Jump to content

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 

Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.

Annons

Du borde gå till valfri musikaffär och känna dig fram först då det finns ~3 typer av tangenter; vägda, semi-vägda och synth-action. Se vad som passar dig bäst.

Behöver du inte överdrivet mycket rattar och pads skulle jag rekommendera Samson Carbon, 49 tangenter för dryga tusenlappen.

Det går också att göra fina fynd på begmarknaden. Folk tenderar att köpa midiklaviatur och sen inse att de inte vill göra musik... :)

Tack för svar. Har kollat lite på den du nämde, verkar helt ok. Jag är en rock snubbe, hur är det med el guror och "rock trummor" till den, vet du det?

2 hours ago, Mattias87 said:

Tack för svar. Har kollat lite på den du nämde, verkar helt ok. Jag är en rock snubbe, hur är det med el guror och "rock trummor" till den, vet du det?

Den har inga ljud inbyggda om det är vad du menar. Detta är bara ett midikeyboard.

Är det en synth du vill ha, med inbyggda ljud?

Jag vette fan hur jag tänkte där hehe. Jag formulerar om, är midikeyboarden kompatibel med även andra musik-program än vad som följer med? Kan jag typ tanka ner guitarrigg eller cubase och köra?

Vad använder man rattarna och padsen till? 

Du kan ju börja med vad du har idag. Du har förmodligen en dator.

Det finns flera inspelningsprogram, så kallade DAWs, som är gratis. Börja med ett sådant. Jag använder Waveform 11 free. Den har en inbyggd synth, och en inbyggd trummaskin. Ett av bas-presetsen i synthen använder jag som bas i rockigare sammanhang. https://www.tracktion.com

Det finns bra ljudbanker att hämta gratis hos Spitfire som kallas LABS. Ladda hem tex deras Soft Piano, Drums, och Synth Pads. Sedan gillar jag Frozen Strings. https://labs.spitfireaudio.com

Hos Spitfire kan du även gratis ladda hem en hel orkester. https://www.spitfireaudio.com/shop/a-z/bbc-symphony-orchestra-discover/

Det går ju oftast att koppla in instrument och mick i en dator så du kan ju börja där. Annars är det externt ljudkort för runt tusenlappen många skaffar.

1 timme sedan sa Erik dP:

Du kan ju börja med vad du har idag. Du har förmodligen en dator.

Det finns flera inspelningsprogram, så kallade DAWs, som är gratis. Börja med ett sådant. Jag använder Waveform 11 free. Den har en inbyggd synth, och en inbyggd trummaskin. Ett av bas-presetsen i synthen använder jag som bas i rockigare sammanhang. https://www.tracktion.com

Det finns bra ljudbanker att hämta gratis hos Spitfire som kallas LABS. Ladda hem tex deras Soft Piano, Drums, och Synth Pads. Sedan gillar jag Frozen Strings. https://labs.spitfireaudio.com

Hos Spitfire kan du även gratis ladda hem en hel orkester. https://www.spitfireaudio.com/shop/a-z/bbc-symphony-orchestra-discover/

Det går ju oftast att koppla in instrument och mick i en dator så du kan ju börja där. Annars är det externt ljudkort för runt tusenlappen många skaffar.

Jo jag vet. Har pysslat med sånt tidigare. Men jag vill lägga ljuden och i synnerhet trummorna med midi synth då det blir både lättare och bättre känsla i spelet. Men tack för svaret iaf 

6 timmar sedan sa Mattias87:

Jag vette fan hur jag tänkte där hehe. Jag formulerar om, är midikeyboarden kompatibel med även andra musik-program än vad som följer med? Kan jag typ tanka ner guitarrigg eller cubase och köra?

Vad använder man rattarna och padsen till? 

