Jump to content

Recommended Posts

Hej! Har länge gått i tankarna att skapa en liten studio i hyreslägenhet.

Vill veta vilka komponenter jag bör införskaffa.  Mac eller pc och hur kraftfull, musikprogram med kvalitet, ljudkort, sångmick, mick för akustisk gitarr, högtalare. Kanske det är mer utrustning som behövs och utformningen av studion.

Tacksam för svar! ☺

En samling 'billiga' instrument från tradera eller blocket att leka med ... klicka eller swaipa på platta ger föga inspiration ...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Softish
      Jag vill köpa ett mixerbord som jag kommer att ha till att styra runt ljud mellan dator och ljudsystem, kunna kontrollera mikrofon, ljud till/från chattprogram. Chatt samtidigt som ljud från t.ex. spel osv. Jag kommer även att använda det till att köra karaoke genom, spela in lite instrument och sång.
      Några saker jag gärna vill ska finnas är effekter, gärna kompressor på några ingångar, någon aux-kanal (jag vill bland annat kunna koppla en mix minus, men det går kanske alltid att göra genom FX-aux:en? Det vore även kul att kunna styra runt kanalerna med aux:en för andra ändamål också). Jag har kikat på om det finns Insert på mixern, men det är inte säkert att jag  kommer att avända ett sådant.
      Jag har kollat lite på följande mixerbord:
      Alesis Multimix 8 USB FX
      https://www.thomann.de/se/alesis_multimix_8_usb_fx.htm
      Yamaha MG10XU
      https://www.thomann.de/se/yamaha_mg10_xu.htm
      Mackie PROFX8v2
      https://www.thomann.de/se/mackie_profx8v2.htm
      Allen Heath ZEDi-10
      https://www.thomann.de/se/allenheath_zedi_10_fx.htm
      Behringer Xenyx QX1204USB
      https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_qx_1204_usb.htm
      De skiljer lite i pris, men ligger på skapligt jämn nivå.
      På Behringern verkar man få mest funktioner för pengarna. Många verkar gilla den (och märket över huvud taget), andra tycker att märket håller sämre kvalitet. Denna mixer verkar sakna Insert. Ett problem som verkar finnas på deras mixar är att man inte kan hämta ljud via USB och sedan skicka tillbaka samma ljud genom USB igen (utgången genom USB kan inte skicka vidare kanalen USB/2-track. Alla andra kanaler förutom denna fungerar). Vet ni om någon av de andra mixarna har samma problem?
      Allen Heath-mixern verkar ha några fina funktioner som t.ex att den kan skicka fler kanaler genom USB än vad de andra mixarna klarar. Märket verkar ha ett gott rykte. Däremot verkar det finnas ett problem med brus om man använder en mikrofon som kräver Phantom-spänning. 
      Yamaha-mixern verkar även den ha ett gott rykte. Den har dock bara AUX efter effekterna, och den saknar inserts. Det verkar inte gå styra fullt ut vad man vill höra i sina hörlurar som på några av de andra mixarna.
      Mackie-mixern verkar ha ett blandat rykte (svaga pre-amps?) men överlag gott. Den saknar dock kompressor.
      Alesis-mixern saknar kompressor.
      Så, vad har ni för egna erfarenheter och kunskaper om dessa mixar? Vad ska jag köpa?
      Jag tar gärna emot tips om andra  mixar, allmänna råd och synpunkter. =)
    • By Smutsigtsmör
      Hej!
      Jag är inte särskilt hajj på datorkomponenter men tänker iaf att jag ska bygga ihop en ny dator.
      Så jag har sammanställt en kundkorg på inet efter att ha läst lite grann på diverse forum men är ändå inte säker på vad 
    • By Fismumriken
      Hejsan!
      Har inte hittat något svar eller tips riktigt när jag letat i forumet, så jag ställer frågan här.
      Så här är det. Jag kör Cubase 5 och använder Roland Quad-Capture UA-55. Nu har jag hållit på och spelat in och mixat och mastrat i flera år och skulle vilja utöka min hemmastudio. Så jag är ute efter en DAW-controller. Minst 8 kanaler som är motoriserade och kommer ihåg hur inställningarna var innan. Alltså om jag spelar in 2 låtar vill jag bara kunna trycka på en knapp så åker spakarna dit dom var när jag spelade in första låten. Vad jag har förstått så behöver det vara motoriserade spakar. Samt med minne? Men nu är frågan, jag vet att man kan lägga in olika effekter på send på kontrollenheten där man kan ställa via en viss ratt t.ex. Men om man nu har en kontrollenhet med minne som kommer ihåg inställningarna på spakarna, kommer den även ihåg inställningen på rattarna? 
      Och vad kan ni rekommendera? Jag är inte rik... 5000:- är budgeten. Förstår om man kanske inte kan få allt men jag vill gärna veta hur de fungerar då. 🙂

