Jump to content
TobbeG

Feedback gällande låten "Why"

Recommended Posts

Tjenare!

Tobbe här!

Låten Why skulle gärna vilja få lite feedback från någon som kan!

Testade att köra in låten i ett On-Line Mastering program (eMastered)

Skickar även upp en samma fil utan Masteringprocess

mvh

Tobbe

Annons

Posted (edited)

Hej Tobbe. Om vi börjar med att kika på mixen så tycker jag att leadsången behöver komma fram mer, den drunknar i refrängen och känns överlag lite ojämn. 1:17 låter det konstigt, pitch correct som spökar? Titta över området 900-1000 Hz på sången, som dominerar lite väl mycket och jobba med volymautomatisering + kompressor. Det finns en tendens till att 90-100 Hz blir väl dominant i baskaggen, som krockar med basen, även volymen kan dras ner lite.

Nedan kan du lyssna på  eMastered och min master med exakt samma volym (mixens ursprungliga volym så att det blir enklare att jämföra). Filerna ligger i varsitt inlägg, då max upload per inlägg är 19 mb.

Mvh Jon

Edited by Jon Rinneby

Posted (edited)

eMastered är absolut tydligare och mixen har öppnats upp, vilket behövdes, men den känns samtidigt ganska processad. Vidare är eMastered-versionen överkomprimerad (1:53, hörs det tydlilgt i sången tex.) och har en onödigt hård framtoning. Tycker dessutom att bottnen känns onödigt bumlig.

eMastered:

tobbeg_emastered.thumb.png.d55da575dae086fd94cc105403f5e462.png

Som du ser är eMastered onödigt starkt mastrad enligt Loudness Penalty

Edited by Jon Rinneby

Posted (edited)

På min master hör du tydligt hur virveln går igenom och hur sången ligger tydligare utan att tryckas ihop i refrängen, samtidigt som hela mixen känns varmare.

Jon Master:

Edited by Jon Rinneby