Keyboarden är en standard midi keyboard, har en kompis som kör just den där Samson:en med Logic. Knacka trummor, inga problem. Köra Guitar Rig med den blir dock svårt, då ska du hellre köpa en gitarr... :D

12 timmar sedan sa JakobP:

Keyboarden är en standard midi keyboard, har en kompis som kör just den där Samson:en med Logic. Knacka trummor, inga problem. Köra Guitar Rig med den blir dock svårt, då ska du hellre köpa en gitarr... :D

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Native-Instruments-Komplete-Kontrol-A49/2NU7

Nej varför? Som du ser så följer Guitar Rig med denna. Vad skiljer denna ifrån Samsonen? Bortsett från en del program och priset. Vad är fördelarna med den dyrare?

Guitar Rig är inget instrument, utan en gitarreffekt. Den går förstås utmärkt att lägga som effekt på andra instrument som syntar o samplers också... Det som skiljer keyboarden åt är väl i huvudsak mer mjukvara och fler kontroller till NI KK. Knappar, reglar och pads kan användas att kontrollera instrument plugins och transporten i ditt inspelningsprogram, men det kan vara mer eller mindre komplicerat att sätta upp beroende på program och vad du vill styra. Enklare så får du mer musik gjord skulle jag säga :)

Edited by JakobP

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Målet med att spela in midi-trummor är i nio fall av tio att få dem att låta så verklighetstrogna som möjligt. Det ska helt enkelt kännas som att en (duktig) mänsklig trummis spelar, med allt vad det innebär. Oavsett genre.

Det största problemet med programmerade trummor är att de ofta låter mekaniska och orealistiska. Det blir helt enkelt ”för perfekt” - precis som med övriga midi-instrument för den delen. Detta är vi människor ytterst känsliga för. Vi gillar i regel små doser av defekter och felaktigheter, även om vi själva inte alltid är medvetna om detta.
      Med detta sagt finns det framförallt tre saker du kan tänka på när du spelar in eller programmerar midi-trummor, för att få dessa att kännas mer levande och humana.
      Människor har inte perfekt timing
      När du spelar in ett midi-spår, trummor eller andra instrument, så har du möjlighet att kvantisera varje anslag. Detta kan vara en bra idé när du precis spelat in, så att du vet att tagningen är tajt. Problemet är bara att riktiga trummisar aldrig är hundra procent tajta, oavsett vad de säger. Istället handlar det om svänget och vad som händer mellan varje anslag, snarare än att spela som en metronom. Kvantisera därför istället dina trummor till 80-90 procent och fundera på om du vill att trummisen ska ligga lite ”före” eller ”efter”. Ibland vill man åt drivet och ibland hänget. Det kan då vara läge att flytta hela midi-paketet några millisekunder framåt eller bakåt, beroende på låt.
      Människor spelar inte med samma styrka hela tiden
      Velocity är din bästa vän när det kommer till att få trummorna att låta mer levande och organiska. Det finns inget värre och mer avslöjande än kulsprutevirveln som smattrar på med exakt samma kraft i varje trumfill. Velocity kan ställas från 0-127 och beroende på vilka trumsamplingar eller trumprogram du använder, kan detta utnyttjas till fullo. Många inspelningsprogram har idag en så kallad randomize- eller humanize-funktion vilket kort och gott gör att det ena anslaget inte blir det andra likt. Det går naturligtvis även utmärkt att manuellt justera varje anslag, vilket ger än mer kontroll över trumsoundet.
      Människor har bara två armar
      I alla fall de flesta av oss. Var därför noga med att inte spela in eller programmera trumkomp som kräver att trummisen har fyra armar. Baskaggen borträknad kan man alltså bara spela på två delar av trumsetet samtidigt. Detta är extra viktigt att tänka på i fills eller när mycket cymbaler eller pukor används. Försök att tänka som en trummis.
      Överkurs
      Utöver ovanstående finns det naturligtvis också en mängd andra saker du kan göra för att få dina midi-trummor att kännas än mer som på riktigt. Här kommer några av mina favorittips
      Försämra ljudet i form av distorsion, bitcrusher eller annat. En nedgradering av ljudet kan många kommer vara en uppgradering och skänka lite välbehövligt liv åt ett allt för polerat sound. Jobba med spökslag. Det vill säga virvelanslag som knappt hörs, före eller efter varje huvudanslag. Ändra pitchen på individuella virvelslag, speciellt i fills, för att få mer mänsklig intensitet. Ju starkare anslag, ju högre pitch. Spela upp hela trumsetet genom dina högtalare och spela in igen. Gärna i ett stort rum. Komprimera sedan detta stenhårt och blanda in med originalljudet. Parallellkomprimering får även midi-trummor att andas mer. Öka tempot medvetet i refrängerna, 2-3 bpm räcker gott och väl. Spela in en riktig hi-hat. Det är ofta den programmerade hi-hatten som är boven i dramat. Blanda även in andra perkussiva element som tamburiner, congas, shakers och dylikt, vilket garanterat ger trummorna mer liv. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Att mixa trummor är lättare sagt än hört och långt ifrån en enkel uppgift. Vare sig du spelar in själv, jobbar med samplingar, eller använder en kombination av båda. Men faktum kvarstår: Ett välljudande trumset kan få vilken medioker mix som helst att lyfta.

