Jump to content
Annons

Brus på studio-forum


oioioi

Recommended Posts

Annons
22 hours ago, oioioi said:

När jag går in på https://www.studio.se/forum knäpper det till i monitorerna och börjar brusa lite lågt. När jag lämnar sidan så blir det tyst igen.

(Gör jag "mute tab" blir det tyst.)

Hur kommer det sig?

Jag har testat och hör inte detta.  Men, jag har för mig att jag reflekterat över detta tidigare. Ska testa på några andra datorer

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vilken browser? Jag kör firefox på linux och ser i mixern att det kopplas upp en klient när man går in på studio.se.  Jag kan dock inte se något ljud där.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, pme said:

Vilken browser? Jag kör firefox på linux och ser i mixern att det kopplas upp en klient när man går in på studio.se.  Jag kan dock inte se något ljud där.

Menar du en "tom" ljudsignal? Om det är så är det väl min utrustning som går från tyst viloläge till tomgångsbrus.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, oioioi said:

Menar du en "tom" ljudsignal? Om det är så är det väl min utrustning som går från tyst viloläge till tomgångsbrus.

Att det finns en mixer kanal men inget ljud. Det kan mycket väl vara så att ditt ljudkort aktiverar andra kanaler som mixas in. Tex från en line ingång eller något sånt.  Jag tror inte bruset kommer från webbläsaren, men den triggar "problemet".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
On 2020-06-23 at 20:32 sa oioioi:

När jag går in på https://www.studio.se/forum knäpper det till i monitorerna och börjar brusa lite lågt. När jag lämnar sidan så blir det tyst igen.

(Gör jag "mute tab" blir det tyst.)

Hur kommer det sig?

Skumt,  kan det vara p.g.a någon inställning i browsern eller om browsern har några ad-blocks eller liknade? Kanske att just den specifika browsern inte stöder studios hemsida? Är den bildar ett srörningsljud som ger rundgång i monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att er Pulseaudio-server är inställd på att inte resampla vilket är aktivt ifall följande är konfigurerat i /etc/pulse/daemon.conf .

avoid-resampling = true

isf när den bl.a. efter en tids tystnad stöter på ett ljud som ska spelas upp i en sample rate annan än en tidigare så byter den klockfrekvens och då uppstår ett missljud?

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
6 hours ago, Björn Olsberg said:

Det här är ju galet intressant. Har aldrig märkt av detta i mina monitorer. @pme, ser du vad det är för något som triggar igång ljudet när du kör i Linux?

js är inte riktigt min grej. Men det ser som det är en referens till ips.settings "ne_avplayer".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...