Jump to content
Annons

Varför artistnamn?


Pär Nord

Recommended Posts

Varför artistnamn? frågar jag mig. En trollkarl (jaja magiker) som heter Lars-Åke Johansson och kallar sig "El Mistico" kan jag förstå eller John Wayne som hette Marion i förnamn innan Hollywood. Alltså att byta till ett anslående namn när man har ett trist och osexigt namn. Många här i gruppen har ju artistnamn på Soundcloud, Youtube etc och jag undrar om man når ut lättare med nåt engelskt eller "osvenskt" namn. Själv heter jag Pär Samuel Nord vilket inte är nån hemlighet och kallar mig antingen Par/Pair Nord när jag misshandlar elgitarrer eller Samuel Nord när jag gör nåt instrumentalt orockigt.

Nu har ju många i gruppen (till skillnad från mig) som mål att nå ut med och försörja sig på musik och hur den marknaden ser ut eller vad som krävs har jag inga gedigna kunskaper. Jag har ändå sett att de artister jag kollar upp och de jag följer på YouTube (amerikaner mest) använder sina egna namn förutom hiphop/rap-scenen  och DJ/technonissarna. Om jag ville nå ut med min egen musik i stor skala skulle det för mig givetvis vara i eget namn även om nån skulle säga att det var fel marknadsföringstaktik.  Vilka är fördelarna idag med artistnamn? Vilka är de eventuella nackdelarna? Tacksam för synpunkter.

OCH SIST men inte minst, varför använder så många här ett användarnamn/artistnamn? På Flashback skyltar jag (eller nån) inte med mitt namn och vill inte ha kontakt med nån men denna gruppen bygger ju på samarbete och hjälpsamhet musikskapare emellan och att vara "anonym" verkar, tja, onödigt. Rätta mig om jag har fel, jag har haft fel förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
8 timmar sedan sa Pär Nord:

... när jag gör nåt instrumentalt orockigt.

Lägg av, det är ju min grej !!!

 

Genom ett artistnamn kan man inte bara locka med nått ... häftigt, coolt, absurt, ... man kan även skapa en imaginär figur, karaktär som man sen kan leva ut/marknadsföra ... Bob Hope, Elton Jon, Jesus ...

eller så vill man bli känt, fast förbli anonymt för  "Den som ger sig in i leken måste ... nånting med tvåla in ... jag kommer inte ihåg den där remsan ... hursomhelst, som du redan sagt, fungerar det inte längre ... med ansiktsigenkänning, mobil avlyssning och grannsamverkan ...

Eller så är man så jävla trött på det där religiösa namnet som ens föräldrarna har gett en och man kallar sig nått i ren protest : The Obstipations med deras ny hit 'Nothing goes' ...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Finns väl många orsaker. En viktig orsak är nog parallella karriärer.  Ett namn när man kör på svenska ett annat på engelska, helt olika musikstilar. Man kanske vill försöka framstå som ett helt band. Med lagar som GDPR så är det märkligt att så många vill att det ska användas "riktiga" identiteter. Drev jag en site så skulle det inte ens vara tillåtet pga GDPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa Pär Nord:

”Varför artistnamn?”
- Jag har ju ett rätt ok namn (Erik de Pomian), så jag har inte behov av ett annat. När jag var liten och trollade så uppträdde jag med namnet ”de Pomian”. Lät som de andra magikernas artistnamn.

”Nu har ju många i gruppen (till skillnad från mig) som mål att nå ut med och försörja sig på musik”
- Jag har ngn planer på att försörja mig på musik. Roligt om folk uppskattar det jag gör.

”Vilka är fördelarna idag med artistnamn? Vilka är de eventuella nackdelarna?”
- Man kanske vill ha nåt som folk kommer ihåg.

”OCH SIST men inte minst, varför använder så många här ett användarnamn/artistnamn?”
- Jag använder Erik dP för att inte dyka upp när jag googlas och för att slippa alla groupies genom att vara ett snäpp lite mer anonym.

