Jump to content
Luksenburg00

Hur kan jag förbättra min mix?

Recommended Posts

Tjena, jag har gjort en väldigt "rough" mix av ett av en låt. Vad kan jag förbättra och vad är nästa steg jag ska ta?

Mvh L

Annons

Posted (edited)

Hej Luksenburg. Bra låt. Att ge några generella tips utan att veta vilket sound du är ute efter är ganska svårt. Just nu låter mixen väldigt indie i brist på bättre uttryck, där framförallt trummor och kompgitarr känns väldigt distanserade medan bas och sång ligger långt fram. Jag skulle personligen börja med att kika på trummorna och ge dem mer utrymme i form av volym och närvaro. Mycket av låtens driv ligger i trummor och kompgitarr och dessa behöver enligt mig ta mer plats, testa gärna att minska på reverb/rumsljud på dessa. Leadsången ligger smått panorerad till höger, lägg den helt centrerad tillsammans med baskagge, virvel och bas.

Så för att sammanfatta handlar det mycket om att i detta skede balansera upp instrumenten innan det lönar sig om att prata frekvenser. Mer trummor och kompgitarr helt enkelt och gärna mindre reverb/rum på dessa.

Ratta och lägg upp en ny mix så tar vi det därifrån.

Mvh Jon

Edited by Jon Rinneby

Jag vill också passa på att fråga vad du har för lyssning.

Mvh Jon

Lyssnade när jag postade med vanliga datorhögtalare men har nu uppgraderat till Sony-WH1000XM2 hörlurar.

• Gilla 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Idag tänkte jag belysa fenomenet – eller snarare problemet – frekvensmaskering. I all sin enkelhet handlar det om att ett eller flera starka ljud maskerar svagare ljud vid närliggande frekvenser.