Denna har jag kikat lite på https://www.thomann.de/se/behringer_x_touch_compact.htm och den verkar fungera så som jag vill. Men jag behöver inte riktigt ha en sådan avancerad egentligen. Kan tycka som "nybörjare" på DAW-controller att denna är lite rörig. Jag behöver inte kunna bläddra mellan en massa grejer. Jag är i princip endast ute efter att styra mixern i Cubase på ett smidigare sätt än att behöva hoppa fram och tillbaka med musen, en kanal åt gången.
      MVH 
    • By Ellen Sandberg
      Jag har precis införskaffat mig en portastudio, närmare bestämt en zoom r16 och en mikrofon. Problemet är att det inte kommer något ljud från mikrofonen. Jag har kopplat in den i input nummer 5, tryckt på phantomen, försökt spela in och använt fungerande hörlurar. Vad gör jag för fel? Hjälp!!!!! 
    • By LejonLeo
      Jag har, likt de flesta på det här forumet förmodar jag, en datorbaserad hemstudio. Ibland har jag spelat in andra än migsjälv i min studio, men det har alltid varit mindre band på max tre stycken eller pålägg en i taget. Nu är stunden kommen för att spela in ett större band på 6-8 medlemmar (beroende på sättning)
      och jag har fått lite huvudbry för hur jag ska få lyssning till alla om vi väljer att spela in live. Annars går det ju alltid att sätta grunderna först och fylla på efter hand, men man vill ju gärna ha valmöjligheten och inte att den ska väljas bort på grund av tekniska begränsningar. Dessutom är det att folkmusikband som jag tror föredrar att sätta allt live för att få samspelet dem emellan. Som alternativ kan man välja att spela in som man gjorde förr i den här genren (och alla andra för den delen) : Helt akustiskt, alla på en gång och inga lurar. Men då är det återigen tekniken som sätter gränserna och det är inte så jag vill ha det.
      Utrustning som jag har idag:
      M-Audio Projectmix med 2 st stereoutgångar (varav en går till monitorerna) -Alltså bara en enda stereoutgång, vilket är undermåligt. Men där finns även 8 digitala utgångar (och ingångar) i form av ADAT samt 2 st hörlursutgångar.
      Mindprint TRIO med 3 par högtalarutgångar, 2 hörlursutgångar, Direct Out samt SPDIF in/ut
      Focusrite Octopre Mk2 Dynamic som har 8 kanaler ADAT in och ut, med den fördelen att den även har 8 analoga in och utgångar.
      Utgående från att Projectmixen är kopplad till Trion via SPDIF har jag alltså 4 hörlursutgångar (2 på Projectmix & 2 på Trion), en stereoutgång på Projectmixen och 3 stereoutgångar på Trion samt direct out (som jag inte kan styra)
      Detta kommer man inte så långt på. Man kommer till hälften ganska exakt. Hälften av bandet kan ha lurar. En nödlösning hade kanske varit att sätta en förgrening på hörlursutgångarna så varje utgång blir två. Men jag undrar om hörlursförstärkarna orkar driva detta. Dessutom har jag ju inte direkt en och samma lurar så det lär ju skilja en del i volym osv. Ingen bra lösning och känns väldigt "hemmagjort" på fel sätt.
      Om man istället utgår ifrån att Projectmixen är kopplad till Octopre via Adat så har jag helt plötsligt 8 analoga utgångar, eller 4 stereopar. Men dessa har jag ju ingen som helst nytta av i dagsläget och den enda hörlursförstärkare jag då får är de två som sitter på Projectmixen (och som dessutom är i klenaste laget)
      Den enda raka slutsatsen är att jag måste skaffa en hörlursförstärkare.
      Jag bara grunnar på om jag har missat något.
      Hur hade ni gjort i detta sammanhang?
      Och hur ser er lyssning ut i inspelningssammanhang?
      Tacksam för svar
      /Leo

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online

• Create New...