Jump to content
Annons

Ny låt. Ny feedback


Recommended Posts

Annons

Kolla igenom din mix lite. kicken och FX är väldigt högljudda jämfört med resten av mixen, pianot försvinner nästan helt i vissa delar. Låten känns lite tom i mellanregister och lägre register, hör ingen bas alls. Referensproducera gärna din låt med andra liknande låtar för att få en tydligare struktur. Tycker att det är lite jobbiga frekvenser i leaden också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ärligt så skulle jag göra dig en otjänst om jag sa att det lät bra. Du behöver göra fler låtar bara, det är inte värre än så. Skall sägas att jag är ganska kritisk, men jag försökte att uttrycka lite konstruktiv feedback på vad som skulle kunna göras bättre. Jag har hört värre hehehe.

Jag kan inte understryka hur lärorikt det är att jämföra sina låtar med professionella låtar. Vad saknas i din låt jämfört med proffsens låtar? Försök att lära dig att lyssna efter just det, för på så sätt så lär du dig vad som behövs för att få en låt att låta proffsigt. Ett grymt tips är att rent av försöka kopiera en av dina favoritlåtar genom att kolla remakes på YT kombinerat med ditt egna öra. Då lär du dig riktigt grymma små tips och knep på vägen.    

Lycka till!  

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Hasselsnoken said:

Var det ingenting alls som var bra?😅

Det beror helt på hur länge du aktivt producerat musik? 🙂 Det kanske är en på miljonen som får till en världshit första året, utan musikalisk bakgrund?

Du har troligtvis inte neutrala högtalare/hörlurar eftersom, precis som @Carl Nord sa, mixen lutar för mycket åt mid/hi. Resultatet är tyvärr en obalanserad mix, utan bas, som är jobbig att lyssna på. Jag gissar att du har för mycket basåtergivning där du sitter och producerar.

Dessutom! Roten för din låt ligger i C. Ska du ha en sub i den oktaven hamnar den på ~33 hz vilket är en alldeles för låg frekvens för att uppfattas som fet eller tydlig. Det är inte många system som ens återger 33 hz (förutom over-ear hörlurar). Ta låtstarten t ex. Den börjar med en sub i C1 och är knappt hörbar för mig. Därefter kommer ett #G som jag hör väldigt tydligt. Därefter ett C1 (som försvinner) osv. Ska du ha sub på det här viset producerar du förslagsvis nästa låt i roten G för att få en bättre fördelning av frekvenserna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det är att producera/mixa med AKG240, men dom känns rätt middiga så det är inte så konstigt om mixen blir lite skev. Viss bot kan man givetvis åstadkomma genom att referenslyssna mot annat i liknande genre, som man verkligen gillar och som är riktigt välgjort. Samtidigt (som amatör själv) så kan man fundera över hur likt allt annat man "måste" göra sin musik? Vad är avsikten, målet? Att göra något som man vill göra för att man vill göra det eller göra något som man vill att andra skall tycka är bra med målet att göra pengar? Jag gör nog helst något jag själv gillar och skiter i vad andra tycker. Att referenslyssna så att man får koll på och kan hantera bristerna i den egna monitorlyssningen är något annat och givetvis inte fel (egentligen ett måste), men att därifrån gå till att göra så att den egna musiken helt linjerar med mainstream är nog inte var sig kul eller givande (såvida man inte får en "hit" ...).

Jag har också gjort en del låtar, men mest mixat andras material och bara lagt upp en helt egen låt. Ingen har bryt sig och det är nog inte så konstigt då jag nog inte kan hävda att den är vare sig speciellt bra, genomtänkt eller genomarbetad. Bara något jag kände för att göra. Det är ändå extremt avkopplande att hålla på med musik. Någon får gärna lyssna och tycka till: Ny låt: "test30b"

Redigerat av rcrd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...