Det handlar alltså om hur vi människor uppfattar ljud, och då speciellt om två eller flera toner spelas upp samtidigt. Om den ena tonen är starkare än den andra kommer denna automatiskt att överlappa och maskera den svagare. Du hör då inte längre två toner, utan bara den som låter mest. Enkelt uttryckt fungerar våra öron som så att de har svårt att skilja mellan ljud som upptar samma eller närliggande frekvenser. Detta är ett mycket vanligt problem när det kommer till mixning och mastring.
      Ett klassisk exempel är baskagge och bas. Dessa instrument delar många gånger på samma låga frekvensområde, vilket gör att exempelvis baskaggen kan förlora tydlighet om basen är för stark, eller har för mycket lågfrekvent innehåll. Likväl är området 350-400 Hz extremt känsligt, då de flesta instrument har sina fundamentala frekvenser här: Sång, gitarr, piano, stråk, syntar och så vidare. Och det är just precis av denna anledning som många mixar kan framstå som luddiga eller otydliga.
      Okej jag förstår – men vad är lösningen?
      Först av allt är det viktigt att förstå att problemet inte alltid ligger i själva mixen, utan ofta uppstår redan under inspelningen. Fundera över alltid över vilka frekvenser som är viktiga och tas upp av varje instrument, nästa gång du spelar in. Du behöver inte ”höra” exakta frekvenser, detta är orelevant, utan fokusera snarare på hur de olika ljuden/instrumenten passar ihop, så att de inte bråkar naturligt. På detta sätt kommer du underlätta mixningen något enormt, eftersom varje instrument då redan från början har sin tydliga plats.
      Med detta sagt finns det naturligtvis vissa saker du kan göra i mixen för att råda bot på just frekvensmaskering.
      1. Volym. Det första du ska fundera över är en så enkel sak som volymförhållandet mellan olika instrument. Är det så att ett instrument inte hörs tillräckligt? Då kan det mycket väl vara så att ett annat instrument har för stark volym, snarare än att du måste höja det som är svagt. Om du däremot har för vana att höja det som inte hörs blir det snart en katt och råtta lek som inte sällan slutar i att hela mixen fallerar. Kom ihåg: Mixning handlar till största del om volym och panorering. Vilket leder oss in på nästa punkt.
      2. Panorering. Om två eller flera instrument upptar samma frekvensområde hjälper det många gånger att placera dessa på olika platser i stereobilden, med hjälp av panorering. Detta går naturligtvis inte med element som vanligtvis ligger i mitten, som baskagge, bas, leadsång och virveltrumma. Vilket, ja du gissade rätt, leder oss in på nästa punkt.
      3. Equalizer. Här är tricket att identifiera vilka instrument som ska få stå i rampljuset. Är det basen snarare än baskaggen? Ja, då ”måste” du helt enkelt skära borta en hel del runt 80-100 Hz (där mycket av basens låga energi sitter) från baskaggen och kanske till och med boosta lite här på basen. Det handlar om att ge och att ta och att lämna plats. Många gånger hjälper det att spela upp två instrument samtidigt (som krockar frekvensmässigt). För att sedan svepa med en kraftigt boostad equalizer (med smalt Q-värde på exempelvis 10-12) på instrumentet du vill ska lämna plats. När du hittar området som grötar, skär du helt enkelt bort detta. Detta är inte magi, utan ren praxis. En minskning med 5-6 dB räcker i de flesta fall, ibland mindre.
      Lite allmänna tips
      Om du jobbar med en mix med många spår är frekvensmaskering av naturliga själ ofrånkomligt. Fundera då över vilka element som är viktigast och lägga störst fokus på dessa. Övriga instrument får hamna i bakgrunden. Behövs verkligen alla kanaler?
      Använd alltid equalizern som en sista utväg. Börja med volym, sen panorering och sist eq. Ett hett tips är att jobba med volym- och panoreringsautomatisering. Tidskrävande ja, men ack så värt besväret, då hela mixen garanterat blir mer intressant att lyssna på.