När det gäller välljudande trumset så lyssna bara på Nirvanas Smells like teen spirit, så förstår du säkert vad jag menar.
      Något som hjälp mig under åren är att tänka på trummorna som ett instrument, snarare än flera olika delar. Det är helheten som räknas, inte hur bakaggen eller virveltrumman låter. En avgörande faktor är naturligtvis hur trummorna är spelade och inspelade - ju duktigare trummis, ju enklare blir det också av naturliga skäl att mixa. Med detta sagt finns det framförallt fyra punkter som jag vill att du fokuserar lite extra på nästa gång det är dags för mix.
      1. Fasen
      Det absolut första du ska lyssna efter, innan du börjar pilla med volym, equalizer och kompressor, är eventuella problem med fasen. Enkelt uttryckt skulle man kunna säga som så att ju fler mikrofoner som använts under inspelningen, ju större är risken för fasfel. Däremot är fasfel kanske inte något du direkt tänker på, om du inte vet vad du ska lyssna efter. Jag brukar höra det som ett slags hål i ljudbilden och med den en minskning av de lägsta frekvenserna, botten. Ett enkelt sätt att testa fasen är att plocka fram överhänget, som förmodligen är inspelat med två mikrofoner och sedan spela upp dessa kanaler samtidigt, utan att panorera. Lyssna noggrant. Vänd sedan fasen på den ena kanalen (knappen som ser ut som ett överstruket 0) och lyssna igen. Om du hör en basökning så var kanalerna från början ur fas och du gör med andra rätt i att låta den ena kanalen vara fortsatt fasvänd. Fortsätt sedan på liknande sätt med övriga kanaler. Spela upp överhänget, som nu har rätt fas, och lyssna på det tillsammans med baskaggen. Mer eller mindre bas? Jobba vidare tills trummorna låter så feta och energirika som möjligt. I praktiken är det dock omöjligt att få samtliga kanaler i perfekt fas, så här får du eventuellt prioritera. Om du känner för att snöa in ytterligare på just fasen, så finns det pluggar som kan hjälpa dig med detta, exempelvis Auto-Align från Soundradix.
      2. Samplingar
      Oavsett vad du tycker om samplingar, så kan de faktiskt hjälpa dig till välljudande trummor. Jag talar inte om att ersätta varenda baskagge och virvelanslag med nya ljud, utan snarare att blanda in samplingar på ett subtilt sätt för att ge lite extra krydda åt hela kittet. Att använda samplingar är inte att ”fuska” - det är bara ett sätt att utnyttja de möjligheter som faktiskt finns. Om det nu hjälper dig till bättre trumljud så varför inte? Det finns till exempel de som blandar ljudet av en badboll med baskaggen bara för att få lite extra tjong. Vidare ska vi inte underskatta vikten av samplingar som effekt, för att förstärka olika delar av mixen och göra det mer spännande för lyssnaren.
      3. Reverb
      Reverb och trummor är ungefär lika självklart som att havet är blått. Därmed inte sagt att trummor alltid mår bra av en massa reverb. Faktum är att för mycket, eller för stora reverb ofta leder till ett ofokuserat och luddigt sound, vilket i 99 fall av 100 är raka motsatsen till vad du vanligtvis vill uppnå. Visst kan ett trumset låta enormt fett när du sololyssnar med ett stort hall- eller plate-reverb, bara för att förvandlas till en distanserad och kladdig smet i kontexten. Mitt tips är därför att du använder reverb mer sparsmakat nästa gång du mixar. Testa att arbeta med kort utklingning (decay) och rikligt med pre-delay. Detta ger trummorna skenet av att vara större och bredare än vad de egentligen är, samtidigt som de behåller fokus, energi och snärtighet.
      4. Mindre är mer
      Det är inte ovanligt att en trumgrupp har uppemot 20 kanaler, vilket enligt min högst personliga åsikt är helt uppåt väggarna. Dels för ovannämnda fasproblematik, men också på grund av att det är oerhört tidskrävande att mixa så många kanaler, när det egentligen bara handlar om ett instrument. Vissa går därför så långt att de endast använder överhäng i mono, för att få ett så fokuserat sound som möjligt. I den bästa av världar behöver du sällan mer än 10 kanaler och gärna mindre. Då är mikrofonplaceringar, själva trummorna och inte minst den som spelar, oändligt mycket viktigare för slutresultatet. När jag mixar trummor brukar jag börja med överhänget och få detta att låta så bra som möjligt. Det är här hela känslan sitter, inte i närmickarna. Detta vill du ta fasta på. Fortsättningsvis blandar jag in baskagge och virvel och jobbar vidare utifrån detta. Och svårare än så behöver det faktiskt inte vara!
      EQ-tips
      Baskagge
      50Hz - 100Hz — Här hittar du styrkan, men också det ovälkomna mullret
      100Hz - 250Hz — Här har du värmen, men också den ökända otydligheten
      400Hz - 800Hz — Här hittar du hårdheten, men också den allt för vanliga instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du attacken, men också den jobbiga diskanten
      Virvel
      100Hz - 250Hz — Här hittar du tjockheten, men också den ökända otydligheten
      400Hz - 1kHz — Här hittar karaktären, men också den allt för vanliga instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du attacken, men också den jobbiga diskanten
      10kHz — Här hittar du luften, men också den gnälliga tunnheten
      Överhäng
      200Hz - 500Hz — Här hittar du kroppen, men också otydligheten och instängdheten
      3kHz - 5kHz — Här hittar du tydligheten, men också den jobbiga disken och konkurrens med sången
      7kHz - 12kHz — Här hittar du luften, men också den gnälliga tunnheten
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Nils Erikson
      Studio riggade upp trummaskinen TR-08, bas-synt/sequencern TB-03 och röstprocessorn VT-3 för att ta reda på hur man använder dem på bästa sätt. Ihop med kommande System-1 utgör de Rolands nya produktserie Aira som återskapar ljudet från gamla analoga klenoder.

