskar också om jag håller i mikrofonkabeln från monitor till ljudkort.

Därför har jag börjat kasta misstänksamma blickar på kabeln. Se bild....

 

0309719F-61E4-470A-A4CD-6BC542729C50.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hjälpa att byta uttag på lampor och dator också.

Rimligtvis borde inte ena högtalaren brumma om bara den är på. Slå på den först, och sen successivt all annan utrustning du använder och notera när brummandet tilltar. Flytta dessa prylar till ett annat uttag.

Har själv alltid haft problem med det där, oavsett var jag bott, och alltid jordade uttag. Det är ett ständigt trollande med uttagen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, K Hjelm said:

Nej, den ena monitorn brummar lite mer.

Det är nydragna ledningar från separat elskåp med egen jordfelsbrytare, ordade uttag. Tror elektrikern tom använde lite dyrare extra skärmad sladd just till det uttaget jag använder till Ipad och ljudkortet.

Flyttar jag monitorernas nätkontakt till ett annat jordat uttag i rummet minskar brummet så jag har löst det så. Men det som är kvar stör i längden....

Men brummet minskar också om jag håller i mikrofonkabeln från monitor till ljudkort.

Därför har jag börjat kasta misstänksamma blickar på kabeln. Se bild....

 

0309719F-61E4-470A-A4CD-6BC542729C50.jpeg

Är du säker på att båda är balanserade???

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, brummet är borta!

Upptäckte i skrubben där sladden till studion går en kuloledning av riktigt gamla sorten alldeles intill, ca 2 dm lång, till en gammal lamparmatur.

Tog bort kulon och brummet försvann, bingo! (Trodde all gammal kulo var utrensad)

Men ska vara observant både på typ av mikrofonkabel och nätplugg.

Har lärt mej nåt här! 👍🌸

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...