        Många gillar att använda low-cut på samtliga kanaler utom baskagge och bas, för en tydligare botten. Här råder det delade meningar och det handlar också mycket om lyssning och erfarenhet. Hur som helst är det ett beprövat knep som många förespråkar. Slutligen vill jag lyfta en liten tankeställare… Är det verkligen alltid önskvärt att undvika frekvensmaskering, till varje pris? Många gånger ja, men… Vissa mixar kanske mår bra av att vara lite grötiga och otydliga? Det kanske ger en viss charm att mixen inte är så ”perfekt” eller klinisk? Som en gammal tecknad film. Något att fundera över.
      BONUSTIPS: Spana in pluggen Trackspacer som är ett utmärkt alternativ för att få instrument att komma bättre överrens i mixen.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Idag ska vi ta reda på vad du egentligen hör när du sitter framför dina studiomonitorer eller högtalare och mixar.

Men innan vi börjar så vill jag understryka att detta inte är något vetenskapligt test, utan bara ett av många sätt för att få en lite större inblick i hur ditt rum kan lura dig. Med detta sagt, då kör vi!
      Du kanske tror att ditt rum låter bra? Testa då detta:
      Ladda ner wav-filen här nedanför och importera i ditt inspelningsprogram. Det är en 45 sekunder lång ljudfil som sveper från 20–400 Hz. Volymen är stark (– 6 dbFS), så var noga med att skruva ner rejält innan du sätter igång. Det är dock viktigt att du spelar upp ljudfilen relativt starkt när du är beredd, men inte starkare än att du kan sitta kvar framför dina högtalare. Spela upp filen när du sitter i maxposition och lyssna.
        20 Hz kommer du förmodligen inte höra, men runt 30–40 Hz ska det åtminstone börja kännas, annars är det dags att skaffa en baslåda, eller ny lyssning.
        I takt med att frekvenserna ökar så ska du lyssna efter om något i rummet börjar skaka. Det kan vara en bokhylla, något dina högtalare står på, ditt skrivbord, en tavla, ett skåp och så vidare. Råd bot på detta så gott du kan! Bara här har du genast fått en bättre lyssning.
        Nästa steg är att fortsätta på samma sätt, fortfarande i maxposition, och lyssna efter om vissa toner sticker ut, eller blir svagare. Om så är fallet, vilket det med största sannolikhet kommer att vara, så behöver du akustikbehandla ditt rum bättre, fördelaktligen med basfällor. Detta kan du läsa massvis om på nätet, och är en hel vetenskap i sig. Du kan också vara i behov av ett par nya högtalare, men det är mer troligt att det är ditt rum som är problemet.
        Om du känner dig osäker på hur det ”ska” låta, så testa att spela upp ljudfilen genom ett par hörlurar – de bästa du har – då kan du lyssna på tonerna utan rummets påverkan. Det är naturligt att ljusare toner låter starkare. Men det ska inte låta ojämnt, det är skillnad.
        Slutligen kan du testa att klappa händerna där du sitter. Ekar det, eller låter som en kall efterklang? Då är rummet för kalt. Släng in mattor, en soffa, eller ännu bättre, akustikbehandla ordentligt med basfällor och diffusorer (sprider ut ljudet). Får du ingen som helst feedback, som om du sitter i en garderob fullproppad med kläder, så är ditt rum för ”torrt”. Då gäller det att plocka bort dämpande material.
        Känns allt helt plötsligt hopplöst? Ta det lugnt! Ett akustiskt ”perfekt rum” är i praktiken nästan omöjligt, även om det går (om du är miljonär). Viktigast är att du känner till ditt rums begränsningar och lär dig jobba efter dessa, då kommer dina mixar också bli bättre! Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Då var det äntligen dags för Fredagstipset igen efter ett välbehövligt, om än på tok för långt och varmt, sommaruppehåll. Och särskilt mycket studiotid har det faktiskt inte blivit. Därmed inte sagt att jag legat på latsidan gällande att bunkra upp med nya tips och annat smått och gott inför höstens antågande.