Medan 1980-talets giganter TR-808 och TR-909 hade ”Rhythm Composer” som titel, kallar sig TR-8 ”Rhythm Performer” och det finns det goda skäl till. I motsats till sina föregångare är TR-08 nämligen inriktad på live-framträdande och realtids-jam. Maskinen kommer bäst till sin rätt när man jobbar aktivt med den, som med en dj-mixer eller Ableton Live med en bra kontrollenhet. Följ stundens ingivelse!
      Rolands Aira-produkter kommer bäst till sin rätt om man jobbar aktivt med dem, som live-instrument.
      När TB-303 kom 1982 var det ingen som riktigt insåg dess potential, knappt ens Roland själva. Det skulle dröja många år innan någon började göra mer galna baspatterns men snart var hela acid-genren född. Få stilar är så intimt förknippade med en viss apparat. Kultstatusen och begagnatpriset är därefter. Precis som TR-08 är TB-03 mer inriktad på realtids-mekande än förlagan vilket öppnar nya, spännande möjligheter. VT-3 är en vidareutveckling av Boss Voice Transformer (från 1996) och möter behovet av elektroniska röstljud som tilltugg till Aira-anrättningen, men funkar ju utmärkt på egen hand också.
      Tipsrunda
      Här några blandade tips på hur du får ut mer av de tre första Aira-produkterna.
      1. Side-chain
      Ett trick man inte bör missa är att koppla VT-3, TB-03 eller vad som helst till TR-08:s externa ljudingång och prova sig fram genom olika ”side-chain”-effekter, där inkommande ljud exempelvis duckar mot pulsen i TR-08, som i en kompressor ungefär, men programmerbart som en del av rytmen (se även tips 8).
      2. Audio via usb
      Aira-produkterna kan skicka audio via sina usb-anslutningar direkt till en dator, och från TR-08 kommer helt separata kanaler för varje instrument, något som inte gives på hårdvaran. Kom ihåg att installera drivrutin och att ställa in 24 bitar / 96 kilohertz för att det ska funka ihop med ditt inspelningsprogram. Annars blir det kaos.
      3. ”Aggregate Device” för multipla ljudkort (Mac)
      För att spela in via usb från till exempel TR-08 men samtidigt lyssna via det ordinarie ljudkortet måste man sätta upp en så kallad Aggregate Device. Närmare instruktioner här.
      4. Individuell ut-assign
      Om man startar TR-08 och samtidigt håller ner Pattern Select kommer man åt fler funktioner. Exempelvis kan ett instrument assignas till någon av A/B-utgångarna genom att man håller ner A- eller B-knappen och väljer till exempel hand clap. Annars går alla instrument ut via master-utgångarna. Spara med start/stop så startar TR-08 om till normalläget.
      5. Midi-kanal
      I samma startläge som i tips 4 kan man välja midi-mottagningskanal på TR-08, med temporatten. Spara med start/stop.

