Jump to content

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 

Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Du borde gå till valfri musikaffär och känna dig fram först då det finns ~3 typer av tangenter; vägda, semi-vägda och synth-action. Se vad som passar dig bäst.

Behöver du inte överdrivet mycket rattar och pads skulle jag rekommendera Samson Carbon, 49 tangenter för dryga tusenlappen.

Det går också att göra fina fynd på begmarknaden. Folk tenderar att köpa midiklaviatur och sen inse att de inte vill göra musik... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. Har kollat lite på den du nämde, verkar helt ok. Jag är en rock snubbe, hur är det med el guror och "rock trummor" till den, vet du det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Mattias87 said:

Tack för svar. Har kollat lite på den du nämde, verkar helt ok. Jag är en rock snubbe, hur är det med el guror och "rock trummor" till den, vet du det?

Den har inga ljud inbyggda om det är vad du menar. Detta är bara ett midikeyboard.

Är det en synth du vill ha, med inbyggda ljud?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vette fan hur jag tänkte där hehe. Jag formulerar om, är midikeyboarden kompatibel med även andra musik-program än vad som följer med? Kan jag typ tanka ner guitarrigg eller cubase och köra?

Vad använder man rattarna och padsen till? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan ju börja med vad du har idag. Du har förmodligen en dator.

Det finns flera inspelningsprogram, så kallade DAWs, som är gratis. Börja med ett sådant. Jag använder Waveform 11 free. Den har en inbyggd synth, och en inbyggd trummaskin. Ett av bas-presetsen i synthen använder jag som bas i rockigare sammanhang. https://www.tracktion.com
 

Det finns bra ljudbanker att hämta gratis hos Spitfire som kallas LABS. Ladda hem tex deras Soft Piano, Drums, och Synth Pads. Sedan gillar jag Frozen Strings. https://labs.spitfireaudio.com

Hos Spitfire kan du även gratis ladda hem en hel orkester. https://www.spitfireaudio.com/shop/a-z/bbc-symphony-orchestra-discover/

 

Det går ju oftast att koppla in instrument och mick i en dator så du kan ju börja där. Annars är det externt ljudkort för runt tusenlappen många skaffar.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan sa Erik dP:

Du kan ju börja med vad du har idag. Du har förmodligen en dator.

Det finns flera inspelningsprogram, så kallade DAWs, som är gratis. Börja med ett sådant. Jag använder Waveform 11 free. Den har en inbyggd synth, och en inbyggd trummaskin. Ett av bas-presetsen i synthen använder jag som bas i rockigare sammanhang. https://www.tracktion.com
 

Det finns bra ljudbanker att hämta gratis hos Spitfire som kallas LABS. Ladda hem tex deras Soft Piano, Drums, och Synth Pads. Sedan gillar jag Frozen Strings. https://labs.spitfireaudio.com

Hos Spitfire kan du även gratis ladda hem en hel orkester. https://www.spitfireaudio.com/shop/a-z/bbc-symphony-orchestra-discover/

 

Det går ju oftast att koppla in instrument och mick i en dator så du kan ju börja där. Annars är det externt ljudkort för runt tusenlappen många skaffar.

 

 

 

Jo jag vet. Har pysslat med sånt tidigare. Men jag vill lägga ljuden och i synnerhet trummorna med midi synth då det blir både lättare och bättre känsla i spelet. Men tack för svaret iaf 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan sa Mattias87:

Jag vette fan hur jag tänkte där hehe. Jag formulerar om, är midikeyboarden kompatibel med även andra musik-program än vad som följer med? Kan jag typ tanka ner guitarrigg eller cubase och köra?

Vad använder man rattarna och padsen till? 

