Jump to content
Annons

Hur lär jag mig mer om ackord?


gebba

Recommended Posts

Det är elektronisk musik jag håller på med ett par månader nu och försöker lära mig nya saker hela tiden men känns som jag står lite still när det det kommer till att förstå mig på ackord.

Volymen på ackorden är svårt för mig att greppa speciellt när leads+baseline+kick+chords etc går samtidigt och även var i låten jag ska ha chords eller kanske överallt?

Är det fortfarande samma ackord om jag flyttar en av noterna ett oktav upp/ner?

Finns det någon bra youtubevideo eller annat sätt att sätta sig in i detta ni kan rekommendera är set uppskattat :)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hittade denna nyss efter att ha letat lite: https://musicmotivated.com/wp-content/uploads/2014/06/list-of-chord-types-names-suffix-formulas-and-notes.jpg

Videon du länkade (18:50 in ) sa han att noterna i ett ackord kan vara max en majord 3rd från varandra och inte närmare än en minor 3rd.

https://www.youtube.com/watch?v=sAr1gnWnP8o

 Men den regeln kan väl inte alltid gälla på t.ex videon jag länkade eller "powerchords" ?

 

 

Iallafall det jag känner nu är att jag kan göra enklare ackord  och har lärt mig att köra melodin över men ackorden men som jag förstår det också kan man använda ackorden lite som en melodi också ?

Just nu är iallafall mitt största problem att jag är osäker på volymen på allt som spelas samtidigt vilket gör att ackorden knappt hörs eller att det låter grötigt om jag höjer dem för mycket.

Sedan hör jag inte så bra med mina högtalare så ska kika på nya och mina lurar fungerar bra men blir trött i öronen efter man använt dem ett tag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Videon du länkade (18:50 in ) sa han att noterna i ett ackord kan vara max en majord 3rd från varandra och inte närmare än en minor 3rd.

https://www.youtube.com/watch?v=sAr1gnWnP8o

 Men den regeln kan väl inte alltid gälla på t.ex videon jag länkade eller "powerchords" ?

Enligt vad jag lärde mig så är ett power chord egentligen inte ett ackord utan en harmoni/stämma med två toner. Ett ackord ska ha tre toner eller fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa gebba:

Just nu är iallafall mitt största problem att jag är osäker på volymen på allt som spelas samtidigt vilket gör att ackorden knappt hörs eller att det låter grötigt om jag höjer dem för mycket..

Kan även bero på mixen. T.ex. på pads kan man behöva filtrera bort låga frekvenser med ett HP-filter eller ett hyllfilter/”shelving low” för att ljudet inte ska grumla till basregistret. På liknande sätt kan man behöva ta bort höga frekvenser för att ett ackord ska ”backa” i ljudbilden och/eller låta bli att störa en lead eller andra ljud som är diskantrika eller som man vill ha långt fram i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa gebba:

Jag hittade denna nyss efter att ha letat lite: https://musicmotivated.com/wp-content/uploads/2014/06/list-of-chord-types-names-suffix-formulas-and-notes.jpg

Videon du länkade (18:50 in ) sa han att noterna i ett ackord kan vara max en majord 3rd från varandra och inte närmare än en minor 3rd.

https://www.youtube.com/watch?v=sAr1gnWnP8o

 Men den regeln kan väl inte alltid gälla på t.ex videon jag länkade eller "powerchords" ?

 

 

Iallafall det jag känner nu är att jag kan göra enklare ackord  och har lärt mig att köra melodin över men ackorden men som jag förstår det också kan man använda ackorden lite som en melodi också ?

Just nu är iallafall mitt största problem att jag är osäker på volymen på allt som spelas samtidigt vilket gör att ackorden knappt hörs eller att det låter grötigt om jag höjer dem för mycket.

Sedan hör jag inte så bra med mina högtalare så ska kika på nya och mina lurar fungerar bra men blir trött i öronen efter man använt dem ett tag.

 

Om du förstår vad intervall är, dvs. avståndet mellan tonerna i olika skalor så är den första länken från musicmotivated bra. Vill du lära dig hur ackord och skalor fungerar gör som jag - ta några lektioner hos pianolärare (eller studieförbund) och du kommer lära dig mycket snabbare, men det är ju en kostnadsfråga förstås. 

Ett annat alternativ är ju att köpa en ackordsbok för piano att börja med, typ den här:

https://www.adlibris.com/se/bok/keyboardackord-900-ackord-for-piano-keyboard-9789185575169

Fördelen med böcker är att man inte behöver sitta och leta på nätet med datorn samtidigt som man jobbar med musik, och man kan ju ta med sig den och studera på annat håll.

 

 

 

 

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Jayway:

Kan även bero på mixen. T.ex. på pads kan man behöva filtrera bort låga frekvenser med ett HP-filter eller ett hyllfilter/”shelving low” för att ljudet inte ska grumla till basregistret. På liknande sätt kan man behöva ta bort höga frekvenser för att ett ackord ska ”backa” i ljudbilden och/eller låta bli att störa en lead eller andra ljud som är diskantrika eller som man vill ha långt fram i mixen.

Hur använder man pads? Är det enkla noter eller som ackord? Jag har kört med keys/synths till mina ackord nu.
Bör man köra ackord ensamma eller kan man lägga dem i flera lager t.ex med ett piano+synth?
 

Jag har ett midi keyboard jag använder sällan och vill egentligen bara lära mig hur man bygger upp låtar i datorn.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan sa gebba:

Hur använder man pads? Är det enkla noter eller som ackord? Jag har kört med keys/synths till mina ackord nu.
Bör man köra ackord ensamma eller kan man lägga dem i flera lager t.ex med ett piano+synth?
 

Jag har ett midi keyboard jag använder sällan och vill egentligen bara lära mig hur man bygger upp låtar i datorn.

 

Allt det där beror på tycke och smak, och musikstil. 🙂 Generellt är väl kanske ett ljud som heter pad mer gjort för att ligga i bakgrunden, men man får testa sig fram.

Sök efter tutorials på Youtube. Om det är EDM du vill göra söker du bara på EDM och tutorial, och du kommer att hitta högvis med exempel på hur man kan bygga upp låtar från grunden.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...