Bassynten/-sequencern TB-03 är en modern variant av kultförklarade TB-303.
      6. Ljusshow
      I det speciella startläget kan man också fördröja eller helt stänga av den lilla ljusshow som TR-08 annars roar sig med när det händer för lite. Håll nere Tap och vrid på temporatten. Eller varför inte ändra färgskala på knapparna? Håll Depth och vrid på Scatter. Spara med start/stop. Rosa är sött.
      7. Panorering (TR-08)
      Instrument kan panoreras i master-utgången genom att i normalläget hålla ner vald instrumentknapp och vrida på temporatten.
      8. Åtta av allt
      Det finns åtta olika slags reverb, åtta olika delay-typer och åtta side chain-effekter på TR-08. (Ljudex 1-3, se nedan) Dessa väljs under Instrument Select, på samma vis som man väljer olika kicks, snares, toms et cetera. TB-03 har åtta olika typer av scatter.
      9. Separera effekterna
      Reverb och delay kan ju ges egna rytmiska mönster, men för att inte triggas av alla instrument (på ett visst ställe i ett pattern) utan bara av utvalda: i Kit Select-läge, håll ner reverb- respektive delay-knappen och välj vilka instrument som ska triggas (Ljudex 4).
      10. Skruva Scatter och Depth i realtid
      Glöm inte att Depth-funktionen (TR-08) i Scatter-mode kan användas i realtid också, precis som själva Scatter-väljaren, dock inte samtidigt. Det skapar väldigt många fler variationsmöjligheter än att bara låta den stå i ett läge.
      11. TB-03: transponera i realtid
      TB-03 kan läsa midi-notes från en sequencer eller dator och dessa kan enkelt transponeras upp och ner i realtid genom att hålla nere Keyboard-knappen och använda touch-tangenterna. Interna pattern transponeras på samma vis (Ljudex 5).
      12. TB-03: Env Mod
      Envelope-modulationen har ett slags X/Y-upplägg och det händer mer med två fingrar än med ett. Dra och testa! (Ljudex 6).
      13. Midi Control Changes
      Såväl TR-08 som TB-03 kan skicka och ta emot midi-control-changes. Därmed går det att lagra rattvridningar i ditt inspelningsprogram för mer komplexa byggen och koppla till andra midi-kontrollenheter, som Ableton Push. Men eftersom MIDI-CC bara har 128 steg kan det bli lite ”hackigare” än från panelen som har mycket högre upplösning.
      TR-08 Videomanual
      TB-03 Videomanual