Dagen till ära tänkte jag mjukstarta med tio saker att påminna sig om när mörket faller på och det kliar lite extra i inspelnings- och mixfingrarna. Detta är för övrigt punkter jag själv måste tänka på och som är allt för lätta att glömma bort och ta för givna.
      I vanlig ordning vill jag poängtera att det jag skriver och påstår inte på något sätt är hugget i sten. Mina tips är inga universella sanningar, utan högst personliga tankar och funderingar. Du gör naturligtvis bäst i att själv bilda dig din egen uppfattning gällande vad som passar just dig och ditt sätt att arbeta. På med kritikerglasögonen så kör vi!
      Spela alltid in så som du vill att det ska låta. Börja mixen med enbart volym och panorering. Fokusera på helheten och spara detaljerna till sist. Fundera på vad du faktiskt vill åstadkomma med varje justering. Mixa mestadels på svag volym. Ta regelbundna pauser. Jobba med volymautomatisering. Våga vara kreativ och ta ut svängarna. Mute-knappen på enskilda kanaler är din bästa vän. Eftersträva inte perfektionism. Tips på läsning
      Vad är en bra mix? Trappa ner mixen i tre steg Mixa som om du vore Ingar Bergman En perfekt produktion är inte perfekt Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: En skrämmande rubrik jag vet, men det är ju trots allt Halloween snart. Dagens fredagstips handlar om att tänka i nya banor och att använda vad som finns.

Häromdagen påbörjade jag och en god vän inspelningen av en ny låt. Idén var tydlig: Ett akustiskt och organiskt sound med lite smuts under naglarna, om än lekfullt och personligt. Vi gick båda in med inställningen att experimentera fram ljud på sätt vi annars inte brukade göra och talade uppspelta om cykelkedjor, nycklar, sand, mikrofonstativ och tvättbrädor, så väl som den gamla soffan i studion.
      ”Tänk om vi kan få soffan att låta som en mjuk och fluffig baskagge”, utropade en av oss. Och saken var avgjord.
      Fram med en kondensatormikrofon, i detta fall en Peluso 2247 SE (genom en Warm Audio TB12 och en Burl Audio B2 Bomber ADC) som sedan riktades mot en av soffkuddarna. ”Låter det bäst när fingrarna spretar eller om hålls ihop?” frågar min kompis och skrattar lite. Därefter sattes grundljudet ganska snabbt och lät så här:
      Soffa - Omixad
      Ganska långt ifrån en ljudet av en baskagge kan tyckas, men ändå trevligt på något sätt. Beroende på vem du frågar så klart. Hur som helst insåg vi ganska snart att lite trixande var nödvändigt för att närma oss soundet vi tänkt på från början. Det slutade med fyra pluggar, där equalizern tveklöst stod för grovjobbet:
      1. Equalizer
      Fabfilter Pro-Q 2: Försiktig ökning i subben, stor dipp i lägre mellanregistret och ett highcut för att få bort "onödig" topp.
      2. Preamp
      Kush Audio Omega 458a: Här drog vi på med intensity för att få fram lite kropp, "skinn" och skitighet, hyfsat subtilt.
      3. Transient designer
      Stillwell Audio Transient Monster plockar fram attacken på ett snyggt sätt, samtidigt som efterklangen minskats.
      4. Kompressor

