Jump to content
Annons

Önskar feedback på en elektronisk låt.


Recommended Posts

Hej! Jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite feedback på en elektronisk låt som jag jobbar med. Den är inte ordentligt mixad och mastrad ännu.

Redigerat av Draco Nex
New edited version of a song.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker kicken drunknar, det är mycket som händer i bottenregistret med både sub bas och kick runt samma oktav.

Sidechain? Kirurgiskt snitt på basgång runt 50 hz för att lyfta pumpet?

Tycker också att mixen känns delvis obalanserad, huvudlead och dylikt ligger för högt i volym i relation till basen.

Väldigt mycket stereobredd på huvudlead! Smaksak - jag är traditionell av mig och har gärna leadljud mer centrerat i mitten 🙂

Fräsch ljudbild i övrigt, den låter krispig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tackar för feedbacken. Det uppskattas! Jag tycker precis som du när det gäller det lägsta registret och hoppas kunna fixa det med en ordentlig mixning och mastering. Jag tror jag har en lösning där.

Ja men jag skall nog testa med sidechain för att få mer pump och mer luft i rytmen. Är inte så hemma med att använda den tekniken så att det låter bra, men jag skall göra ett försök. På vilka instrument? Basgång och Kick?

Du har rätt, lead är ju egentligen snyggast att ha centrerat trots allt. Jag kommer nog även att skala bort något instrument också. Har egentligen för många instrument som låter samtidigt i vissa partier.

Vill även ha upp loudness utan distortion och/eller att musiken duckar.

Tack igen. 🙂

 

Redigerat av Draco Nex
Link to comment
Dela på andra sajter

@Draco Nex Är det verkligen så viktigt med loudness? 🙂 jag är dålig på mix/master/loudness, men vet att de alla hänger ihop på något sätt.

Ja jag tänker sidechain på bas och kick främst. Jag är dock missbrukare av sidechain och gillar att ha det på i princip allt. Inte nödvändigtvis superhårt, utan ibland väldigt subtilt för att ge mer definition till gunget.

Du kanske inte behöver skala bort instrument helt utan bara muta dem ett i taget? Kan bli ganska snyggt med många olika ljud som bryter av varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

@candybag Jag har förstått att det är viktigt med rätt loudness, att alla större producenter alltid drar upp den till en viss nivå. Föreställ dig att en låt med för låg loudness ligger med i en spellista, strax efter en annan låt med max loudness. Vad händer då? Då blir effekten att det känns som att det saknas tryck och dynamik i låten från start, även om det egentligen inte gör det, men det blir så man upplever det och lyssnaren vill heller helst inte behöva ändra volyminställning mellan låtarna i sin lista.

Nu har jag följt ditt råd och sänkt volymen på och centrerat lead och försökt med en sidechain på basen men dock ej på kicken. Jag har även lekt lite med ett enklare intro. Lite mer pump nu men kanske inte tillräckligt.

Tack igen för feedbacken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, Draco Nex said:

@candybag Jag har förstått att det är viktigt med rätt loudness, att alla större producenter alltid drar upp den till en viss nivå. Föreställ dig att en låt med för låg loudness ligger med i en spellista, strax efter en annan låt med max loudness. Vad händer då? Då blir effekten att det känns som att det saknas tryck och dynamik i låten från start, även om det egentligen inte gör det, men det blir så man upplever det och lyssnaren vill heller helst inte behöva ändra volyminställning mellan låtarna i sin lista.

Det jag menade var under produktionsfasen. Mixen ska inte vara ashög, det löser man i mastringen (förutsatt att mixen är balanserad och inte pressad upp precis under nollan.)

Lägger man upp låtar på streamintjänster gör man sig själv en otjänst om man inte köper mastring, såvida man inte vet exakt vad man gör själv. Det är dessutom relativt billigt.

Därav mitt ifrågasättande av loudness 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...