14. Kombinera roll/vari
      Roll- och Variation-knapparna på TR-08 kan med fördel kombineras på olika sätt för fler rytmiska variationer.
      15. Bättre manualer
      De manualer som följer med i paketet är lite väl kortfattade. Mer utförliga finns här.
      16. Udda pattern-längder
      Experimentera med att ställa om patterns (TB-03 och TR-08) till annat än 4/8/16/32 steg och få intressanta, polyrytmiska drivningar gentemot pulsen, om den är jämn alltså. Håll Step Rec och vrid på value-ratten (Ljudex 7). Lyssna på Hardfloors nya skiva ”The Art of Acid” för mer inspiration!
      Några tips till Roland
      TR-08:s delay-effekter nr 3-7 ska synka till tempot (16-delar, trioler och så vidare beroende på hur Time-ratten står) men gör det inte riktigt, vilket märks tydligast med mycket feedback. Synd. Fixas troligen i framtida uppdatering. Vi hade också önskat att shuffle-värdet visades någonstans, helst i tempofönstret medan man ställer in det.
      Usb-midi-kontroll av tonhöjden på VT-3 hade verkligen gjort den produkten till en killer…
      Helhetsintryck
      Utrymme för småförbättringar finns, men för den som är inne på electronica i allmänhet och acid i synnerhet - men vill undvika mjukvara och slippa lägga helt galna pengar på originalen - är TR-08, TB-03 och VT-3 (och, får vi förmoda, också System-1) en skänk från ovan. De acb-baserade ljuden är troligen de bästa vi hört sedan det begav sig och när man väl insett att detta är instrument som ska spelas, inte bara programmeras, då öppnar sig en värld av möjligheter. Vårt generaltips är därför: kavla upp ärmarna och börja jobba!
      Studios ljudexempel (se nedan):
      TR-08: Åtta olika slags reverb (mängd, tid och gate justeras manuellt med rattar) TR-08: Åtta olika slags delay (mängd, tid och feedback justeras manuellt med rattar) TR-08: Åtta olika slags side-chain-effekter (ingångsvolym och mängd justeras manuellt med rattar). Röst genom VT-3:s ”Synt”-preset som ljudkälla. Samma rytmprogrammering på alla åtta lägena. TR-08: Reverb endast på handclap, inget annat. Bra att slippa det på på kicken, t ex. TB-03: Transponering av pattern, manuellt i realtid. TB-03: Envelope Modulation, först utan, sedan med ett finger på touch-plattan, till slut med två. TB-03: Först fyra takter normallängd, sedan experiment med olika udda längder av samma pattern. Driver runt gentemot TR-08:s fyrtakt.

