Jump to content
Annons

Resultat i Studiofestival #47


Recommended Posts

Hej,

Medlemmarnas röstning stängde förra veckan och nu är även juryns röster räknade. Eftersom juryn har lika många röster som medlemmarna (för att motverka kompisröstning) så blev det 13 röster som fördelades mellan @Jon Rinneby, @Andreas Hedberg och @Björn Olsberg. Ingen i juryn har känt till vem som ligger bakom respektive bidrag. Sammanställningen ser ut som följer:

image.thumb.png.085f1b693e93b99ac91507380529f155.png

Med andra ord:
6 röster - Bidrag 2
5 röster - Bidrag 5
4 röster - Bidrag 7 och 10

 

Och... de som ligger bakom bidragen är:

1:a plats - @MilkStudio
2:a plats - @martinm
Delad 3:e plats - @Roberto och @joachime

Stort grattis! Det är en välförtjänt kvartett som tog hem de tre platserna 🍾🎉🍻

 

Men det är inte slut än. Det vore fantastiskt kul och lärorikt om ni som vann (och övriga deltagare så klart) delade med er om hur ni gjorde för att få fram gitarrsoundet i inlägg här nedanför. Grattis igen, och vi ser fram emot spännande läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis till vinnarna.  Bra jobbat@

Ska ärligt erkänna att jag över lag var ok/nöjd med min mix  men hade för kort tid på mig. Mixade största delen i lurar.  Kunde blivit bättre.  Men aldrig mixade denna stil eller av gitarrer därav att det blev lite spretigt och tunt.🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den hedrande andraplatsen! 😀

Jag har jobbat direkt i burken och nästan enbart med presets.
Alla gitarrljud är från Metal Guitar Gods EZmix Pack
Spår 1: Gitarr 1 - IA Core Sound 1
Spår 2: Gitarr 1 dub - Fredrik Koloss Bass Hi (baspreset)
Spår 3: Gitarr 2 - Fredrik Rythm
Spår 4 Gitarr 2 dub - IA Solo 3
Sedan har jag låtit mellan 1 och 4 spår spela samtidigt enligt bilden.

På mastern har jag lagt pluggarna Bassroom och Mixroom från Mastering the mix. På dem valde jag preset för Hard Rock och följde rekommendationerna men lät frekvenserna under 80 Hz vara som de var då bas och trummor ju saknas.
Till sist la jag på preseten Metal Master Bus från EZmix2.

Nästan fusk att använda så mycket presets, eller inte. Funkar det så funkar det! 🤪😈😀

spar.JPG

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, stort grattis till de tre på pallen, bravo! Jag lyckades visst mixa väldigt dovt om man jämför med vinnarna och kör man med Line-6 pluggar så blir det väl inte så bra heller. Men jag tyckte mitt arr funkade(sexan utan poäng). Fattar inte bara hur de flesta fick sån hög volym. Jag körde en maximizer på slutregeln men ändå så låg volym? Annars, kul tävling, hoppas på fler liknande, då.....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa AI60:

Annars, kul tävling, hoppas på fler liknande, då.....

Jadå, det kommer. Det var inte så stor aktivitet i denna omgång, vare sig antal bidrag eller antal röster. Hade varit både roligt och mer rättvist om vi fick ihop fler röster. Kanske har det att göra med att det inte fanns ett fysiskt pris (annat än den stora äran).

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan sa MilkStudio:

Tack vad roligt att få 1:a platsen. Kommer med ett inlägg om hur jag gick till väga.

Magnus

MilkStudio

Sjysst att ditt första inlägg blir att tacka och ta emot en vinst! 🙂

Stort grattis!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy I (oregistrerad)
28 minutes ago, MilkStudio said:

Tack vad roligt att få 1:a platsen. Kommer med ett inlägg om hur jag gick till väga.

Magnus

MilkStudio

Jag tycker inte du ska jobba gratis. Du ska inte avslöja någonting utan att få betalt.

Låt dig inte utnyttjas!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa MilkStudio:

Tack vad roligt att få 1:a platsen. Kommer med ett inlägg om hur jag gick till väga.

Grattis, och som tidigare noterat – sjukt kul första inlägg!

 

10 timmar sedan sa Tommy I:

Jag tycker inte du ska jobba gratis. Du ska inte avslöja någonting utan att få betalt.

Anar jag ett forumtroll? Det är så klart upp till var och en att avgöra. Samtidigt är det väl precis vad både ett diskussionsforum och intervjuer går ut på, att de man pratar med delar med sig av sina erfarenheter på samma sätt som man själv bidrar med sina egna i motsvarande situationer. Hade ingen gjort det så hade den här sajten inte haft något existensberättigande.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju fantastiskt kul att få en hedrande delad tredjeplats!! Jag är en jazz-fusion nörd så mina referenser när det gäller Metal är mycket begränsad. Så, det första jag tänkte när jag såg tävlingen och hörde gitarrerna var att jag skulle försöka mig på ett sound á la 90-tals Metallica. Vet inte ens om de räknas till Metal...där vet ni experter bättre.

Hur gjorde jag då? Jo, istället för att börja helt från scratch valde jag ut två olika presets från Guitar Rig 5 - jag ville att det skulle låta som två gitarrister och ingen gitarrist vill ju ha likadant ljud som nån annan 🙂

Skickar git1 + dub till en grupp och git2 + dub till en annan grupp. Lekte med volymer och panonering. Var först inne på hård vänster och hård höger (som de flesta andra bidragen) men fastnade till slut för L45 och R45 då jag tyckte det lät bättre. 

Jag la på ett svagt chorus på git2-kanalen så den skulle skilja sig lite mer från git1-kanalen. 

Det lugna partiet i mitten ville jag skulle låta lite annorlunda så jag automatiserade in en flanger där på git1-kanalen. 

På stereo-out la jag in en multiband kompressor, kort attack och mellan 50-90 ms release. Och sist en limiter för kunna trycka upp ljudet lite. 

Jag vill rikta ett stort tack till Olle Liljegren för det fantastiska gitarrspelet och de störtsköna riffen (!!) samt såklart till tävlingsledningen 😉

Ser med spänning fram emot nästa tävling!!

Redigerat av Roberto
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...