Keyboarden är en standard midi keyboard, har en kompis som kör just den där Samson:en med Logic. Knacka trummor, inga problem. Köra Guitar Rig med den blir dock svårt, då ska du hellre köpa en gitarr... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan sa JakobP:

Keyboarden är en standard midi keyboard, har en kompis som kör just den där Samson:en med Logic. Knacka trummor, inga problem. Köra Guitar Rig med den blir dock svårt, då ska du hellre köpa en gitarr... :D

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Native-Instruments-Komplete-Kontrol-A49/2NU7

Nej varför? Som du ser så följer Guitar Rig med denna. Vad skiljer denna ifrån Samsonen? Bortsett från en del program och priset. Vad är fördelarna med den dyrare?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Guitar Rig är inget instrument, utan en gitarreffekt. Den går förstås utmärkt att lägga som effekt på andra instrument som syntar o samplers också... Det som skiljer keyboarden åt är väl i huvudsak mer mjukvara och fler kontroller till NI KK. Knappar, reglar och pads kan användas att kontrollera instrument plugins och transporten i ditt inspelningsprogram, men det kan vara mer eller mindre komplicerat att sätta upp beroende på program och vad du vill styra. Enklare så får du mer musik gjord skulle jag säga :)

Edited by JakobP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Björn Olsberg
      Bakom Lights & Motion döljer sig Christoffer Franzén som både skriver, spelar, spelar in och mixar sin musik själv. Instrumenten är han självlärd på. David Henriksson har fått en pratstund med Christoffer som just nu är dubbelt skivaktuell.
      Christoffer Franzén som vanligtvis syns under namnet ”Lights & Motion”, komponerar, arrangerar, producerar, spelar in sin musik helt själv. Hans musik har hörts i flera Hollywood-filmer, i Jimmy Fallons och Ellen Degeneres talkshows samt under Super Bowl och Oscars-galan. Här berättar han om sin kreativa process, hur upplevelsen att höra Metallica spela med en symfoniorkester öppnade upp hans tankar om att det går att blanda nästan vilka musikstilar som helst och hur en del studier i musikteori (på senare) har hjälpt honom att effektivisera delar av arbetet. Mycket intressant snack med denna multimusiker och visionär.
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
      > Samtliga poddavsnitt
      Video you Youtube:
       


      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
    • By Musikskapare
      Hej! Jag har nyligen investerat i ett Zoom U-24 ljudkort och en Nt1a Rode mikrofon för att kunna börja någonstans med min hemmastudio. Har en Acer dator, windows 10, 64bit. Har just nu extrema problem med CPU:n. Använder Ableton live lite och har endast spelat in ett pianoackord men det har redan börjat lagga och ger ut ett jobbigt brus ljud. Har höjt buffer size till 640 samples och även tagit bort några in/out som jag inte använder. CPU:n åker upp runt 100-125% på Ableton och brus ljud återkommer, samt att ljudet inte ens spelas upp ibland. Datorn har inte problem med minne och har ett virusskydd. Har även vart inne på Task Manager men tydligen fanns det inte mycket där att radera då det innehåll som fanns var bra för datorn välbefinnande. Har ni några tips på vad jag kan göra? Några förslag på vad som skulle kunna minska CPU:n eller någon man kan höra av sig till med sådana problem som vet hur man kan lösa de. Skulle uppskattas väldigt mycket!  
    • By jacoberiksson
      Vad tycker forumet om denna låt?
      Har VERKLIGEN gått ur min comfort zone, där stenhårda gitarrer är stommen till allt gott på jordens yta.

      Döpte projektet till SALT N SHAKER, cause why not?

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Målet med att spela in midi-trummor är i nio fall av tio att få dem att låta så verklighetstrogna som möjligt. Det ska helt enkelt kännas som att en (duktig) mänsklig trummis spelar, med allt vad det innebär. Oavsett genre.

