Jump to content
Annons

Problem med för hög CPU i Ableton Live!!


Musikskapare

Recommended Posts

Hej! Jag har nyligen investerat i ett Zoom U-24 ljudkort och en Nt1a Rode mikrofon för att kunna börja någonstans med min hemmastudio. Har en Acer dator, windows 10, 64bit. Har just nu extrema problem med CPU:n. Använder Ableton live lite och har endast spelat in ett pianoackord men det har redan börjat lagga och ger ut ett jobbigt brus ljud. Har höjt buffer size till 640 samples och även tagit bort några in/out som jag inte använder. CPU:n åker upp runt 100-125% på Ableton och brus ljud återkommer, samt att ljudet inte ens spelas upp ibland. Datorn har inte problem med minne och har ett virusskydd. Har även vart inne på Task Manager men tydligen fanns det inte mycket där att radera då det innehåll som fanns var bra för datorn välbefinnande. Har ni några tips på vad jag kan göra? Några förslag på vad som skulle kunna minska CPU:n eller någon man kan höra av sig till med sådana problem som vet hur man kan lösa de. Skulle uppskattas väldigt mycket! 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du testat ASIO4ALL, http://www.asio4all.org/?

Vad kör du för upplösning? 44.1 kHz kanske räcker istället för 48, 96 osv om du valt det.

Har du valt performance-läge bland energiinställningarna i W10? Inställningar -> system -> energialternativ -> fler energiinställningar? Maxa allt, här spar vi inte på kräm.

Vad är det för processor? Är det en liten Atom-processor från Intel kan det eventuellt vara för klent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kör 44,1 khz och har en AMD processor. Eftersom att jag har en laptop och inte en extern dator så finns inte performance läge tillgänglig att sätta på direkt bland energiinställningarna, utan måste fixa fram den på ett annat sätt som är för just laptops men frågan är ifall den drar mycket ström då? Läste att den drar sjukt mycket ström men det är väl värt det ifall den gör en förbättring! Sedan så gick jag in på ASIO4ALL och läste att den i förstahand är till för den som inte har ett riktigt ljudkort, vilket jag då inte har problem med då jag nyss köpt ZOOM U-24 ljudkortet. Greppade dock inte riktigt tag om hur ASIO4ALL fungerar, kan man alltså installera drivern och använda den ”samtidigt” som zoom ljudkortet är i kopplat? Greppar inte riktigt tag om ASIO4all biten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minutes ago, Musikskapare said:

AMD A8-7410 APU with AMD Radeon R5

Graphics   2.20 GHz 

Den processorn lanserades för 5 år sen. För att ställa det i perspektiv har jag en budgetlaptop från 2016 med en Intel i5 7200U processor som ändå är dubbelt så snabb som din.

AMD's processor-generation före Ryzen var tyvärr helt usla. Inte omöjligt att sprakandet beror på detta, och jag tror inte du får mycket musk gjort såvida du inte fixar programvara och pluggar som är c:a 10 år gamla. Eller maxa din buffer size 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...