Black Rooster Audio White VLA-2A jobbar försiktigt och komprimerar max -2 dB vilket ger stabilitet och aningen mer tyngd.
      Soffa - Mixad
      Huruvida detta nu låter som en riktig baskagge kan diskuteras. Viktigare är däremot att soundet passade låten och vi inte minst hade väldigt kul i den kreativa processen. Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, låt inte utrusningen och förutfattade meningar begränsa dig i ditt skapande. För ibland är det just begränsningarna som tvingar dig att utforska nya saker och gör din musik unik.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

• By Lotta Fahlén
      MÅNDAGINTERVJUN: Hur blir sången så bra som möjligt? Det får vi veta av producenten, mix- och mastringsteknikern Anna Engberg som delar med sig av hur hon jobbar med inspelning och mixning av sång – och vilka pluggar hon använder mest.

Med flera utbildningar i bagaget har hon skrivit en C-uppsats om Vocal Pitch Correction och jobbar nu som ledare för producentprogrammet Vem kan bli producent och som huvudföreläsare på utbildningen Audio Production Program på SAE Institute i Stockholm.
      Skulle du vilja berätta berätta steg för steg hur du jobbar med röst – från inspelning till mixning?
      – Först och främst tycker jag att det är viktigt att förstå vad låten vill, vad som ska fram, det är ju det allt handlar om. Sen handlar det i vissa projekt om att välja rätt vokalist, i andra om att jobba med vokalisten för att komma till rätt känsla och klang i framförandet. Mikrofonval kan ha betydelse, men i slutändan kommer du alltid att få ett bättre resultat med bra ljud från källan.
      – Rummet tycker jag också är viktigt för slutprodukten, nästan viktigare än mikrofonen. En känslig mikrofon kommer att plocka upp väldigt mycket rum. Om rummet har en massa märkliga klanger i sig kommer det att störa slutresultatet. Då tar jag hellre en "sämre" mikrofon i ett bättre rum. Jag tycker inte heller om att spela in sång i för stora rum, jag känner ofta att det blir svårt att få till intimitet då.
      – Hur jag jobbar med coaching varierar väldigt mycket från vokalist till vokalist; vissa vill bara gå in i studion och riva av ett par tagningar och sen vara klara, andra vill ha mer praktisk coaching om sångteknik, vissa sjunger bäst när man suttit en stund och pratat om vad låten betyder för dem. Jag känner efter från session till session, men det är alltid viktigt att vokalisten känner sig bekväm.
      – Vid inspelning tycker jag att det allra viktigaste att få till är känslan och klangen. Är det lite surt går det att fixa i efterhand, men känsla går inte att lägga till med en plugg. Jag försöker få till det så bra som möjligt redan från inspelning, då är det lättare att få en känsla för vad som fungerar och inte. Det kan handla om arrangemang, stämmor, dubbars vara eller icke-vara, vilken typ av sound jag är ute efter. Ska det till exempel vara väldigt mycket reverb på vill jag gärna spela in med det i lyssningen, det gör det lättare för vokalisten att själv korrigera sin teknik efter hur det ska låta i slutändan.
      – Bearbetning skiljer mellan låtar. För ett mer naturligt sound jobbar jag väldigt mycket i Melodyne, främst egentligen med tajming och gain-justeringar, men det beror på vokalist. Efter det brukar det bli Pro-Q3 som jag dels använder för att skära bort botten och göra justeringar om det är något i klangen som sticker ut för mycket, men jag brukar även använda den dynamiska eq:n för att ta hand om sibilanter. Jag har inte hittat någon de-esser som jag tycker gör jobbet lika genomskinligt och kontrollerbart. Annars brukar jag klippa ut sibilanterna och sänka regionerna. Kompressorer använder jag mest för soundets skull, jag brukar försöka se till att signalens volym är okej genom låten vid tonjöjdskorringeringen, kanske redan innan med hjälp av clip gain. Älskar också att jobba med parallellbearbetning, som komprimering och distorsion.
      – I låtar med lite mer producerat sound gillar jag att lägga en Antares Autotune på, den gör så mycket mer än att bara tonhöjdskorrigera. Det är verkligen olika hur jag bearbetar sång, men jag brukar försöka tänka mig hur jag vill att det ska låta i mixen och sedan använda de verktyg som jag vet tar soundet åt det hållet, istället för att använda en förinställd kanalstripp.
      Hur brukar du tänka när du väljer ut mikrofon till en viss röst?
      – Som min kollega Katharina Grubmuller brukar säga – en bra mikrofon är en mikrofon som låter. Men finns det valmöjligheter brukar jag försöka ta en mikrofon som lyfter fram det som kanske saknas i rösten för det sound som jag vill uppnå, och inte en som förstärker egenskaper som jag ändå kommer att sänka med eq:n efteråt. Samma sak med dynamik. Ska sången komprimeras mycket i mixen är det ingen idé med en mikrofon som är superbra på att ta upp transienter. Vilken mikrofon jag väljer kommer att färga ljudkällan, så jag försöker alltid välja en som gör så mycket som möjligt av mixjobbet åt mig så jag slipper göra så mycket i efterhand.
      Vad tycker du är viktigast i en sångtagning?
      – Känsla och klang/timbre! Mycket av det andra går att lösa i efterhand, även om det så klart alltid blir bättre om det är bra från början.
      Kan du berätta mer om pluggarna du återkommer till när du mixar sång?
      – Celemony Melodyne för genomskinlig tonhöjdskorringering, tajming och gain-riding, Antares Autotune för mer producerat sound. Fabfilter Pro-Q3 kan jag inte leva utan. Kompressorer växlar jag beroende på dagskänsla och vad jag är ute efter. För distorsion brukar jag köra Fabfilter Saturn. Ska det vara riktigt skitigt gillar jag att reampa sången genom en gitarrförstärkare, någon kul pedal eller motsvarande plugin och köra det parallellt. En guilty-pleasure-plugg på vokaler är Waves Infected Mushroom Pusher (just nu 40% rabatt). Den har en pot som heter "Magic" som verkligen slipar till midden på ett trevligt sätt.
      – När det gäller reverb brukar jag ofta hamna på antingen Soundtoys Little Plate eller Native Instruments RC48, med eq före och efter, och efter det ofta WavesFactory TrackSpacer med leadsångspåret som key input för att få direktljudet att hamna lite längre fram i ljudbilden. Jag brukar också se till att det inte går för mycket sibilanter ut i reverb eller delay eftersom det snabbt kan bli rörigt.
      Skiljer sig att mixa din egen röst i jämförelse med någon annans?
      – Rent praktiskt, nej. Psykologiskt, absolut! Det är jobbigt att lyssna på sin egen röst, vi själva hör den ju bara med alla resonanser vi får i skallen och bihålorna, så det låter helt annorlunda utifrån än vad vi tänker oss att det ska göra. Det är något som vi alla får öva upp och vänja oss vid. I min C-uppsats skrev jag om Vocal Pitch Correction, och tonhöjdskorrigerade då min egen röst femton gånger med olika mjukvaror. Sedan lyssnade jag på den tillsammans med flera producenter och tekniker jag intervjuade. Det var hemskt, men ganska nyttigt såhär i efterhand. Jag tycker att det viktigaste är att försöka distansera sig till ljudspåret och inte överarbeta det. Annars är det så lätt att redigera spåret tills det blir platt och tråkigt.
      Vad är du aktuell med framöver?
      – Jag producerade ett album för Johanna Bakke som släpptes i maj, och snart kommer en EP med Alyza. Sen är det en del låtar jag har mastrat som kommer ut lite då och då. I övrigt är det många projekt som rubbats av corona-situationen, tyvärr. Men jag ser fram emot att kunna rulla igång med dem när situationen lättat lite.
      Läs mer:
      > Anna Engbers hemsida
      > Vem kan bli producent
      > SAE Institute
      Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.