Svar direkt i citatet ovan.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag lutade åt det ni säger men eremiter som slutat fråga andra och lyssna på dem kan övertyga sig själva om vilka konstigheter som helst.

Nu försöker jag lära mig "musikproduktion" och "videoproduktion" men  bara för att roa mig själv. Min "publik" är släkt och vänner (ovilliga och ofrivilliga) som jag kan överösa med mp3-filer och länkar närsomhelst,   Förr var det dyra kassetter (som de spelade över) och fester där tre man slogs om den enda gitarren. Nu kommer ingen undan (haha)! De skulle nog tycka det vore fånigt om jag hade artistnamn.

Att jag ändrat namnet (något som bara syrran pikat mig för) till nåt "svengelskt" ligger 20 år tillbaka i tiden när jag tog "datorkörkort" och skulle hitta på min första Hotmailadress. Pär blir Par utanför Norden (å Tyskland) så det blev Pair. Smart tänkte jag då, men efter 20 års bokstaverande o missförstånd ganska dumt. 

Men vi svenskar är nog de som svänger oss mest med amerikansk engelska i vardagen. Kanskr är det därför man kan höra amerikaner kalla oss: "Germans who are good at english." 

Vi säger så!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Sen på den här bollen, men tänker att det finns olika svar. För min del så tänker jag lite som Erik beskriver, att de som känner mig vet att det är jag som är Farbror Pop, men de som inte känner till mig vet inte nödvändigtvis vem Farbror Pop är, även om den som anstränger sig såklart kan ta reda på det. Sen har jag ingen ambition att leva på min musik, utan har ett annat jobb och vill kanske inte att mina kunder där i första hand får upp min musik om de skulle googla.

Förutom att jag gillade artistnamnet så tänker jag att det ger en fördel i att Farbror Pop potentiellt även kan bli ett band med flera medlemmar och inte enbart en person. Möjligen har jag målat in mig i ett hörn med ett svenskt artistnamn...

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/29/2020 at 10:31 PM, Pär Nord said:

Varför artistnamn? frågar jag mig. En trollkarl (jaja magiker) som heter Lars-Åke Johansson och kallar sig "El Mistico" kan jag förstå eller John Wayne som hette Marion i förnamn innan Hollywood. Alltså att byta till ett anslående namn när man har ett trist och osexigt namn. Många här i gruppen har ju artistnamn på Soundcloud, Youtube etc och jag undrar om man når ut lättare med nåt engelskt eller "osvenskt" namn. Själv heter jag Pär Samuel Nord vilket inte är nån hemlighet och kallar mig antingen Par/Pair Nord när jag misshandlar elgitarrer eller Samuel Nord när jag gör nåt instrumentalt orockigt.

Nu har ju många i gruppen (till skillnad från mig) som mål att nå ut med och försörja sig på musik och hur den marknaden ser ut eller vad som krävs har jag inga gedigna kunskaper. Jag har ändå sett att de artister jag kollar upp och de jag följer på YouTube (amerikaner mest) använder sina egna namn förutom hiphop/rap-scenen  och DJ/technonissarna. Om jag ville nå ut med min egen musik i stor skala skulle det för mig givetvis vara i eget namn även om nån skulle säga att det var fel marknadsföringstaktik.  Vilka är fördelarna idag med artistnamn? Vilka är de eventuella nackdelarna? Tacksam för synpunkter.

OCH SIST men inte minst, varför använder så många här ett användarnamn/artistnamn? På Flashback skyltar jag (eller nån) inte med mitt namn och vill inte ha kontakt med nån men denna gruppen bygger ju på samarbete och hjälpsamhet musikskapare emellan och att vara "anonym" verkar, tja, onödigt. Rätta mig om jag har fel, jag har haft fel förr.

Varför inte?

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...