Jump to content
Annons

Är mixen tillräckligt "varm"?


Arvin

Recommended Posts

Hej! Tack för ett trevligt initiativ med mixakuten.

Har hållit på med en ny produktion och mix, där jag är lite osäker på om mixen är tillräckligt varm. På ett par av mina högtalare låter det som det saknas lite information i det lägre mellanregistret. Detta kände jag framförallt när jag referenslyssnade med låten "Gud ger ingen allt" - Bo Kaspers Orkester. Samtidigt är jag lite osäker på detta eftersom jag inte riktigt hör det i mina andra högtalare och lurar. Hade uppskattat ditt perspektiv på detta. Övriga referenslåtar jag haft till denna låt är "How did I live before your love" - Jamie Lidell och "Taste of you" - Allen Stone.

Mvh Arvin

Arvin - Something for the pain 4.5.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Arvin. Riktigt skön låt, bra framfört och bra mixat. Men för att börja med att svara på din fråga: Ja, mixen är enligt mig tillräckligt varm. Det finns dock några saker du kan göra för att mjuka upp den subtilt. Personligen hade jag skurit bort lite sub under 30-40 Hz, ökat en aning vid 80 Hz för att få fram lite mer skött i basen, backat ett uns vid 600 Hz för att få bort lite av burkigheten, samt öppnat upp toppen över 12 kHz med ett high shelf.

Kom ihåg att vi snackar om ganska subtila förändringar, 1-2 dB max (men sub-basen kan du nog skära med ett low-cut för att rensa upp och göra mixen mer fokuserad). Så här låter det då.

arvin_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jon. Kul att du gillade låten. Tror att det var burkigheten som du nämner vid 600 Hz som fick mig att känna att låten behövde lite mer värme. Låter lite mer balanserat efter dina ändringar.

Tack för hjälpen! 

/Arvin 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-06-23 at 22:35 sa Arvin:

Hej Jon. Kul att du gillade låten. Tror att det var burkigheten som du nämner vid 600 Hz som fick mig att känna att låten behövde lite mer värme. Låter lite mer balanserat efter dina ändringar.

Tack för hjälpen! 

/Arvin 

Glad att det hjälpte! Trevlig sommar.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...