Jump to content
Annons

hur skriver ni era låtar?


Hasselsnoken

Recommended Posts

Hallå hallå!

Känns som att jag skrivit och frågat en massa saker här på studio forum de senaste dagarna. Men jag antar att det är att intresset för musikproduktion ökar. Men hur som helst.

Nu är det så att jag hade tänkt att börja skriva lite egna sångtexter. Har producerat edm i snart ett och ett halvt år och känner att det hade varit kul med lite sång till. Har använt mig av lite vocalsamples innan men känner att det inte är det absolut roligaste då man inte kan påverka melodin och texten själv.

Så min fråga är, vilket är det bästa sättet att skriva en låt på? Man ska ha ett ämne man vill skriva om, det vet jag. Men hur lyckas man bäst med att komma på en bra melodi och text? Sjunga själv det kommer jag inte att göra utan jag får ta och hitta någon annan som kan göra det.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skriver om det jag upplevt ... det är typ det ända jag vet nått om ... och så kan jag säja att det är true-storries ... motivationen är rätt viktig ... att man vill berätta nått ... annars kan det blir telefonbokkänsla ... OBS telefonboken är inte manualen till smartofonen, det var en uppställning av namn och telefonnummer innan de sladdlösa monstren dök upp ... och förslavade mänskligheten ...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Cryptic Nerds (oregistrerad)

Man kan sjunga in blaj improviserad sång som man sedan byter ut mot nåt bättre, eller göra texten först eller allt på samma gång, bra jobba på många olika sätt för att få fler idéer, går också göra en melodi på keyboard och sedan hitta på en text som passar. 

Viktigast dock om nån annan ska sjunga är att du själv sjunger in en demo som visar hur melodin ska gå annars är slutresultatet väldigt osäkert ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det kan se olika ut för olika personer. Föreslår att du YouTube:ar  dig runt lite "How to write songs " och även kollar in bland proffsens "behind the scenes". Kanske finns det någon work shop/ kurs att gå gällande låtskriveri? Gärna med någon som redan är etablerad och duktig låtskrivare då kan man insupa och lära sig mycket matnyttigt.😀
Det ena utesluter ju inte det andra.

 

Här berättar  Max Martin i en intervju bl.a om hur det gick till när  han improviser"blajade" in en Britney Spears-låt om jag minns rätt😁

 



Rekommenderar att du lyssnar  på "P3 Låten" i SR.




För att få ett  viss humm men råder dock att inte snöa in sig för mycket  i det så man tappar bort känslan som är ett utav bland det primära. Samt att jag tror på (kreativt ) nyskapande 😀

 

 

 

Om du /sångaren/sångerskan blir berörd finns det en chans attl lyssnarna/ publiken också kan bli berörda .

Personligen  kan jag  få inspiration av lite allt möjligt allt ifrån samhällsdebatt, en film, en låt, en musikvideo , egna erfarenheter m.m eller sådant som legat  där någonstans i bakhuvudet mer eller mindre . Låter kanske klyschigt och pretentiöst, men då blir musiken som en "ventil"  mer eller mindre för mina tankar/funderingar och känslor som hamnar på pränt  och till toner och noter. Ibland vet jag inte ens ordet utav det förrän det kommer rent intuitivt när jag väl skriver.

Jag fick frågan  någon gång vad jag lyssnar mest på-texten eller musiken. Och vet du vad? För mig är det ganska oftast helheten av alla nyanser  och lager för att en bra låt ska bli en bra låt. Men så är det för jag är på ganska detaljnivå. Vi får skylla på min klassiska bakgrund till min kinkighet när  det kommer till det musikaliska snobberiet 😁 😉, skämt åsido.

 

Lycka till vet ja´😀

 

 






 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...