      Det största problemet med programmerade trummor är att de ofta låter mekaniska och orealistiska. Det blir helt enkelt ”för perfekt” - precis som med övriga midi-instrument för den delen. Detta är vi människor ytterst känsliga för. Vi gillar i regel små doser av defekter och felaktigheter, även om vi själva inte alltid är medvetna om detta.
      Med detta sagt finns det framförallt tre saker du kan tänka på när du spelar in eller programmerar midi-trummor, för att få dessa att kännas mer levande och humana.
      Människor har inte perfekt timing
      När du spelar in ett midi-spår, trummor eller andra instrument, så har du möjlighet att kvantisera varje anslag. Detta kan vara en bra idé när du precis spelat in, så att du vet att tagningen är tajt. Problemet är bara att riktiga trummisar aldrig är hundra procent tajta, oavsett vad de säger. Istället handlar det om svänget och vad som händer mellan varje anslag, snarare än att spela som en metronom. Kvantisera därför istället dina trummor till 80-90 procent och fundera på om du vill att trummisen ska ligga lite ”före” eller ”efter”. Ibland vill man åt drivet och ibland hänget. Det kan då vara läge att flytta hela midi-paketet några millisekunder framåt eller bakåt, beroende på låt.
      Människor spelar inte med samma styrka hela tiden
      Velocity är din bästa vän när det kommer till att få trummorna att låta mer levande och organiska. Det finns inget värre och mer avslöjande än kulsprutevirveln som smattrar på med exakt samma kraft i varje trumfill. Velocity kan ställas från 0-127 och beroende på vilka trumsamplingar eller trumprogram du använder, kan detta utnyttjas till fullo. Många inspelningsprogram har idag en så kallad randomize- eller humanize-funktion vilket kort och gott gör att det ena anslaget inte blir det andra likt. Det går naturligtvis även utmärkt att manuellt justera varje anslag, vilket ger än mer kontroll över trumsoundet.
      Människor har bara två armar
      I alla fall de flesta av oss. Var därför noga med att inte spela in eller programmera trumkomp som kräver att trummisen har fyra armar. Baskaggen borträknad kan man alltså bara spela på två delar av trumsetet samtidigt. Detta är extra viktigt att tänka på i fills eller när mycket cymbaler eller pukor används. Försök att tänka som en trummis.
      Överkurs
      Utöver ovanstående finns det naturligtvis också en mängd andra saker du kan göra för att få dina midi-trummor att kännas än mer som på riktigt. Här kommer några av mina favorittips
      Försämra ljudet i form av distorsion, bitcrusher eller annat. En nedgradering av ljudet kan många kommer vara en uppgradering och skänka lite välbehövligt liv åt ett allt för polerat sound. Jobba med spökslag. Det vill säga virvelanslag som knappt hörs, före eller efter varje huvudanslag. Ändra pitchen på individuella virvelslag, speciellt i fills, för att få mer mänsklig intensitet. Ju starkare anslag, ju högre pitch. Spela upp hela trumsetet genom dina högtalare och spela in igen. Gärna i ett stort rum. Komprimera sedan detta stenhårt och blanda in med originalljudet. Parallellkomprimering får även midi-trummor att andas mer. Öka tempot medvetet i refrängerna, 2-3 bpm räcker gott och väl. Spela in en riktig hi-hat. Det är ofta den programmerade hi-hatten som är boven i dramat. Blanda även in andra perkussiva element som tamburiner, congas, shakers och dylikt, vilket garanterat ger trummorna mer liv. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Att mixa trummor är lättare sagt än hört och långt ifrån en enkel uppgift. Vare sig du spelar in själv, jobbar med samplingar, eller använder en kombination av båda. Men faktum kvarstår: Ett välljudande trumset kan få vilken medioker mix som helst att lyfta.