• By Victor Wolf
      Jag är i behov utav ett bra bord som jag kan få plats med i min lägenhet. Jag har en ganska begränsad yta där jag kan ha det och iom att det kommer stå centralt i lägenheten så behöver det vara hyfsat stilrent.
      Det jag ska få plats med på bordet är två monitorer, skärm, laptop, tangentbord & mus. Under bordet behöver det finnas en utdragbar skiva där jag ska ha min 88-tang.midi keyboard. 
      Måtten jag har att röra mig med som bordet behöver få plats inom är: 
      Bredd: 163cm, Djup: 83cm

Jag har än så länge endast hittat nedan två bord som är i den stil jag tänkt mig. Det första har en väldigt lång leveranstid och den andra har lite för djupt mått ☹️
      https://www.glorious.de/glorious-sound-desk-pro-black           /         https://output.com/products/platform
      Jag skulle vara extremt tacksam om ni har några tips på liknande bord som dessa eller om ni har några andra idéer ni kan dela med er utav! 🙂
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Vi är experter på att höra när något inte står rätt till, eller rättare sagt när något står lite för rätt till, som när MIDI låter just MIDI.

När man talar om att något ”låter MIDI” så innebär detta vanligtvis att ljuden låter overkliga, stela eller rent av robotaktigt. Det vill säga raka motsatsen till hur vi människor beter oss. Men så behöver det inte vara.
      I grund och botten är det två saker som avgör hur MIDI låter:
      1. Vilket ljud som används.
      2. Hur du spelar och/eller programmerar ljuden.
      Om du exempelvis använder ett samplingsbibliotek som för tankarna till billiga syntstråkar, så kommer det också att låta precis så. Det är alltså inte MIDI i sig som är problemet, utan hur det hanteras.
      Ett enkelt kvantiserat trumkomp utan dynamik som med största sannolikhet kommer att låta statiskt och omänskligt.

En mer varierad tagning, med skiftade velocity (anslagsvolym), spökslag och små tempovariationer.

Den stora boven i dramat, förutom val av ljud och den som spelar, är kvantiseringen. Det vill säga mjukvaruprocessen som tajtar till din MIDI-inspelning enligt exakta taktslag, om så önskas. Visst är det frestande att rätta till små misstag, men det ofta precis dessa misstag som gör att det låter mänskligt. Någon sa att 100% kvantiserad musik är lite som att läsa en text utan vare sig böjning, betoning eller förändring av takt. Utmaningen som musiker ligger nämligen inte att träffa rätt ton vid exakt rätt tillfälle, utan att förmedla en känsla. Din känsla. Det ska dock understrykas att de flesta inspelningsprogram låter dig välja hur mycket du ska kvantisera och ibland kan exempelvis 75-80% göra susen.
      Ett annat dilemma är att ljuden från diverse samplingsbibliotek ofta låter för bra. Må det vara trummor, stråkar, flyglar eller vad som helst egentligen. Vi människor gillar lite “skit under naglarna” och när något är för perfekt hajar vi till. Med detta i åtanke finns det några saker du kan göra för att förmänskliga dina MIDI-inspelningar (gärna i kombination).
      1. Använd en equalizer för att plocka bort den absoluta toppen, det ”snygga”.
      2. Lägg på lätt distorsion eller brus. Exempelvis i form av rullband eller mixerbordspluggar.
      3. Reverb och delay i olika grad kan placera instrumentet i ett ”verkligt” rum.
      4. Spela upp ljudet genom högtalarna och spela in igen, för än mer analog känsla.
      5. Jobba med automatisering och dynamik. Varierad velocity är din vän.
      6. Se till att variera varje takt, om än lite grann.
      7. Om du programmerar trummor istället för att spela, lägg till spökslag (ghost notes).
      8. Flytta otajta slag manuellt (istället för att kvantisera) och testa humanize-funktionen.
      En trummis är garanterat bättre på att spela in eller programmera välljudande MIDI-trummor, än någon som inte kan spela trummor. Precis som en pianist förmodligen kan lyfta ett mediokert pianoljud bara genom sättet att spela på. Sen är det naturligtvis så att det ställs högre krav på ett framträdande soloinstrument än en ljudmatta i bakgrunden. Med detta sagt finns det (idag) ingen magisk plugg som förvandlar dåligt spelad eller rattad MIDI till livfullt sväng – det är det bara du som kan göra.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

• Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.