Jump to content
Annons

Var börjar jag som låtskrivare?


Recommended Posts

Hej

Lite info om mig:

Jag är en multiinstrumentalist som spelar på diverse instrument och skapar min egen musik i min egen PC studio. Senaste året har det bokstavligen exploderat i mitt låtskrivande och de jag har spelat upp det för tycker att mitt låtskapande låter professionellt. Detta leder mig till att tänka att jag vill skriva musik till andra artister.
Först och främst har jag ingen plan på att framföra mina verk själv utan jag vill ha andra artister som gör det.

Jag sitter på en hel del färdiga låtar och en häll-vetes massa halvfärdiga låtidéer. Inget är utgivet eller delat på forum än då jag är nojig för att bli bestulen på musiken! Jag skriver text och musik själv.
Jag har mellan 3-6 låtidéer per vecka varav kanske 1-2 blir färdiga
Viken typ av musik gör jag?...ptja allt mellan himmel och jord. Exempel på musiktyper från de senate låtarna: Filmmusik med irländsk touch, Rocklåt med tunga Led Zeppelin trummor, dansbandslåt(låter lite som Lasse/Stefanz) och en Avicii inspirerad låt med ett bra beat.
Jag gör även rena beställningsjobb om det finns en önskan om hur musiken ska vara och vad texten skall innehålla.

Frågor och funderingar:

Fundering kring hur jag vill jobba: Jag kan tänka mig att skriva, spela in och producera låtarna själv med en sångare/sångerska. 
Jag kan även tänka mig att skriva låtar till en artist som sen får spela in och producera själv. Jag vill äga min egen musik och absolut inte förlora rätten till låtarna.

1.) Hur går jag tillväga för att skapa kontakt med artister som vill ha låtar serverade på ett silverfat?

2.) Bör jag starta ett eget musikbolag eller är det bäst att kontakta ett befintligt skivbolag?

3.) Hur ger jag ut musik med artister som jag har spelat in och var gör jag det bäst? (Reverbnation, cdbaby, soundcloud....osv....vilket är bäst?)

4.) All min musik bör reggas på STIM. Hur gör jag i de fall som jag har skrivit hela låten men artisten själv spelar in och producerar låten, ska jag regga låten på STIM? 

5.) Hur mycket ska en artist ha betalt? (Luddig fråga och jag kan tänka mig att det beror på vad artisten bidrar med)

6.) Behöver jag marknadsföra mig själv då jag inte tänker vara en artist? 

7.) Kan även tänka mig att jobba med andra låtskrivare men blir det mer komplext hur man vinstfördelar allt? (Jag gillar inte gråzoner om vad som är mitt och ditt. En tanke kan ju vara att helt enkelt hitta någon som bidrar bra och sen dela 50/50 på allt för att göra allt enkelt)

Svara på de frågor du kan och använd gärna numret som du svara på. Har du mer info som jag bör känna till så är det bara att skicka med det i dina svar.

 

Finns fler frågor men tänkte det kanske är bäst att få lite hints och tips var jag börjar.

Tack på förhand för all hjälp och support:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa sättet är att pitcha färdiga låtar till musikförlag. De letar alltid efter låtar till artister.

Du kan även skapa en hemsida där du lägger upp olika alster som smakprov.

Inte fel att oroa sig över att bli bestulen på en eller annan låt men den risken är så liten att noja över det suger bara energi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar utifrån erfarenheter som låtskrivare på generalavtal hos musikförlag med släpp på majorbolag runt om i världen.


1) Email är bra.

2) Starta bolag. Du kommer inte bli erbjuden traditionell anställning.

3) Använd en aggregator som distribuerar till olika DSP. Men då bär du hatten som Masterägare/skivbolag, inte bara låtskrivare.

4) Du behöver inte registrera på STIM förrän låten ska föras till handeln. Då vet du vilka som är med. Förlägger du låten någonstans fixar förlaget det.

5) Du som låtskrivare ska inte behöva bry dig om artistens del för sitt artisteri. Det löser masterägaren.

6) Ja. Som låtskrivare sysslar du med B2B försäljning. Marknadsför därefter

7) Jobba med andra låtskrivare. Det finns bara fördelar. Fördelningen kommer ni överens om inbördes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att förläggare/bolag ser en låt som ”förbrukad” om den har publicerats som demo på tex Youtube om man önskar att ”pitcha” låten på någon etablerad artist. Kan då kanske betraktas mer som en cover. Om man hoppas på inkomst kanske man måste hålla inne på låtarna. Själv bryr jag mig inte om detta utan publicerar mina hitlåtar på Youtube. Om nån skulle tex vilja göra tex musikal av dessa så tar jag det då frågan ställs.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan sa Naymari:

Svarar utifrån erfarenheter som låtskrivare på generalavtal hos musikförlag med släpp på majorbolag runt om i världen.


1) Email är bra.

2) Starta bolag. Du kommer inte bli erbjuden traditionell anställning.

3) Använd en aggregator som distribuerar till olika DSP. Men då bär du hatten som Masterägare/skivbolag, inte bara låtskrivare.

4) Du behöver inte registrera på STIM förrän låten ska föras till handeln. Då vet du vilka som är med. Förlägger du låten någonstans fixar förlaget det.

5) Du som låtskrivare ska inte behöva bry dig om artistens del för sitt artisteri. Det löser masterägaren.

6) Ja. Som låtskrivare sysslar du med B2B försäljning. Marknadsför därefter

7) Jobba med andra låtskrivare. Det finns bara fördelar. Fördelningen kommer ni överens om inbördes.

Hej

Tack för din respons. Bra inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan sa Erik dP:

Jag har fått för mig att förläggare/bolag ser en låt som ”förbrukad” om den har publicerats som demo på tex Youtube om man önskar att ”pitcha” låten på någon etablerad artist. Kan då kanske betraktas mer som en cover. Om man hoppas på inkomst kanske man måste hålla inne på låtarna. Själv bryr jag mig inte om detta utan publicerar mina hitlåtar på Youtube. Om nån skulle tex vilja göra tex musikal av dessa så tar jag det då frågan ställs.

Intressant med "förbrukad". Tack för all hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...