      När det gäller välljudande trumset så lyssna bara på Nirvanas Smells like teen spirit, så förstår du säkert vad jag menar.
      Något som hjälp mig under åren är att tänka på trummorna som ett instrument, snarare än flera olika delar. Det är helheten som räknas, inte hur bakaggen eller virveltrumman låter. En avgörande faktor är naturligtvis hur trummorna är spelade och inspelade - ju duktigare trummis, ju enklare blir det också av naturliga skäl att mixa. Med detta sagt finns det framförallt fyra punkter som jag vill att du fokuserar lite extra på nästa gång det är dags för mix.
      1. Fasen
      Det absolut första du ska lyssna efter, innan du börjar pilla med volym, equalizer och kompressor, är eventuella problem med fasen. Enkelt uttryckt skulle man kunna säga som så att ju fler mikrofoner som använts under inspelningen, ju större är risken för fasfel. Däremot är fasfel kanske inte något du direkt tänker på, om du inte vet vad du ska lyssna efter. Jag brukar höra det som ett slags hål i ljudbilden och med den en minskning av de lägsta frekvenserna, botten. Ett enkelt sätt att testa fasen är att plocka fram överhänget, som förmodligen är inspelat med två mikrofoner och sedan spela upp dessa kanaler samtidigt, utan att panorera. Lyssna noggrant. Vänd sedan fasen på den ena kanalen (knappen som ser ut som ett överstruket 0) och lyssna igen. Om du hör en basökning så var kanalerna från början ur fas och du gör med andra rätt i att låta den ena kanalen vara fortsatt fasvänd. Fortsätt sedan på liknande sätt med övriga kanaler. Spela upp överhänget, som nu har rätt fas, och lyssna på det tillsammans med baskaggen. Mer eller mindre bas? Jobba vidare tills trummorna låter så feta och energirika som möjligt. I praktiken är det dock omöjligt att få samtliga kanaler i perfekt fas, så här får du eventuellt prioritera. Om du känner för att snöa in ytterligare på just fasen, så finns det pluggar som kan hjälpa dig med detta, exempelvis Auto-Align från Soundradix.
      2. Samplingar
      Oavsett vad du tycker om samplingar, så kan de faktiskt hjälpa dig till välljudande trummor. Jag talar inte om att ersätta varenda baskagge och virvelanslag med nya ljud, utan snarare att blanda in samplingar på ett subtilt sätt för att ge lite extra krydda åt hela kittet. Att använda samplingar är inte att ”fuska” - det är bara ett sätt att utnyttja de möjligheter som faktiskt finns. Om det nu hjälper dig till bättre trumljud så varför inte? Det finns till exempel de som blandar ljudet av en badboll med baskaggen bara för att få lite extra tjong. Vidare ska vi inte underskatta vikten av samplingar som effekt, för att förstärka olika delar av mixen och göra det mer spännande för lyssnaren.
      3. Reverb
      Reverb och trummor är ungefär lika självklart som att havet är blått. Därmed inte sagt att trummor alltid mår bra av en massa reverb. Faktum är att för mycket, eller för stora reverb ofta leder till ett ofokuserat och luddigt sound, vilket i 99 fall av 100 är raka motsatsen till vad du vanligtvis vill uppnå. Visst kan ett trumset låta enormt fett när du sololyssnar med ett stort hall- eller plate-reverb, bara för att förvandlas till en distanserad och kladdig smet i kontexten. Mitt tips är därför att du använder reverb mer sparsmakat nästa gång du mixar. Testa att arbeta med kort utklingning (decay) och rikligt med pre-delay. Detta ger trummorna skenet av att vara större och bredare än vad de egentligen är, samtidigt som de behåller fokus, energi och snärtighet.
      4. Mindre är mer
      Det är inte ovanligt att en trumgrupp har uppemot 20 kanaler, vilket enligt min högst personliga åsikt är helt uppåt väggarna. Dels för ovannämnda fasproblematik, men också på grund av att det är oerhört tidskrävande att mixa så många kanaler, när det egentligen bara handlar om ett instrument. Vissa går därför så långt att de endast använder överhäng i mono, för att få ett så fokuserat sound som möjligt. I den bästa av världar behöver du sällan mer än 10 kanaler och gärna mindre. Då är mikrofonplaceringar, själva trummorna och inte minst den som spelar, oändligt mycket viktigare för slutresultatet. När jag mixar trummor brukar jag börja med överhänget och få detta att låta så bra som möjligt. Det är här hela känslan sitter, inte i närmickarna. Detta vill du ta fasta på. Fortsättningsvis blandar jag in baskagge och virvel och jobbar vidare utifrån detta. Och svårare än så behöver det faktiskt inte vara!
      EQ-tips
      Baskagge
      50Hz - 100Hz — Här hittar du styrkan, men också det ovälkomna mullret
      100Hz - 250Hz — Här har du värmen, men också den ökända otydligheten
      400Hz - 800Hz — Här hittar du hårdheten, men också den allt för vanliga instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du attacken, men också den jobbiga diskanten
      Virvel
      100Hz - 250Hz — Här hittar du tjockheten, men också den ökända otydligheten
      400Hz - 1kHz — Här hittar karaktären, men också den allt för vanliga instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du attacken, men också den jobbiga diskanten
      10kHz — Här hittar du luften, men också den gnälliga tunnheten
      Överhäng
      200Hz - 500Hz — Här hittar du kroppen, men också otydligheten och instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du tydligheten, men också den jobbiga disken och konkurrens med sången
      7kHz - 12kHz — Här hittar du luften, men också den gnälliga tunnheten
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.